In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag.nl wat voormalige topcrossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carriere, de hoogte en dieptepunten. Deze maand hebben wij voormalig ONK manche winnaar Michael ‘No Mercy’ Das.
MXMag: Stel jezelf even kort voor:
MD: “Mijn naam is Michael Das, in ben inmiddels 42 jaar jong, getrouwd en wij hebben samen twee mooie dochters.”
MXMag: Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
MD: “Het familiebedrijf ‘Auto Das’ heb ik vier jaar geleden verkocht en de afgelopen drie jaar ben ik daar nog bedrijfsleider geweest. Het afgelopen jaar heb ik meer tijd voor mijn gezin genomen en ook meer tijd voor onze crossende jongste dochter Kyshara. Ik ben nog altijd actief in de autohandel maar ik ben nog altijd met van alles bezig van vroeg tot laat. Ik heb wel meer tijd voor de leuke dingen zoals het geven van motocross trainingsdagen, conditietrainingen en kickbokslessen. Tevens ben ik benaderd om de H.A.M.C. in Sint Isidorushoeve bij te staan in het KNMV RTC-project.”
MXMag: Hoe kijk jij terug op jou motocross-carriere?
MD: “Het was een geweldige tijd die ik niet had willen missen! Achteraf moet ik wel eerlijk bekennen dat ik veel te vroeg, op mijn 20e, al ben gestopt. Voor mijn gevoel heb er niet het maximale uit gehaald. Nadat ik stopte nauwelijks nog op een circuit geweest maar toen ik een jaar of 5 later voor het plezier een maiscross mee reed ging het nog zo gemakkelijk dat ik voor de hobby nog weekends ben gaan rijden . Het tweede seizoen heb ik het ONK MX3 nog op mijn naam weten te zetten en tevens nog meer GP-punten gescoord. Verder ben ik met Team Nederland 3e geworden tijdens de European Motocross of Nations samen met Marc de Reuver en Marcel van Drunen.”
MXMag: Het hoogtepunt uit jou carriere?
MD: “Zonder twijfel de titels, de overwinningen en de WK punten in de 125cc en MX1. Ik heb diverse Nederlandse jeugdtitels weten te winnen en ook de Internationale jeugdweekenden. Was de eerste Nederlander die een Duitse Supercross (Stuttgart) won en heb goed weten te scoren in het EK maar door pech in de laatste wedstrijd in Cingoli zag ik daar mijn titelkansen vergaan terwijl ik 2e stond in de tussenstand.”
MXMag: Het dieptepunt uit jou carriere?
MD: “Dat was een onderbeenbreuk waardoor ik zo’n 24 maanden niet kon sporten noch rijden. De breuk wilde niet aan elkaar groeien en dat was tijdens mijn eerste jaar 125cc waardoor ik direct tegen een achterstand opliep ten opzichte van mijn generatiegenoten.”
Beste motor ooit mee gereden?
MD: “Dat was de De Berk Racing-Honda die mijn monteur Steve Strik toen al altijd helemaal top voor mij klaar had staan.”
MXMag: Hoe kijk jij naar de huidige motocrosswereld?
MD: “Ik denk dat de media aandacht die onze sport momenteel in Nederland krijgt eindelijk bevredigend te noemen is. Dat komt natuurlijk voor de prestatie van de Nederlandse rijders! Veder is het geweldig dat hij in Nederland de strandrace van Scheveningen hebben, dit is heel goed voor de sport want het trekt een breder publiek. Toch moet ik bekennen dat ik niet alles goed vind als ik kijk naar het FIM wereldkampioenschap. Ik mis de ‘oude’ charme van het kwalificeren op de zaterdag en het knokken voor het laatste beetje om je te kwalificeren of beter te kwalificeren. In mijn tijd was het zo dat er 30-40 rijders op zaterdag naar huis konden omdat ze niet snel genoeg waren. Nu staan er 30 of minder achter het starthek. De rijders die zich wisten te plaatsen konden een mooie vergoeding ophalen waardoor ze de kosten konden dekken. Nu moet je fors betalen om mee te mogen rijden waardoor het starthek nagenoeg nooit meer vol staat! Ook mis ik de afwisseling van de circuits, het GP-circuit is een eenheidsworst geworden. Waar zijn de circuits zoals San Marino waar het rubben op de baan lag zoals in de wegrace! Het is allemaal professioneler geworden en die opzet is top maar dat heeft weer als keerzijde de kosten voor een organisatie. De entreeprijzen zijn heel hoog waardoor de drempel voor de liefhebber steeds hoger wordt en je zeker geen nieuwe nieuwsgierige bezoekers trekt. Verder ben ik van mening dat het niveau van de jeugdcross in Nederland hoog is wat in de rest van Europa niet onopgemerkt blijft gezien de deelname in de ONK jeugd vanuit de andere landen!”
MXMag: Dank je wel voor Michael!
MD: “Natuurlijk graag gedaan.”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Eigen archief
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…