JM Honda Racing zette zijn voorbereiding op het nieuwe WK motorcrossseizoen verder met de internationale wedstrijd van Lacapelle-Marival. Na een bemoedigend weekend in Hawkstone Park leverde de race in Frankrijk gemengde resultaten op. Benoit Paturel was er de beste JM Honda Racing rijder met een degelijke 10de plaats in de MX1.
Het contrast met de Britse zondvloed van vorig weekend was groot. De weersomstandigheden in Lacapelle, zo’n 180 kilometer ten noord oosten van Toulouse, waren dan ook prima. Ex-GP winnaar Benoit Paturel reed in de kwalificaties naar de 8ste tijd en liet de hele dag een goede snelheid zien. Paturel ging in de eerste manche behoorlijk van start en weerde zich kranig in de top-10. Uiteindelijk kwam hij amper 1,5 seconden na de zevende, Shaun Simpson, over de meet.
In de tweede sprint over 20 minuten plus twee ronden stuurde Benoit z’n CRF450R naar voor na een slechte start. Zo dook Paturel alsnog de top-10 binnen hoewel hij in de slotfase één positie moest prijsgeven aan zijn landgenoot Gautier Paulin. Door een klein technisch probleem kwam Ben helaas niet uit de verf in de afsluitende Superfinale.
Voor JM Honda Racing’s Belgische rijder Julien Lieber werd de race van Lacapelle er één om vlug te vergeten. Julien kampte met een oude polskwetsuur en kwam in de kwalificaties niet verder dan een teleurstellende 19de tijd. Enkele harde landingen verergerden mogelijk Lieber’s probleem met de pols. In de eerste manche sloot hij af als 21ste. Vervolgens besloot Julien om niet meer aan te treden in de afsluitende MX1 race.
Artem Guryev vond nooit zijn draai op het circuit en zat bijgevolg niet lekker in zijn ritme. Het werd ook duidelijk dat de sympathieke Rus meer afstellingswerk nodig heeft voor omstandigheden zoals die in Lacapelle-Marival.
De openingswedstrijd van het 2020 MXGP wereldkampioenschap vindt plaats in Matterley Basin, Groot-Brittannië op 1 maart.
Benoit Paturel: “In het algemeen was Lacapelle zeker een positieve dag. Ver van perfect maar toch is er veel waarop we kunnen verder bouwen! De eerste twee voorbereidingsraces hebben in ieder geval bevestigd dat we op de goede weg zijn. Zowel de samenwerking met het team als met mijn fysieke trainer Joël Roelants loopt lekker. Nu moeten we blijven werken om zo sterk mogelijk aan de start te komen in de eerste GP in Engeland. Mijn doel is om gaandeweg tijdens het seizoen te verbeteren. Een dikke merci aan iedereen die me steunt!”
Julien Lieber: “Al vroeg op de dag werd duidelijk dat ik nog wat hinder ondervindt van mijn pols, een gevolg van een blessure die ik vorig jaar opliep. Ik ging van start in de eerste manche maar ik had te veel last, daarom besloot ik niet meer te rijden. Natuurlijk is dat jammer, nu moeten we echter kijken hoe we dit probleem zo goed mogelijk kunnen oplossen.”
Artem Guryev: “Het is goed om dit soort wedstrijden mee te pikken vooraleer het WK van start gaat. Zeker omdat nu ook het weer mee zat! De Honda is nog steeds erg nieuw voor mij, ik heb nog veel te leren over de motor en afstellingen. Lacapelle was zeker een heel nuttige oefening, we weten nu waar we nog aan moeten werken. Dat wordt samen met het team mijn focus tot Matterley Basin.”
Jacky Martens, teammanager: “Al bij al was Lacapelle-Marival positief voor ons. We weten dat we nog wat werk te doen hebben, maar dat is precies de reden waarom deze wedstrijden zo belangrijk zijn. Zowel Benoit (Paturel) als Julien (Lieber) hebben al heel lang geen wedstrijden meer gereden. Het is dan ook evident dat ze vooral wedstrijdritme nodig hebben. Paturel liet al een aantal goede dingen zien, wat gezien de omstandigheden heel motiverend is.
Julien nam geen risico’s nadat hij zich niet op zijn gemak voelde met zijn pols. Hopelijk vinden we de komende dagen een goede manier vinden om hier mee om te gaan. Voor Artem (Guryev) is er op dit moment nog heel nieuw, bovendien lag de baan er op sommige plaatsen verraderlijk bij. Nadat hij gevallen was, werd het dus een heel lastige dag. Hoe dan ook hebben Hawkstone Park en Lacapelle ons heel bruikbare feedback geboden nu het aan ons is om die informatie op de best mogelijke manier te gebruiken”.
Foto’s: MXJuly
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…