Rijden in de winter kan wel eens een beproeving zijn. Een stage in de zon kan deels een oplossing bieden, al maakt dat de schok nòg groter als je weer in de kou gaat rijden in ons eigen kikkerlandje. Een bodywarmer, of andere sokken brengen al aardig wat soelaas maar wat haat ik koude handen op de motor!
Ik heb al jongens gezien die latex handschoenen onder hun motorcrosshandschoenen droegen en jongens die probeerden wollen handschoenen over hun crosshandschoenen deden. Geen van beide methodes is aan te raden.
Er is wat mij betreft niks erger dan op een ijskoude dag naar het starthek te gaan, om dan ongeveer 10 minuten lang te proberen je handen op te warmen aan de uitlaat. Als het hek valt, is het bloed na 2 ronden uit je handen verdwenen. Het bedienen van rem-en koppelingshendel wordt steeds moeilijker en na 3 rondes krijg je nog armpump op de koop toe. Je voelt nauwelijks je handen nog. Eens je van de motor bent, zwellen je handen weer op. Fijn!
Gelukkig kan het ook anders. Met winterhandschoenen, zoals de 100% Brisker. De handpalm van de handschoenen voelt net zo dik aan als gewone mx-handschoenen. Hierdoor heb je nog steeds een perfect gevoel bij het bedienen van het gas en de hendels. Aan de bovenzijde zijn de handschoenen echter vrij dik en goed geïsoleerd.
De eerste dag van mijn test was het 3 graden zonder wind. Mijn handen voelden lekker warm en eigenlijk zweetten ze zelfs een beetje door de hitte. De Briskers waren echt comfortabel om mee te rijden. Mijn enige klacht: voor de volgende sessie voelden de handschoenen nog steeds vochtig aan door het zweet. Oplossing: de handschoenen binnenstebuiten trekken en tussen de reeksen door legde ik ze achteraan in de bus om te drogen. Dat werkte perfect.
Mijn volgende test was in heel andere omstandigheden. Oké, het was ongeveer 6 graden maar de wind van zo’n 15 km/u sneed door merg en been. De eerste reeks maakte ik de fout om de handschoenen aan te trekken terwijl mijn handen nog koud waren. Daarna ging ik meteen de baan op. Mijn handen warmden nooit op, maar bloed trok niet weg uit mijn handen en hoewel het een beetje vervelend was om koude handen te hebben, had het geen invloed op mijn rijgedrag.
Voor de volgende sessie zorgde ik ervoor dat ik de handschoenen wat eerder aantrok om mijn handen op temperatuur te krijgen voordat ik vertrok. Deze keer waren ze perfect. Ja, mijn handen werden weliswaar een beetje koud, maar dat had geen invloed op mijn rijden. Eigenlijk zijn deze handschoenen zo goed dat ik eigenlijk medelijden had met alle jongens die hun handen probeerden te warmen vaan hun uitlaten!
Sindsdien heb ik deze handschoenen vaker getest in koude en winderige omstandigheden. Hoewel ze niet perfect zijn, is het prima materiaal dat vanaf nu deel uitmaakt van mijn essentiële winteruitrusting. Ik moet er ook aan toevoegen dat ik stevige plastic handbeschermers heb geplaatst wat uiteraard ook helpt om de koude lucht van je handen te houden. Al met al zijn deze 100% Brisker handschoenen dan standaard set crosshandschoenen die ontworpen zijn voor iemand die in de zonnig Californië rondknalt.
Voor wie op zoek is naar waterproof handschoenen voor koud weer is er de 100% Hydromatic Brisker.
– Licht geïsoleerde toplaag beschermt tegen de kou
– Verstelbare sluiting laat toe de beste fit te vinden
– Handpalm in clarino voor optimale prestaties en comfort
– Silicone print op de handpalm voor betere grip in natte omstandigheden
– Dankzij het tech-thread materiaal aan de vingers kan je nog steeds je mobiel bedienen
Product: 100% Brisker
Beoordeling: 4,5/5
Prijs: 29,99€
Tekst: Stephen Megarry
Foto’s: Megarry familie, 100%
Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…
Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…
Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…
Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…
De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…
Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff…