Aan de buitenkant lijken crossmotoren nauwelijks geëvolueerd te zijn buiten de jaarlijkse cosmetische opsmuk. Aan de binnenkant is dat echter anders. Sinds de introductie van brandstofinjectie was het vooral de elektronica die snel opmars maakte in de sport. Ook de vering werd spectaculair beter. Door een breder aanbod van mogelijkheden is de afstelling ervan echter geen sinecure. Daarom is er nu Motoklik.
Wat is het?
Motoklik is een klein elektronisch toestel dat op de motor wordt bevestigd om de bewegingen van de motor te registreren.
Hoe werkt het?
Het apparaatje is verbonden met Galileo, het Europese netwerk van navigatiesatellieten, en een smartphone. U rijdt enkele rondjes met de motor en de app op je smartphone verteld u exact hoe u uw vering moet afstellen.
De voordelen
Een vering perfect afstellen is voor interpretatie vatbaar. Met dit apparaat zijn die er niet want de data die je nodig hebt lees je gewoon af op een scherm. Een crossmotor wordt over een variabel en dus moeilijk te registreren terrein gereden. Met dit analyse-apparaat lees je perfect een circuit en stel je de voorvering en achtervering af aan de hand van de gegevens van Motoklik. Het is ook mogelijk om een bepaald gedeelte van een circuit te analyseren.
Wat kan het nog?
Door de connectie met de Galileo satellieten kan je je rondetijden in dezelfde app aflezen met een nooit geziene precisie. Bovendien is de app uitgerust met een urenteller om je motor op tijd alle onderhoudsbeurten te kunnen geven. Die uurmeter maakt bovendien een onderscheid tussen motorblok- en veringonderhoud.
Motoklik is een Iers bedrijf uit Kilkenny dat de technologie ontwikkeld in samenwerking met ESA, de Europese ruimtevaartorganisatie. Oprichter Jens Köpke crashte in de zomer van 2016 met zijn crossmotor nadat zijn vering compleet dichtklapte op een jump. Hij bleef gelukkig ongedeerd maar stelde zichzelf de vraag waarom er niks bestond dat hem kon vertellen hoe de vering moet worden afgesteld. Zo is het verhaal van Motoklik begonnen. Het toestel zit nog in volle ontwikkeling en is dus nog niet te koop. Alle verdere info vindt je op Motoklik.com
Foto’s: Motoklik
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…