Door de wereldwijde uitbraak van het Coronavirus neemt het MXGP wereldkampioenschap nu een pauze. Een aantal wedstrijden werden uitgesteld en het seizoen zal nu pas eind november eindigen. Standing Construct Factory GasGas rijder, Glenn Coldenhoff vertelde ons hoe hij hiermee omgaat.
“Nou, het is een heel vreemde situatie. Die niemand ooit eerder heeft meegemaakt. Als rijders organiseren we ons leven op basis van motorcross – we stellen doelen en maken schema’s op. We zorgen ervoor dat we op het juiste moment fit zijn. Ik ben op dit moment erg fit, maar ineens wordt het tapijt van onder je weggetrokken bij wijze van spreken.”
“Er is geen planning meer. Het is een zoektocht naar structuur en ritme. Er is veel onzekerheid over de kalender. Wanneer gaan we weer racen? Het is een moeilijke situatie om mee om te gaan. Ook mentaal moeten we sterk zijn. Ik hou mezelf zoveel mogelijk bezig. Uiteraard niet zoals tijdens het seizoen, maar ik blijf gewoon één training per dag doen. Zodra er meer duidelijkheid is over de eerste week, voer ik de intensiteit terug op in mijn trainingsschema.
Vorige week hebben we nog de mogelijkheid gehad om de motor te rijden, maar dat lijkt de komende weken onmogelijk. Heel Europa is gesloten. Gelukkig heb ik thuis een kleine sportschool waardoor ik verder kan fietsen en hardlopen. Daarnaast probeer ik nu al plannen te maken voor wanneer er straks meer mogelijkheden zijn om te trainen – en verstandig te rijden. Op dit moment probeer ik meer aandacht te geven aan social media en sponsors,” vertelde Coldenhoff exclusief aan GateDrop.com.
Een bezorgdheid die Coldenhoff heeft over het seizoen zoals het nu op tafel ligt, eindigend in november, is de korte voorbereiding op het 2021 seizoen. Tenzij Infront zou besluiten om het seizoen later te beginnen dan dit jaar? Dat zou een ideaal scenario zijn dat past renners, teams en organisatoren goed uitkomt.’ The Hoff’ wees er terloops ook op dat sommige rijderrscontracten eindigen op 1 november. Meteen een bijkomende moeilijkheid.
“Ik ben me erg bewust van de situatie en dat we allemaal te maken hebben met de gevolgen die dit virus met zich meebrengt. Gezondheid en veiligheid gaan dan ook boven alles. Maar we moeten rekening houden met alle partijen die betrokken zijn bij motorcross, de fabrikanten, de clubs, de organisatoren, maar ook de atleten. Natuurlijk willen we een zo compleet mogelijk seizoen, maar rijden tot eind november zal in veel opzichten lastig zijn.
Hoe loopt het dan in 2021? Als het seizoen in februari weer begint, is er geen tijd voor rust en nauwelijks tijd om te testen. Hoe zit het met de rijderscontracten die op 1 november van dit jaar aflopen? Dat zijn allemaal dingen waar we rekening mee moeten houden.
Het zal niet gemakkelijk zijn, maar we moeten de moeilijkheden allemaal onder ogen zien en de situatie accepteren. Hoewel ik hoop dat de beslissingen die genomen worden, in goed overleg gebeuren met de teams en de fabrikanten. We moeten geduld hebben en kijken hoe het dit jaar gaat lopen,” voegde Coldenhoff eraan toe.
Op dit moment is er veel onzekerheid voor zowat iedereen, maar hopelijk verbeter de situatie in de nabije toekomst zodat het voor iedereen weer veilig is om te gaan rijden.
Tekst: Andy McKinstry
Foto’s: Samo Vidic/Red Bull Contenpool, Ray Archer
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…