Take 5: Marco Maddii

Door het coronavirus is het 2020 seizoen geheel tot stilstand gekomen. Het is nog afwachten wanneer de competities weer verder gaan of beginnen. Dit geeft ons extra tijd om mensen in onze sport aan de tand te voelen, wij spraken met teambaas en voormalig GP-rijder Marco Maddii.

De laatste jaren ben jij steeds meer in beeld gekomen als teambaas, wat vele niet weten is dat jij zelf ook een crosscarrière hebt als Grand Prix rijder en winnaar van het EMX300 Kampioenschap. Hoe kijk jij terug op jouw carrière?
MArco Maddii: “Dat vind ik een lastige vraag, mijn crosscarrière heeft maar liefst 20 jaar geduurd! Natuurlijk met hoogte en dieptepunten. Op mijn vierde ben ik gaan rijden en vanaf mijn zesde ben ik wedstrijden gaan rijden. Ik heb echt alle klasses doorlopen, in 2016 was ik nog actief in de MXGP. In mijn carrière wist ik dertien keer het Italiaanse kampioenschap te winnen en twee keer een Europese titel. In grote lijnen kan ik tevreden terug kijken.”

Jou vader is wereldberoemd, is het voor jou daardoor zwaarder geweest om ook op niveau te crossen?
Maddii: “Ja zeker, ik voelde wel extra druk op mij schouders door mijn vader zijn carrière. Mijn droom was het winnen van de wereldkampioenschappen maar ik ben zeer zeker tevreden met wat ik bereikt heb. Ik kan al mijn ervaringen heel goed gebruiken in mijn rol als teammanager en ergens ligt dit mij misschien wel veel beter dan het zelf in competitie actief zijn.”

Zie jij het voor Liam Everts als voordeel of nadeel met een bekende vader en opa?
Maddii: “Alle verhalen hebben twee kanten dus ook de invloed van de familie Everts op de carrière van Liam. Zowel Harry als Stefan hebben natuurlijk heel erg veel ervaring, de lange succesvolle carrières van beide spreekt natuurlijk voor zich. Aan de andere kant word er altijd veel gedacht en misschien ook wel gezegd “Oja die van Everts wint omdat hij alles mee heeft met opa en pa”. Maar je moet het toch altijd zelf doen en ik zie de familie Everts heel erg goed samen en zij geven de beste ondersteuning aan hun zoon/kleinkind.”

Zelf ben jij teambaas, jou vader is nog altijd actie in het rennerskwartier. Jou schoonbroer (Thomas Traversini) is de bondcoach van Italië. Waar gaat het bij jullie aan tafel over tijdens de kerstdagen?
Maddii: “Het is niet alleen tijdens de kerstdagen dat wij gezamenlijk eten. In Italië is de familie er altijd, dus wordt er ook gedurende het jaar samen gegeten. Maar het klopt zeker, wij spreken over het algemeen vaak over motorcross. En als het niet direct over motocross zelf dan wel over de administratie van alles binnen het team. En dan hoor ik Linda weleens zeggen “Guys can we speak about the weather or something else for 5 minutes!?” Maar er loopt natuurlijk ook een kleine Alessio rond die ons veel gekken en gezellig momenten geeft.”

Jij runt Maddii Racing, het officiële Husqvarna Junior Team met Alberto Forato en Mattia Guardagnini. Beide rijders zijn onder jou vleugels opgebloeid, hoe kan dat? Forato leek hij Honda immers op een dood spoor te zijn beland.
Maddii: “Alberto is ook een grote uitdaging voor ons maar wij houden wel van een uitdaging en avontuur. We zien in hem grote vastberadenheid en achter hem staat zijn prachtige familie, fundamentele ingrediënten om door te breken in deze sport. Ons team is ook één grote familie, onze rijders leven dichtbij mij om zoveel mogelijk aandacht en energie aan hun te geven en dat maakt het verschil.”

Nu combineren jullie het WK en de EMX, is het denkbaar dat jullie volledig in het WK actief zijn in de toekomst. Of wil jij talenten blijven ondersteunen in het EMX?
Maddii: “Onze droom is om de wereld kampioenschappen te gaan rijden maar we zijn groeiende en we hebben tijd nodig om daar komen. Het is speciaal dat we samen met onze rijders groeien daarbij willen we zeker niets overhaasten.”

Dank je wel voor dit gesprek en veel succes gewenst! Wij gaan jullie volgen.
Maddii: “Dankjewel voor jullie interview en jullie interesse in ons team.”

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: MvrPeters

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

5 minuten ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

8 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

9 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

20 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago