Circuits straks weer open: hoe doen ze dat elders?

Het zijn uitzonderlijke tijden en die vragen om nooit geziene maatregelen. De overheid lijkt de lockdown stapje voor stapje terug te schroeven om zo een aangepaste versie van ons dagelijks leven te creëren. Over de trainingsmogelijkheden voor motorsporters is nog geen duidelijkheid. Van zodra het kan zullen de zes motorcrosscircuits rijders ontvangen die weer willen doen wat half maart verboden werd: crossen! Wij gingen kijken hoe ze dat elders aan boord leggen.

Deze week is er alvast overleg op het hoogste niveau. Dat betekent dat er een dialoog komt tussen de bevoegde ministers en de motorsportfederaties. De virologen die de veiligheidsraad in ons land adviseren spreken van een wijziging in ons gedrag zodra de regels versoepeld worden. Een mondmasker dragen wordt de norm en afstand bewaren, handhygiëne en dergelijke zijn de basis om deze pandemie onder de knoet te houden tot er een vaccin voorhanden is.

Motorcrossers die weer gaan trainen zullen dus een aantal regels moeten volgen om de verspreiding van dit virus tegen te gaan. Voor circuituitbaters wordt het een flinke klus om te zorgen dat iedereen in alle veiligheid zijn hobby kan uitoefenen. Het is de regering die de regels zal afvaardigen en communiceren naar de motorsportbonden. En uiteindelijk zullen we de regels van de wetgever moeten volgen. Wij keken echter al even hoe ze dat doen in andere landen zoals de VS en Nederland. Bij onze noorderburen mogen de kinderen tot 12 jaar en de jeugd tot 18 jaar weer trainen.

VS

  • Het inschrijven van de rijders kan in de kantine. Daar zal social distancing moeten gehandhaafd worden eventueel achter plexiglas. Een handpompje met ontsmettingsgel is een vanzelfsprekendheid. Een alternatief kan zijn om de rijders in te schrijven aan de ingang van de omloop. De kantine kan alleen dienen voor inschrijvingen, niet voor het consumeren van drank.
  • Laat maximaal 75 rijders binnen aan de ingang. De 76ste wacht tot er iemand het terrein verlaat.
  • De piloten komen alleen naar het circuit. De enige uitzondering zijn piloten jonger dan 18 jaar: zij mogen een ouder of voogd meebrengen.
  • Toeschouwers, fotografen en/of trainers zijn niet toegestaan.
  • Er mogen maximaal 50 rijders op de omloop rijden. De 51ste wacht tot er iemand stopt met trainen. Dat betekent dat een circuitverantwoordelijke toeziet op de naleving.
  • Alle rijders moeten een mondmasker dragen wanneer ze geen helm dragen.
  • Deelnemers moeten de voertuigen ten minste 3 meter van elkaar parkeren en er voor zorgen dat de afstandsregel van 1,5 meter sowieso kan worden toegepast.
  • Groepsactiviteiten of samenscholingen voor welke reden dan ook zijn niet toegestaan.
  • Zitgelegenheden en tribunes mogen niet gebruikt worden.
  • Het spreekt voor zich dat personen met een hoog risico op besmetting en degene met COVID-19 gerelateerde symptomen niet toegelaten zijn.
  • De circuituitbater en verantwoordelijken dragen sowieso een mondmasker.
  • Eventueel aanwezige doucheruimtes worden verboden om te gebruiken of zoals in Glen Helen na elk gebruik gereinigd en ontsmet.

Nederland

  • Beperk het reizen tot een minimum en ga naar het dichtstbijzijnde circuit.
  • Hygiëne van gebruikers staat voorop.
  • Tot nader order van toepassing op alle activiteiten georganiseerd op het circuit. De organisator
    van een activiteit zal de circuitexploitant assisteren bij de handhaving en naleving van de
    maatregelen.
  • Ter voorkoming van samenkomst van grote groepen mensen worden toeschouwers/bezoekers
    tot nader order niet toegelaten tot de activiteiten.
  • Het doorlopend toezicht houden op toegang van mensen tot het terrein. Uitsluitend vooraf aan de
    activiteit ingeschreven deelnemers krijgen toegang tot het terrein op vertoon van een geldige
    licentie en identiteitsbewijs.
  • Per deelnemer wordt maximaal 1 ouder/voogd toegelaten.
  • Iedere persoon die toegang tot het terrein krijgt, ontvangt hiervoor een toegangsbewijs met
    daarop aangegeven op welke datum en welk tijdstip de rijder welkom is om te komen trainen.
    Het is niet mogelijk om vrij toegang tot het terrein te krijgen. Publiek/toeschouwers/passanten
    worden niet toegelaten.
  • Vermenging van de leeftijdsgroepen kinderen t/m 12 jaar en jeugd van 13 t/m 18 jaar is op geen
    enkel moment toegestaan.
  • Bij de centrale receptie kunnen deelnemers voor uitsluitend pinbetalingenen vragen terecht. De
    ruimte is dusdanig ingericht dat deelnemers altijd op minimaal 1,5m afstand van elkaar staan, als
    wel de circuitmedewerker die achter de balie van het circuit werkzaam is. Met duidelijk op de grond aangebrachte, zichtbare lijnen zal de 1,5m afstand worden aangegeven. Ter extra bescherming wordt een plexiglasscherm boven de balie aangebracht.
  • Het doen van contante betalingen is niet mogelijk. Faciliteiten dienen vooraf te zijn betaald, dan wel per pin (zoveel als mogelijk contactloos) of directe bankoverschrijving te worden gedaan.
  • Deelnemers zullen voor hun voertuig een plek op het rennerskwartier in de buitenlucht krijgen
    toegewezen. Per voertuig zal een vrije oppervlakte van minimaal 60m² worden gereserveerd, welke
    duidelijk is gemarkeerd.

In de loop van deze week moet er meer duidelijkheid komen over trainingsmogelijkheden voor motorcrossers. Een ministerieel besluit zou meer duidelijkheid moeten scheppen. De zes circuits in België zullen dan van de overheid richtlijnen ontvangen over hoe de trainingen moeten verlopen en wanneer ze weer van start gaan. Wij roepen iedereen op om de regels strikt na te leven omdat onze sport de afgelopen jaren al flink wat rake klappen heeft gekregen.

Samen sterk tegen COVID-19

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

12 minuten ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

17 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

21 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

23 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

23 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago