Duizendpoot Patrick Bellon was 27 jaar actief als (verdienstelijk) amateurcrosser. De meesten kennen hem wellicht als de bezieler achter het Alpha Motorhomes MX Team en de bekende Alpha Motorhopes Champions Day. Tegenwoordig heeft hij het vizier vooral gericht op de fiets, zoon Damon begint aan zijn eerste jaar als junior.
Jens Getteman, Dimitri van de Sanden, Jonas Salaets, Michael Bruynininckx, Ian de Sweemer, allemaal reden ze ooit voor Alpha Motorhomes MX Team. Als Patrick Bellon ergens voorgaat, zet hij zich dan ook helemaal in! Fotograaf Gino ging een tijdje terug langs bij Dolci Belloni, de tearoom van Patrick’s vrouw Carolien Segers en sprak er met de bevlogen Waaslander. Uiteraard na het proeven van de wel erg originele S72 Gin sorbet. Motorcross is dus nog lang niet vergeten ten huize Bellon!
Stel jezelf even kort voor:
Patrick Bellon: “Mijn naam is Patrick Bellon, ik word er (al) 49 en woon met mijn vrouw en drie kinderen Damon, L’aurora en Elisa in Sinaai.”
Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
Bellon: “Hetzelfde wat ik al heel lang doe! Ik ben ondertussen al 25 jaar havenarbeider in de haven van Antwerpen. Daarnaast bekommer ik me ook nog altijd over de PR van Alpha Motorhomes in de sport. Zo help ik ook waar dat kan bij het Proximus Alpha Motorhomes Cycling team, ik volg de steun aan het Alpecin-Fenix team (o.a. met Mathieu van der Poel) op en ben ook betrokken bij de Iko Crelan jeugdveldritAcademie waar Damon nu voor rijdt.”
Je blijft druk bezig!
Bellon: “Klopt! Ik draai altijd de vroege shift en gelukkig heb ik zo de tijd om er wat naast te doen. Mijn vrouw runt al een tijdje een Tearoom/Ijssalon in Sinaai en daar spring ik ook soms bij. We maken alles zelf: vers ijs, pannenkoeken, wafels maar ook gebak , verjaardagstaarten op bestelling en natuurlijke ook lekkere koffie of thee. Sportief ligt mijn hart, net als vroeger, nog altijd bij de jeugdbegeleiding. Op dat vlak is de Iko Crelan jeugdveldritAcademie een schitterend project. Het is een team van 8 jonge renners die begeleid worden door ervaren cracks als Adri van der Poel en Bart Wellens. Zo krijgt jeugdig talent alle kansen om door te groeien.”
Hoe kijk je terug op jouw motorcrosscarrière?
Bellon: “Goh, ik heb natuurlijk niet het palmares van sommige anderen in deze rubriek! Op zich is dat dus niet zo spectaculair. Aan de andere kant ben ik tevreden met wat ik -gezien mijn mogelijkheden- sportief heb bereikt. Ik ben in 1984 bij de jeugd begonnen, dat was in Axel op een Suzuki RM80. Destijds was dat nog met midweekcrossen. Daarna ben ik opgeklommen in de verschillende categorieën. Eerst BLB dan MCLB en BMB. In de jaren ’90 heb twee jaar meegedaan aan het WK 125cc. Meegedaan waar het kon, bedoel ik want ik wilde vooral proeven van die ervaring en kwalificeren was dus al een enorme voldoening op zich. Zeker omdat ik alles alleen, met heel beperkte middelen deed.”
Wat was het hoogtepunt uit jouw carrière?
Bellon: “In 2001 was ik Inters B kampioen bij de MCLB, ik zat dan ook regelmatig in de top-3 in de liefhebbersbonden. Het leukste was toch mijn deelname aan het WK voor veteranen in 2011. Puur voor de fun natuurlijk. Ik reed er tussen ex GP rijders en kon me goed uit de slag trekken. In totaal reed ik de helft van het kampioenschap, 3 wedstrijden mee en werd 15de in de eindstand. Dat ik in Lommel 9de werd, deed me veel plezier. Als je op latere leeftijd competitie doet, merk je hoe anders dat is. Je leert alles meer relativeren. Je vliegt er van in het begin niet meer zo hard in en je gaat ook berekender rijden. Ook als ik nu eens ga rijden, is dat veel meer op safe én je bent rustiger.”
Wat was het dieptepunt uit jouw carrière?
Bellon: “Zoals bij iedereen zeker: de kwetsuren. Zeker als je na een wintervoorbereiding al vroeg pech hebt en je bent twee maanden out dan komt dat hard aan. Voor elke rijder denk ik, of je nu GP’s rijdt of puur amateur bent. Gelukkig ben ik gespaard gebleven van heel grote blessures. In mijn geval beperkte dat zich tot zoiets als een pols-, enkel- of kuitbeenbreuk.”
Beste motor ooit mee gereden?
Bellon: “Ik heb altijd een zwak gehad voor Suzuki maar het meest heb ik op Honda gereden. Honda staat voor kwaliteit en zekerheid, ik heb er mij altijd goed op gevoeld.”
Hoe kijk je nu naar de motorcrosswereld?
Bellon: “Ik volg het natuurlijk nog steeds en er is heel veel veranderd. Er is veel geprofessionaliseerd. Wat ik wel spijtig vind is dat je ook als amateur van een WK zou moeten kunnen proeven. Nu zijn die mogelijkheden voor de jeugd volledig weggevallen. Ik vind dat jonge rijders minder kansen krijgen. Vroeger was het mogelijk je kans te wagen om te kwalificeren. Dat is nu veel moeilijker geworden, de budgetten zijn bovendien ook enorm gestegen. De EMX125 en EMX250 zijn heel mooi maar 300 euro inschrijving per wedstrijd is geen kleintje. Uiteindelijk zijn het toch vooral de ouders die dat moeten dragen.”
Hoe kijk je terug op het Alpha Motorhomes MX Team dat je hebt gerund?
Bellon: “Ergens heb ik er wel spijt van dat we het niet hebben verder gezet. Ik heb er me met hart en ziel voor ingespannen. Om alles sportief zo goed mogelijk te organiseren. Toch moet je ook realistisch zijn. Veel, zoniet alle bedrijven sponsoren een jeugdteam omdat ze het gunnen. Alleen afrekenen op prestaties is moeilijk want je hebt het over jonge piloten die zich nog moeten ontwikkelen. Sommige talenten erkennen eerder het belang van hard werk en een goede instelling. Anderen zijn niet serieus genoeg. Dat is in elke sport zo hoor.”
Het is ook lastig om sponsors gemotiveerd te houden voor een jeugdproject. Meestal komt de échte return pas jaren later als de sporter in kwestie doorbreekt als prof.
Bellon: “Dat is zo. Natuurlijk presteren die jonge jongens nog niet constant, op enkele toppers na. Maar dan nog is de return eerder beperkt. Daarom is het belangrijk dat je sponsors ook op een andere manier iets kan bieden. Bijvoorbeeld door ze als gasten uit te nodigen wat we op de Keiheuvel in Balen deden. Sponsors kunnen iets eten en drinken, beleven een toffe dag en zien ook de toppers rijden. Om met succes een jeugdproject te runnen heb je natuurlijk ook steun nodig vanuit de federatie nodig. Op dat vlak was en is de situatie in België heel lastig. Hoe dan ook ben ik blij met wat ik allemaal in de motorcross heb kunnen en mogen doen.”
Klik hier voor meer informatie over Tearoom/gelateria Dolci Belloni. Tot nader order de enige plaats ter wereld waar je terecht kan voor S72 Gin sorbet. Zeker een aanrader! Zeg maar dat je gestuurd bent door Gino van MXMag 😉
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Gino Maes
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…