De binnenband van uw crossmotor: Dit moet je weten!

Binnenbanden zijn een mix van natuurlijk en synthetisch rubber. Natuurrubber is buigzamer en biedt een betere weerstand tegen lekrijden maar synthetisch rubber is goedkoper. Dure racebanden hebben over het algemeen een hoger percentage natuurrubber om de band beter te vormen en lekken te voorkomen. Er zijn ook massieve schuimrubberen binnenbanden (de zogenaamde bibmousse) die de luchtdruk van een schuimrubberen binnenband simuleren.

Voor een motorfietsfabrikant zijn binnenbanden een gemakkelijke product om gewicht en geld te besparen. De meeste motorfietsen zijn uitgerust met dunnere en goedkopere binnenbanden. Omdat de massa van een binnenband onafgeveerd gewicht is, is het een prima plek om gewicht te besparen. Omgekeerd loopt bijna elke fabrieksmachine met heavy-duty banden (of mousses) om lekken te voorkomen.

Size matters! De juiste maat van binnenband is belangrijk voor de prestaties en het voorkomen van knellen. Als u een 110 binnenband in een band van 100 stuks monteert, zal u het risico lopen om het overtollige rubber met een bandijzer te knellen. Een binnenband die te klein zal overmatig opgepompt moeten worden om het verschil in maat te compenseren. Te hoge bandenspanning verzwakt het vermogen van de binnenband om weerstand te bieden aan beschadigingen. Het is mogelijk om een kleinere binnenband te gebruiken om gewicht te besparen maar het is niet aan te raden.

Snake bite

Binnenbanden spelen een grote rol in het gevoel en de prestaties van de band. Binnenbanden moeten de juiste vorm en grootte hebben om vlak tegen de zijwand te zitten voor een goed, consistent gevoel. Als er plaatsen zijn waar de binnenband niet contact houd, zal de band zacht aanvoelen en weinig vertrouwen scheppen.

Het opblazen van een binnenband tot de juiste druk zorgt niet alleen voor meer zijwandsterkte, maar voorkomt ook lekken door de zogenaamde “snake-bite”. Hou 0,8 bar aan als standaarddruk voor je banden. Maak vanaf deze waarde variaties naargelang de toestand en aard van de ondergrond. Houd er rekening mee dat als de band warm wordt tijdens het gebruik, de interne druk kan toenemen met maar liefst 0,3 bar. Dit kan worden verminderd door stikstof in de binnenbanden te blazen om het watergehalte en de hitte-uitzetting te vermijden.

Bibmousse

Binnenbanden zijn verkrijgbaar in verschillende diktes om de juiste mate van bescherming tegen lekken te bieden. Een dunne binnenband is ongeveer 1,5 mm tot 1,75 mm dik. Een heavy-duty band is ongeveer 2 tot 3 mm dik. En een superzware band is 3,5 mm tot 5 mm dik. Het gewicht van een dunne binnenband is ongeveer 1200 gram, terwijl een 3,5mm super-heavy-duty 1700 gram weegt. Ter vergelijking, een bibmousse weegt 1950 gram.

Talkpoeder. Als u een baby in huis hebt staat dit potje zeker op het aanrecht. Als een binnenband niet goed is geïnstalleerd, kan deze lek gaan. Het gebruik van maïszetmeel of babypoeder op de binnenband tijdens de installatie zal de wrijving tussen de binnenband en het karkas van de band verminderen, zodat de band langer meegaat. Het toevoegen van een beetje lucht om de binnenband vorm te geven voordat de band wordt gemonteerd, kan helpen om knellen te voorkomen tijdens de montage van de band. Talkpoeder is goedkoop en overal verkrijgbaar.

Het ventiel is het zwakke punt van een binnenband. Het is kwetsbaar voor beschadigingen en lekkages. Het ventiel is gevulkaniseerd in de binnenband en kan worden afgescheurd als de band op de velg ronddraait, dus zorg ervoor dat de velgklem goed is gemonteerd. Draai de moer van het ventiel nooit vast tot op de velg. Als u de moer loslaat, kan de band een beetje draaien zonder dat het ventiel van de band afscheurt. Zorg ervoor dat u het ventiel opnieuw centreert wanneer u deze onder een hoek ziet staan. Draai met de buitenband tot het ventiel weer recht staat.

Tijdig vervangen

Een binnenband is gemaakt om het geweld van een buitenband te trotseren. Echter, als er water of vuil tussen de buitenband en de binnenband komt, zal het tegen de binnenband schuren. Zorg ervoor dat er geen verontreinigingen door de velgklem of ventielgaten naar binnen kunnen komen. Het vervangen van het standaard rubberen velglint door ducttape maakt het moeilijker voor vocht om langs de spaaknippels binnen te dringen.

Zelfs als je binnenband nooit lek is gegaan kan deze verslijten. Sommige fabrikanten raden aan om de binnenband om de zes maanden te vervangen maar dit hangt vooral af van het aantal wedstrijden dat je doet. Hoe weet je wanneer een binnenband moet worden vervangen? Kijk of deze niet verkleeft met de buitenband, of dat het rubber verkleurt (een oude band  verkleurt van grijs naar zwart) of dat de gedrukte tekst op de band vervaagt. Twijfel je, vervang dan de binnenband sowieso.  Het is een goedkoop onderdeel dat je heel wat kopzorgen kan besparen.

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

5 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

13 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

14 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago