De Husqvarna TX 300i: het Oostenrijks experiment!

Midden vorig jaar katapulteerde de promotieafdeling van Husqvarna Motorcycles alle nieuwe modellen voor 2020 de wereld in. Het premiummerk van de KTM-groep wil van alle markten thuis zijn en heeft een nog breder gamma dan voorheen in de rekken staan. Opvallend was de aankondiging van de TX 300i. Deze Husky werd geniepig toegevoegd aan de zo al fikse reeks van nieuwe modellen en is alleen beschikbaar voor de Amerikaanse markt. Onze nieuwsgierigheid sloeg meteen in alarmfase rood!

De Husqvarna TX 300i ziet eruit als een crossmotor. Het is een 300cc metende tweetakt en uitgerust met injectie. Het merk zelf zegt het volgende over deze machine: “De TX 300i staat voor de constante ontwikkeling en het veiligstellen van de toekomst van de historische 300cc 2-takt in het Husqvarna off-road assortiment. Met de nieuwste technologie is de TX 300i een speciaal gebouwde gesloten 2-takt racemachine met off-road specifieke kenmerken. Een grotere brandstoftank, een 18-inch achterwiel en een zijstandaard verhogen de bruikbaarheid van de TX voor het beoogde doel. Bovendien is de lichtgewicht tweetaktmotor efficiënt met behulp van moderne elektronische brandstofinjectie, centraliseert hij de massa en beschikt hij over zeer weinig trillingen dankzij een tegengesteld geplaatste balansas. Hierdoor biedt de TX 300i een verfijnd en beheersbaar gesloten racepakket.”

Wat is de TX 300i nu echt?

De Husqvarna TX300i brandstof ingespoten tweetakt is een smeltkroes van ideeën. Het is voor een gedeelte een enduromotor, een deel crossmotor en een deel wetenschapsproject. Hij is niet gebouwd voor trage boswandelingen. Hij is niet gebouwd voor motorcross. Hij is uitgerust met een zesbak, meet 300cc en heeft brandstof-injectie. Hij is ontworpen voor snelle ritten door de open natuur en woestijnraces. Het is een Oostenrijkse poging om brandstofinjectie toe te passen op crossmachines en de TX 300i is een stap in die richting. Een tweetaktmotor met brandstofinjectie was vijf jaar geleden ondenkbaar.

Het racen met een tweetakt met brandstofinjectie verloopt niet anders dan met een carburator. Het is nog steeds zoals het altijd is geweest, maar het geluid en de sensaties zijn zeer uniek. De specifieke tweetaktsound lijkt nu nog wat meer “afgeborsteld”. De motor heeft een elektrische starter maar je kan optioneel een kick toevoegen. Het achterwiel is een 18 inch, de brandstoftank is groter dan bij een crossmotor. Hij heeft ook een zijstandaard maar die kan je verwijderen.

KTM bracht enkele jaren geleden tweetakt-injectie op de markt. Dat deden ze na vele jaren van ontwikkeling. De enduro’s kregen de techniek op hun motoren toegepast en vanaf dat moment was het wachten tot het door zou dringen op de motorcrossmachines. De Husqvarna TX 300i is wellicht een eerste voorzichtige poging om de TPI (Twin Port Injection) op een crossmotor te schroeven. Daarom is de Husky vlees noch vis. Loop niet naar de winkel, deze motor kan je hier niet kopen via de officiële kanalen maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen. Onze collega’s van Motocross Action Magazine lieten de Husky los op een motorcrossbaan, kijk hieronder hoe dat ging.

Recent Posts

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

2 uur ago

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

9 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

10 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

13 uur ago

Reacties van bronzen Team NL!

Na een 6de plek in de kwalificatieraces op zaterdag reed TeamNL onder leiding van een…

1 dag ago

Karlis Reisulis wint de Ricky Carmichael Award

Tijdens de Monster Energy Motocross of Nations 2024 heeft Karlis Reisulis de Ricky Carmichael Award…

1 dag ago