De Nederlandse zijspancrosser Julian Veldman zal het WK Sidecars en de Dutch Sidecar Masters 2020 van start gaan op een frame van CPD-Racing. CPD-Racing is een nieuwe naam op het gebied van zijspanframes. Ondrej Cermak, de ervaren Tsjechische bakkenist die na een jaar van revalidatie terug keert in de WK’s, zal Veldman vergezellen in het zijspan. Hiermee sluiten dus zowel één van de spectaculairste rijders als één van de spectaculairste bakkenisten een pact in 2020 en dat gaat zeker en vast vuurwerk opleveren op de crossbanen in binnen- en buitenland.
MXmag sprak afgelopen weekend met Cermak en Veldman op de teampresentatie van Zijspancross team Veldman te Kampen.
MXmag:’Ondrej, om met jou te beginnen, kan je ons iets vertellen hoe jij in contact
bent gekomen met team Veldman?’
Cermak:‘Ja zeker. De meeste mensen weten wel dat ik echt een harde crash heb meegemaakt met mijn broer in de laatste Grand Prix van 2018. Het herstel na die crash was een harde en lange weg waarin ik zelfs heel erg de twijfel had om überhaupt nog terug te kunnen keren ooit als bakkenist. Ik ben ook nu nog niet volledig 100% waar ik eerder ben geweest als bakkenist. Team Veldman diende zich eind vorig jaar precies op het goede moment aan om het te proberen, ik voelde dat het moment daar was. We hebben zo eind vorig seizoen één race gereden samen in Tsjechië en beide hadden we het gevoel dat er een klik was tussen ons. Natuurlijk was dat op een harde ondergrond maar die klik is er ook zeker op een baan met zand heb ik het gevoel, toch Julian?’
MXmag: ‘Julian, Ondrej geeft aan dat ook in het zand alles goed voelt, kan jij daar iets over zeggen, überhaupt over die eerste keer samen op het zijspan?’
Veldman: ‘Ja die eerste keer voelde inderdaad gelijk goed, alleen hard rijden op een harde baan kan iedereen wel.
Afgelopen dagen hebben we inderdaad voor het eerst in het zand gereden en dat voelt inderdaad ook goed. Verschil voor Ondrej is natuurlijk….waar zijn broer stukken in het zand reed in de tweede versnelling doet Julian dat in de vierde versnelling. Alleen ik merk gelijk dat Ondrej daar heel gemotiveerd in is. Hij is leergierig en pakt alles gelijk op. We hebben nu twee dagen getraind in het zand en met de tijd dat we rijden gaat alles met stappen vooruit.’
MXmag: ‘Julian, denk jij dat je ook iets kan leren van Ondrej ? Het is natuurlijk wel een zeer ervaren bakkenist.’
Veldman: ‘Jazeker, dat was al direct in Tsjechië met die eerste wedstrijd op de harde baan. Hij begon gelijk al aanwijzingen te geven om bochten net even anders aan te snijden en dat ging ook gelijk beter.
Maar ik zei hem wel (lachend), nu zijn we op het zand en dat is mijn terrein’
MXmag: ‘Ondrej, wat kan jij vertellen over de rij-eigenschappen van Julian? Zijn bijnaam is niet voor niets de kikker omdat hij met zijn lange benen naast de motor van gat tot gat springt in het zand.
Hoe voelde dat voor jou de eerste keer?’
Cermak: ‘Ja ik was aangenaam verrast toen team Veldman contact met mij opnam einde van het vorige seizoen. Dat was omdat ik in mijn carrière altijd wel een keer met een goede Nederlander heb willen rijden in het zand. Dus toen Julian contact opnam zag ik daarin ook mijn kans schoon. Ik bedoel, kijk vorig jaar naar die eerste manche in Lommel, dat was verbazingwekkend hoe hij daar tekeer ging in het zand.
Nu met rijden voel en merk ik dat hij in het zand écht slim en ervaren is. Het gaat zo gaaf worden om zijn stijl te blijven volgen in het zand, dat wordt echt mooi!
MXmag: ‘Over stijl gesproken Ondrej, denk je dat jullie beide spectaculaire stijl goed te combineren is?
Ik bedoel, jij hangt in linker bochten zo laag over de grond. Ik moet het toch een keer vragen, heb je nooit zeer aan je kont gehad omdat deze tussen de ketting of iets dergelijks is beland?
Cermak: (lachend) Haha, ja inderdaad. Ik hang inderdaad zo laag in de linkerbochten dat ik soms de ketting of de achterband letterlijk tegen mij aan voel schuren. Maar als bakkenist moet je jezelf gewoon 100% geven, het hoort er bij. (lachend) Ik kan rustig op het achterspatbord gaan zitten en om me heen kijken wie er allemaal langs de baan staat en zo. Maar dan moet je een andere sport kiezen.
Dus ja, ik denk juist dat onze stijl van beide goed te combineren is en dat dit veel spektakel gaat opleveren!
Mxmag: ‘Julian, Is er verder nog wat nieuws te melden over jullie team en wat kan je vertellen over jullie splinternieuwe zijspan?
Veldman: ‘ Ja, ons zijspan is nummer 001 van de CPD-racing series. Een compleet nieuw merk. Het heeft even tijd nodig gehad maar dan zie je ook wat voor moois je ervoor terug krijgt. De frames worden gebouwd door Kees Cornelisse en Wim Hones,Wim maakte voorheen natuurlijk al de WHT-frames. Het ziet er goed uit en als het goed is rijdt het ook goed.’
Mxmag: ‘Wat zijn jullie doelen voor aankomend seizoen? Vorig jaar heb je helaas niet al je doelen bereikt. Wat neem je daar weer van mee?’
Veldman: ‘Ten eerste wil ik weer van die dubbele cijfers af op mijn nummerbord want dat vind ik helemaal niks!
Tja en qua rijden moet dat ook gewoon goed komen, alleen moet ik af en toe eens denken, dan maar een rondje langer…..Maar meer dan dat moet ik zeker niet veranderen.’
Mxmag: ‘Ondrej, wat zijn jouw persoonlijke doelen aankomend seizoen binnen team Veldman?’
Cermak: ‘….Ik denk….Wel mijn droom (lachend) is om het beter te doen als met mijn broer in de GP’s.
En daar ga ik mijn uiterste best voor doen!
MXmag: ‘Julian en Ondrej bedankt voor jullie tijd en veel succes aankomend seizoen!’
Foto: Lien Vandeursen
Tekst: Emil Bilars
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…