Vijf minuten met Klaas Hattem (Gebben Van Venrooy Yamaha)

Het 2020 seizoen kondigde zich groots aan voor Gebben Van Venrooy Yamaha.  Het Nederlandse MXGP stapte over van Kawasaki naar Yamaha. Met het trio Alessandro Lupino-Calvin Vlaanderen-Thomas Covington en de status als ‘Yamaha Supported MXGP Team’ toonde het team zich bovendien ambitieuzer dan ooit. Hoe beleeft teammanager Klaas Hattem de gedwongen coronabreak?

Voor het seizoen zag alles er prima uit, Gebben Van Venrooy was nooit sterker dan nu. Dat moet deze periode extra moeilijk maken voor jullie?
Klaas Hattem: “Klopt, alles leek zo mooi. Een andere kleur, nieuwe rijders, fantastische sponsoren die er allemaal in geloofden, en dan stopt het ineens. De wereld staat in vuur en vlam en alles lijkt onwerkelijk! Onzekerheid bij iedereen en de sport is tijdelijk onbelangrijk geworden.”

Hoe zijn jullie in eerste instantie met de quarantainemaatregelen en het afgelasten van races omgegaan?
Hattem: “We hebben de rijders per direct een verbod opgelegd om de motortraining voort te zetten. Dit om alle risico’s uit te sluiten. Het management van het Gebben Van Venrooy  Yamaha is bij elkaar gekomen om voor zover mogelijk een plan van aanpak te maken. De rijders zijn per direct terug naar huis gestuurd. Alessandro Lupino ging terug naar Italië. Thomas Covington is naar Engeland vertrokken en Calvin Vlaanderen zat thuis in Nederland.”


Er kon weliswaar niet gereden worden, maar viel daarmee alle activiteit van het team stil?
Hattem:  “Eigenlijk hadden we meteen afgesproken de technische ontwikkeling door te laten gaan. Mede om de problemen die we in Valkenswaard hadden uit te kunnen sluiten in de toekomst. De ontwikkeling gebeurt hoofdzakelijk in de VS bij Pro Circuit, en daar kon destijds gewoon doorgewerkt worden. Ook de monteurs in de werkplaats werken zoveel mogelijk door op een verantwoorde manier. Bij de eventuele herstart van het seizoen hebben we zo alles klaar staan.”

We zagen al filmpjes opduiken van Calvin Vlaanderen en Alessandro Lupino op training. Keert het team daarmee weer terug naar een meer normale situatie?
Hattem: 
“Na een aantal weken rust hebben de rijders inderdaad weer de mogelijkheid om de motortraining te hervatten. De rijders moeten zich wel nog aan een protocol houden, wat per land verschillend is maar wat hun toch enige vrijheid geeft. Ondertussen worden er door het team ook extra motoren opgebouwd. Dit omdat de eventuele nieuwe kalender logistieke problemen zou kunnen geven.”


Er is inmiddels een nieuwe kalender uit, hoe kijken jullie daar tegenaan?
Hattem:
“Voor iedereen is het nog steeds een heel onzekere tijd. Gaan er nog wedstrijden komen? Hoe gaat de (definitieve) kalender eruit zien?  Maar prioriteit nummer één is de komende tijd om te zien hoe we op een gezonde manier kunnen terugkeren naar een enigszins normale wereld. De tijd zal het leren!”

Foto’s: Eric Laurijssen, Niek Fotografie

Steven

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

1 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

4 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

6 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

23 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago