Door het coronavirus hebben wij wat extra tijd om rijders te speken, vandaag is dat Cas Valk! Na het behalen van de KNMV ONK en KNMV DMofMX 85cc-titel maakt Valk in 2020 de overstap naar de 125cc. Hij blikt met ons ook terug op 2019!

Met het winnen van twee titels in een seizoen kun jij alleen maar tevreden zijn toch?
Cas Valk: “Jazeker, ik ben heel tevreden! Het winnen van de 2 titels geeft natuurlijk een bijzonder gevoel. Het was eigenlijk niet de bedoeling om het ONK 85 af te maken na de EK en WK-finale. Die plannen zijn na de wedstrijden in Loket en Arco di Trento gewijzigd en met succes. De laatste vier wedstrijden op de 85cc heb ik toch nog gereden en zo toch nog een ‘extra’ titel kunnen pakken.”


De kwalificatie wedstrijden voor het EMX85 verliepen goed. In de finale werd jij zevende, een tegenvaller?
Valk: “De kwalificatie wedstrijden verliepen ook zeker niet vlekkeloos. Er waren goede wedstrijden bij maar ook problemen zoals tijdens de wedstrijd in Lommel waar de motor niet goed wilde lopen. Voor de EMX-finale had ik zeker gehoopt op een goed resultaat maar door een valpartij in de eerste ronde van de eerste manche liep alles anders. De tweede manche was ik gebrand op een goed resultaat maar de valpartij van de eerste manche speelde mij toch parten. Achteraf hadden wij deze wedstrijden ook met de 65cc al moeten rijden om op dit gebied extra ervaring te hebben maar toen hebben wij een andere weg gekozen.”

Het WK Jeugd in Italië verliep ook niet vlekkeloos, jij werd in Arco di Trento 15e. Vertel eens hoe dat weekend verliep?
Valk: “Het hele weekend ging het rijden niet lekker, echt veel te gespannen. Hier geldt eigenlijk hetzelfde al voor de EMX-finale. Dit had ik al mee moeten maken op de 65cc, het ontbrak mij gewoon aan ervaring tijdens deze evenementen. Waar anderen al vele jaren alles in Europa hebben gereden was dit mijn eerste jaar om alle wedstrijden mee te doen. Doordat het rijden niet lekker ging ben ik dan ook meerdere keren gevallen, de druk was gewoon te hoog op dat moment. Het lukte mij gewoon niet om dit naast mij neer te leggen. Alle crossers hebben wel eens zo’n weekend alleen kwam het bij mij op de verkeerde momenten van het seizoen.”

Meestal gaan kinderen crossen omdat hun vader in zijn jeugdjaren gecrosst heeft. Hoe is dat bij jou?
Valk:“Dat is bij ons ook het geval. In zijn jeugdjaren heeft mijn vader altijd gecrost en later is hij op Nederlands niveau gaan jetskieen. Mijn moeder was ook veel op de Jetski te vinden en eigenlijk wilde ik helemaal niet gaan crossen! Op mijn achtste ben ik dan toch op een motor gestapt en dat ging direct goed. Daarna heb ik alles met onze familie gedaan, wij hebben bewust alles samen gedaan zonder trainers of vele mensen er omheen. Door de drukke werkzaamheden in de eigen zaak van mijn ouders is het voor ons lastig om door de week te gaan trainen. Dan is het natuurlijk extra leuks om te winnen, dat geeft toch iets extra’s aan al onze inzet van de familie.”

Hoe ziet jou programma in 2020 eruit? Wat is jou doelstelling voor 2020, wanneer is dit seizoen geslaagd?
Valk: “Voor 2020 hebben wij helemaal geen doelstellingen. Dat was al maar door de blessure zijn die nog verder op de achtergrond gekomen. Tijdens een voorjaarswedstrijd in Italie heb ik mijn heup gebroken waardoor alles anders loopt. Inmiddels mag ik weer gewoon lopen en ben ik begonnen met de conditietraining. Wanneer de problemen met het coronavirus verminderd zijn hoop ik de motortraining te kunnen hervatten. Het is heel jammer dat de Dutch Masters of Motocross dit jaar komt te vervallen. Wat wij nu naast het EMX125 gaan rijden weet ik nog niet. Het kan zijn dat wij met Team TBS Conversions KTM kiezen voor de ADAC MX Masters. De overige EMX125 wedstrijden verwacht ik allemaal te kunnen rijden. Hier ga ik heen met mijn monteur Jelmer en het complete Team TBS, ik heb er erg veel zin in en wil dit seizoen ook zeker nog een paar punten pakken in de EK.”


Wil jij nog iets toevoegen aan dit gesprek?
Valk: “Voor afgelopen seizoen wil ik graag Ties Pol Motors en de JimmyJoe Riding Factory bedanken. Dankzij hun inzet kon ik weer op een Husqvarna stappen en dat leverde mij de beide titels op. Voor dit jaar wil ik mijn dank richten aan Tom, Suvi en Jeroen Punt (KTM Nederland) want de kans die ik nu krijg is heel bijzonder. Als laatste wil ik nog toevoegen dat ik mijn nieuwe schooljaar in Arnhem ga vervolgen en op Papendal ga werken aan mijn conditie dit onder leiding van Barry Forschellen met steun van de KNMV. Bedankt alle mensen en sponsors om mij heen! Binnenkort hoop ik dan ook iedereen weer tegen te komen op de circuits.”

Dank je wel voor dit gesprek en veel succes gewenst! Wij blijven je volgen!
Valk: “Bedankt!”

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #NiekFotografie, MXGrietje MXpics

 

 

Recent Posts

Taddy Blazusiak rijdt door opzettelijk gespannen prikkeldraad

Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…

16 uur ago

TECHBRIEF: 2025 Triumph TF 450-RC

Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…

18 uur ago

KTM zoekt naar overbruggingskrediet

Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…

1 dag ago

Dietger Damiaens sluit af met EK brons

Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…

2 dagen ago

Marc-Antoine Rossi naar Red Bull KTM

De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…

2 dagen ago

Stefan Everts over de snelheid in de MX2

Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff…

2 dagen ago