Er bestaat geen twijfel over hoeveel talent de jonge Rene Hofer heeft. De Oostenrijker start dit jaar als rookie in het wereldkampioenschap MX2. Hofer ondertekende een contract met het Factory KTM-team voor het komende seizoen. Didi Lacher werkt al een aantal jaren samen met Hofer en heeft hem duidelijk geholpen om zijn potentieel te vergroten. Beiden hopen dat er nog meer komt en dit is nog maar het begin van zijn succes.
Lacher werkt ook met een jong Zwitsers talent Mike Gwerder die zich drie jaar geleden niet kon kwalificeren voor de EMX125-races. Vorig jaar eindigde hij vijfde in het kampioenschap – een geweldige verbetering – en Lacher heeft daar duidelijk in geholpen. Onze collega’s van Gatedrop.com kregen de kans om Didi Lacher enkele vragen te stellen.
Gatedrop: Didi, je werkt al een aantal jaren samen met Rene Hofer. Welke kwaliteiten zie je in hem waardoor je denkt dat hij een topper kan worden?
Lacher: In 2020 gaan we ons vijfde jaar in. Rene was altijd al een harde werker en is erg sterk in zijn hoofd. Zijn rijtechniek is in de loop der jaren steeds beter geworden. Ik denk dat hij alle kenmerken heeft om een top MXGP-rijder te zijn.
Gatedrop: Rene werkt dit jaar duidelijk zowel met Joël Smets als met jezelf, hoe gaat dat tot nu toe en doet hij wat nieuwe dingen met Joel?
Lacher: Ik ken Joel van onze periode toen we beiden in de competitie reden. En ja, Rene gaat met hem en mij werken. Joel werkt vooral met Tom, maar omdat we veel samen trainen, bespreken we het rijden en trainen als een team. Vanuit de trainingskant is het intensiever, de rijtijd en de snelheid. Maar dat is nodig, want de reeksen zijn langer in de GP’s dan bij de EMX-kampioenschappen.
Gatedrop: Vorig jaar rond juli sprak ik met Joël en hij zei dat het onwaarschijnlijk was dat Rene een fulltime fabrieksrijder zou zijn, maar toch zijn we hier! Waarom werd er uiteindelijk besloten om hem fulltime naast Vialle in de MX2 te zetten?
Lacher: Deze vraag moet je aan Joël en KTM Motorsport stellen. Pit Beirer en Robert Jonas vroegen me naar mijn mening. Voor mij was het duidelijk, dat Rene in de GP’s moest stappen. Maar het team was een soort vraagteken. Het is goed voor Rene dat het op deze manier is gelukt om deel uit te maken van het meest succesvolle team in de MXGP.
Gatedrop: Als je ziet wat Vialle vorig jaar heeft gedaan, wat vond je dan van zijn eerste seizoen in de MX2 en zijn eerste jaar als fabrieksrijder? Heeft hij je een beetje verrast en hoop je dat Hofer iets gelijkaardig kan doen?
Lacher: We kijken niet terug naar 2019 en hoe Tom het deed. Tom deed het geweldig in zijn nieuw seizoen en ik denk dat hij iedereen verrast heeft, mij ook. Maar Tom is Tom en Rene is Rene. Rene zal zijn tijd krijgen om te leren en te wennen aan de GP’s. Het belangrijkste is, dat hij gezond blijft en zich gedurende het jaar constant verbetert. Voor mij als trainer zie ik graag dat hij goed rijd, goed start en veel plezier beleeft. Dan komen de resultaten vanzelf.
Gatedrop: Als Vialle en Hofer op de baan zijn, zit er dan veel verschil in de rondetijden – het moet goed zijn voor Hofer om met hem te rijden?
Lacher: Het helpt als Tom en Rene samen oefenen. Het is leuker voor hen. Maar ze doen niet de hele tijd aan rondetijden en wedstrijdtraining. Voor Rene is dit de perfecte opstelling. Trainen en rijden met Jeffrey en Tom is een heel ander verhaal dan rijden in de KTM Junior groep. De intensiteit en snelheid is veel hoger, en als Jeffrey wijd open gaat, weet je, dat dit een goede maatstaf is.
Gatedrop: In de MX2 is het dit jaar een open strijd! Wie zie je als de favorieten voor de titel?
Lacher: Ja, echt moeilijk te zeggen. Het seizoen begint op nul en alle resultaten van vorig jaar tellen niet meer mee. Olsen en Geerts zie ik als de lichte favorieten. Zeker, Tom zit ook in de mix, maar dicht bij hen staan een heleboel renners die kunnen verrassen. Het wordt een geweldig kampioenschap en ik kijk er echt naar uit.
Gatedrop: Je werkt ook met Mike Gwerder, ik bedoel drie jaar geleden kwalificeerde deze jongen zich niet voor de EMX125-races en vorig jaar eindigde hij als vijfde in de reeks. Was dat een verrassing voor jou?
Lacher: Ik was helemaal niet verbaasd, ik was zelfs een beetje overstuur dat hij de derde plaats in de EMX125 verloor tijdens de laatste race. Hij was altijd goed, maar had tijd nodig. Voor zijn dertiende levensjaar reed hij nooit in het zand en deed hij geen internationale evenementen. Hij had gewoon plezier op de motor en reed in Zwitserland. Voor hem was het meer de druk en de intensiteit in de EMX-races die het probleem waren. Daar hebben we aan gewerkt en de training met Rene en het KTM Junior Team heeft veel geholpen. Zo verbeterde hij stap voor stap tot seizoen 2019 met een 3e plaats in het 125cc-wereldkampioenschap voor junioren en een 5e plaats in het EMX125-kampioenschap.
Gatedrop: Hoe ziet Mike eruit op de 250 cc, soms is het moeilijk om te weten hoe rookies het zullen doen in de EMX250-klasse.
Lacher: Hij ziet er goed uit, hij reed in 2019 enkele races in Zwitserland met de 250 viertakt. Helaas heeft hij deze winter twee keer zijn sleutelbeen gebroken en is hij eind januari gewoon gaan rijden. Hij is nu met zijn team in Frankrijk en komt weer in vorm.
Gatedrop: Wat zijn je verwachtingen voor Mike in de EMX250 serie dit jaar?
Lacher: Vanwege zijn blessures zullen de eerste EMX250 races erg vroeg voor hem zijn, ik denk dat het een leerjaar voor hem zal zijn. En als hij aan het eind van het jaar rond de 15e plaats staat, zal ik blij zijn.
Interview: Andy McKinstry
Foto: KTM
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…