Tim Mathys: “Moed vereist in zware tijden”

Door de wereldwijde Coronavirus pandemie heerst overal onzekerheid en niet alleen in de motorsport. Als het WK motorcross hervat, zouden de MX of Nations bijvoorbeeld tijdens het MXGP seizoen vallen. De kalender is slechts één van de vele bezorgdheden in een uitzonderlijk moeilijke periode. Redacteur Andy sprak hierover met Standing Construct Factory GasGas teammanager Tim Mathys.

“Als team zou het voor ons geen probleem zijn om de MXoN tussen de GP’s door af te werken. In feite doen we hetzelfde werk tijdens een MXoN als tijdens een GP weekend. Gesteld dat onze rijde450 kunnen rijden, zou er dus niet veel veranderen. Maar als één van hen een 250 moet rijden dan is het een andere situatie.”


“Dat gezegd hebbende, vind ik het persoonlijk geen goed idee om de MXoN tussen de GP’s door te laten rijden. Het zou veel van de charme en het imago van de grootste race van het jaar wegnemen. De MX of Nations zijn ten slotte “de grote finale” van het MX-seizoen zoals we dat al lang kennen. Het is ook de vraag wat de Amerikaanse jongens dan zullen doen als ze mogelijk hun SX-seizoen afmaken of als ze nog aan de outdoors bezig zijn. En laten we eerlijk zijn, een MXoN zonder Amerikaans A-team is gewoon geen MXoN”, vertelde de teammanager van Glenn Coldenhoff en Ivo Monticelli exclusief aan GateDrop.com.

Tijd om moed te tonen

Mathys is ook van mening dat de beste optie nu is om te wachten op de overheden van de verschillende landen alvorens een beslissing te nemen over de toekomst. Want de kans is groot dat er nog dingen zullen veranderen. In een verklaring van Infront Moto Racing op donderdag, lijkt het er in ieder geval op dat dit nu zal gebeuren.

“Ik denk dat we allemaal realistisch moeten zijn en dat we moedig genoeg moeten zijn om te accepteren dat de zaken niet zo gemakkelijk zullen zijn als sommige mensen nu laten uitschijnen. Ten eerste weten we gewoon niet hoe de situatie in de verschillende landen waar we normaal gesproken gaan racen, evolueren. En hoe dit zal worden beoordeeld. Wat op dit moment gebeurt is dan ook vrij bizar. Elke keer dat een land een persconferentie geeft met de bepalingen die “op dat moment” van kracht zijn, verandert de kalender al binnen een paar uur. We bezoeken ongeveer 15 landen en al deze landen zullen de komende weken zeker meerdere malen hun aanpak veranderen. Als we elke keer bij een nieuw plan van één of ander land de kalender blijven veranderen, dan hebben we in 2020 30 verschillende kalenders gehad! Dat heeft geen zin. Een betere aanpak zou zijn als we volgen wat andere sporten doen. Wachten tot er een meer algemeen duidelijk beeld is en dan in overleg met alle partijen een beslissing nemen over de rest van het seizoen en hoe dat te plannen. Vooral het collectieve overleg is nu belangrijk”, voegde Mathys eraan toe.


Economisch bloedbad

Het is erg jammer dat dit is gebeurd, maar door de COVID-19 pandemie kunnen sponsoren in de toekomst een groot probleem zijn voor sommige teams. Terwijl Mathys erkent dat hij zich in een goede situatie bevindt met Standing Construct, is hij zich er volledig van bewust dat het voor sommige andere WK of EK teams ongelooflijk moeilijk zal zijn. Zullen de huidige sponsors aan boord kunnen blijven voor 2021 en daarna? Het zal ook moeilijk zijn om nieuwe sponsors te vinden voor de start van een nieuw seizoen.

“Ik wil er toch op wijzen dat er een economisch bloedbad aan de gang is, ook in de motorsport. Veel fabrikanten die actief zijn in de motorcross zijn gesloten en bevinden zich in een heel slechte situatie. Als gevolg daarvan kunnen ze de teams niet de afgesproken budgetten voor dit seizoen betalen en blijft de vraag of ze de teams in 2021 en daarna überhaupt nog kunnen sponsoren. Ook buiten de sport hebben de sponsors grote financiële problemen. Gelukkig hebben we met Standing Construct een grote sponsor die nog steeds kan werken en die in staat zal zijn om deze crisis te overleven en zelfs alle gemaakte afspraken te respecteren. Maar helaas is dat niet het geval bij veel andere bedrijven die gedwongen worden te sluiten. Als deze bedrijven in financiële problemen zitten en veel werknemers moeten ontslaan, kunnen ze het zich niet alleen financieel maar ook moreel niet veroorloven om geld in de sport te steken. Naast deze economische crisis die ze nu hebben is het ook de grote vraag of de consumenten snel terug zullen komen en of ze binnenkort weer motoren en motorcross-spullen zullen gaan kopen.”

Als we kijken naar het 2020 MXGP-seizoen, gelooft Mathys niet dat het zou zijn voor de sport om 18 ronden te rijden op vijf maanden tijd. De kalender inkorten, als er terug worden gereden, lijkt dan ook een betere actie.  Hoewel 20 MXGP rondes van MXGP geweldig zijn voor de fans en de media-aandacht zou het -gezien de omstandigheden- absoluut begrijpelijk zijn om het aantal rondes dit seizoen te verminderen.

Maatregelen om budget te sparen

“Het zijn allemaal realistische feiten waarmee we rekening moeten houden als we het vervolg van de 2020 kalender bespreken. In veel andere grote sporten is er een open communicatie over deze problematische situatie. In veel gevallen zijn er al maatregelen genomen om kosten en budget te besparen als de competitie herbegint of zelfs al met het oog op volgend jaar. De meeste internationale sportfederaties of promotoren hebben ook al steun verleend aan de teams. We moeten echter realistisch zijn en begrijpen dat de in het WK motorcross niet dezelfde mogelijkheden heeft als in andere gemotoriseerde sporten (red. bijvoorbeeld Formule 1, Nascar of MotoGP). Maar de teams over een periode van 5 maanden naar 18 wedstrijden over de hele wereld sturen, waarvan de meeste zonder een vrij weekend tussenin, zal enorme extra logistieke kosten met zich meebrengen. Dat zou de sport dus niet helpen om te overleven. De promotor heeft in het verleden veel goede dingen gedaan en heeft meestal verstandige beslissingen genomen. Ik hoop dat ze dit keer hetzelfde zullen doen, in het belang van de sport waar we allemaal zo van houden,” concludeerde de Standing Construct GasGas topman.

In ieder geval voldoende stof tot nadenken van iemand die met beide voeten stevig in de economische realiteit van de paddock staat. Het zal sowieso fascinerend zijn hoe de toekomst van de motorsport zal beïnvloed worden door deze ontwikkelingen. Eén ding is zeker, de promotor van het FIM WK motorocross, Infront Moto Racing staat voor een erg delicate evenwichtsoefening.

Tekst: Andy McKinstry, Tom Jacobs
Foto’s: Ray Archer, MXGP

 

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

5 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

6 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

9 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

11 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago