De loodzware omstandigheden op het Eurocircuit maakten van Valkenswaard een wedstrijd waar met bijzondere interesse naar uitgekeken werd. KTM Diga Junior Racing team sloot hun Nederlandse GP weekend alvast met een positief gevoel af. TJ O’Hare reed middels een 8ste plek naar haar beste WK resultaat ooit. Invaller Tomass Sileika maakte een sterk wederoptreden en kwam in de tweede manche als 10de binnen.
Na een afwezigheid van bijna twee jaar, zijn laatste grote wedstrijd dateerde van de Russische EMX250 ronde in 2018, maakte Tomass Sileika een sprookjesachtige comeback in Valkenswaard. De lange Let pakte een verdienstelijke 10de plaats in zijn tijdstraining. Door ’n technisch probleempje moest Sileika voortijdig naar de kant in de eerste manche maar een constante tweede reeks bevestigde zijn snelheid op een verraderlijke omloop. Vanaf de 14de plaats klom Tomass op naar P8 om uiteindelijk als 10de af te sluiten.
Voor Emil Jönrup was Valkenswaard een eerste grote test op de kwartliter motor. Dankzij een degelijke 15de tijd in de tijdstraining overwon de voormalige Scandinavische 125 cc-kampioen vlot zijn eerste obstakel, de kwalificatie. Jönrup kon zich echter moeilijk manifesteren in de eerste reeks op zaterdag. Ondanks een goede start speelde de nervositeit Emil parten. De Zweedse belofte reed verkrampt, kwam ten val en verdween na vijf ronden uit de wedstrijd. In de tweede manche gaf een strijdlustige Jönrup het beste van zichzelf om 24ste te eindigen, op minder dan 2 seconden achter de 22ste.
Voor de eerste WMX reeks kregen de beste vrouwelijke motorcrossers ter wereld een erg zware baan voor de wielen. O’Hare bleef onder haar beste niveau en ging verschillende keren in de fout. Bij een val op de waves bezeerde ze zo haar schouder maar TJ beet door en sleepte zo zes WK punten uit de brand.
Op een snellere en meer vloeiende omloop voelde de Australische zich vandaag veel meer op haar gemak. O’Hare stuurde haar 250 SX-F naar een knappe top-5 start, maakte een klein foutje maar maakte de klus alsnog af met een puike 8ste plek.
TJ O’Hare: “Ik denk dat ik een beetje te gespannen was op zaterdag. Halverwege de wedstrijd heb ik mezelf gekalmeerd omdat ik een aantal fouten na elkaar had gemaakt. Vanaf dat moment ging beter en remonteerde ik van de 26ste naar de 15de plaats. Doordat ze de baan hadden gevlakt was het vandaag veel makkelijker om de snelheid aan te houden. Ik ben dan ook heel tevreden dat ik in de tweede manche achtste werd, mijn beste WK-resultaat ooit! Op dit moment ben ik beste tevreden over mijn snelheid, maar ik moet gewoon worden om fouten te vermijden. Als ik die stap kan maken, behoort zelfs een top-6 tot de mogelijkheden.”
Tomass Sileika: “Het plan was om alleen naar Valkenswaard te komen met een standaard motor en een vriend die een handje zou helpen om dit weekend voor mij te sleutelen! Pas in november ben ik weer gaan rijden, want eigenlijk was ik gedurende anderhalf jaar motorcrosser af! Nu weet ik echter dat motorcross mijn leven is, daarom was ik er opgebrand om het beste te maken van deze kans. De motor liep prima. Jammer genoeg hadden we pech in de eerste manche maar in de laatste race liet ik zien dat ik de snelheid (nog) heb. Ik kreeg halverwege de race arm pump en maakte enkele domme fouten. Gezien de omstandigheden ben ik echter apetrots op wat ik hier heb bereikt. Valkenswaard was mijn derde race dit seizoen en mijn eerste grote wedstrijd in lange tijd. Natuurlijk kom ik wedstrijdritme te kort en ook de nieuwe motor vergde een aanpassing. Hopelijk kan ik deze lijn nog doortrekken.”
Emil Jönrup: “Ik ben blij dat ik mijn eerste doel -mezelf kwalificeren in de EMX250- voor het nieuwe seizoen heb behaald. Mijn tweede manche was zeker beter dan de eerste. Ik was meer gemotiveerd om te vechten. Starten van de buitenkant was moeilijk, maar ik moest er het beste van maken. In de volgende races wil ik consistenter zijn om van start tot finish dezelfde rondetijden te rijden. Het was in ieder geval positief om te zien dat mijn conditie in orde is. Op dit moment ontbreekt het me vooral aan race-ervaring omdat ik zolang geen wedstrijden reed.”
Alessio Sasso: “Natuurlijk ben ik zwaar teleurgesteld door deze blessure. Ik had me goed voorbereid op mijn eerste raceweekend in de EMX250, maar dit soort dingen gebeurt soms in onze sport. Ik wil iedereen die achter me staat bedanken, en ik wil me verontschuldig me voor het feit dat ik mensen in de steek heb gelaten. Mijn herstel zal lang duren, maar opgeven staat niet in mijn woordenboek!”
Foto’s: Eric Laurijssen
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…