Aprilia’s tijd in de motorcrosswereld was relatief kortstondig, maar ze waren in staat om een aantal toprijders aan te trekken voor het team. Zo werden o.a. Joshua Coppins, Cédric Melotte en Manuel Priem rijders voor het Italiaans team met de unieke tweecilinder. Ook Julien Bill was één van hen en het Zwitserse talent zegt dat het op één manier een goede ervaring was, maar aan de andere kant gelooft hij dat ze niet voldoende naar het standpunt van de rijders hebben geluisterd.
“Het was op een bepaalde manier een goede ervaring, maar op een andere manier heel vreemd. Ze brachten veel nieuwe positieve dingen mee, hun ervaring komt van de MotoGP, met ontwikkeling en technologie, maar ze waren niet enthousiast genoeg om het standpunt van de rijders en hun keuzes te horen“, vertelde Bill aan onze collega’s van GateDrop.com.
Bill zegt dat het moeilijk was om de motor te testen en tegelijkertijd competitieve resultaten te behalen, omdat de technici niet genoeg naar de inbreng van de rijders hebben geluisterd. De beste tijd die Bill voelde op de Aprilia was tijdens de Motocross Des Nations in Franciacorta, Italië.
“Man, voor mij was het een moeilijke periode. Het is niet dat ik niet goed ben in het testen of voelen van de motor want ik kan een simpele bout voelen trillen op een motor tijdens het rijden. Maar de ingenieurs zaten echt vast aan hun ideeën. Ze hielden er niet van om iets te veranderen als het niet op hun plannen stond. Ze wilden niet naar de rijders luisteren. Ik denk dat ze daarom zoveel tijd verloren hebben met het verbeteren van de motor.
Ook, toen de motor goed liep, heb ik zo vaak gevraagd om hem niet meer aan te raken en zo proberen fatsoenlijke resultaten te behalen. Maar ze hadden altijd wel iets nieuws dat ze wilden dat ik zou proberen, zelfs tijdens de wedstrijden op zondag. Het enige weekend dat mijn motor echt goed werkte was op de MX of Nations van 2009 in Italië in Franciacorta. Misschien was dat omdat ik de enige rijder was die het merk vertegenwoordigde en ze die dag alle juiste spullen die ze hadden op de motor hadden gezet”, voegde Bill eraan toe.
Wat iemand ook denkt over Aprilia, het is een schande dat het motorcross-experiment nooit echt heeft gewerkt omdat de sport zoveel mogelijk fabrikanten nodig heeft. Misschien als ze meer naar hun rijders hadden geluisterd, had het kunnen lukken om een goede wedstrijdmotor te hebben. Helaas zullen we daar nu waarschijnlijk nooit achter komen.
Artikel: Andy McKinstry
Foto: archief
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…