Vice-wereldkampioen Jeremy Seewer is één de meest mondige rijders in de MXGP paddock. Het feit dat Jeremy altijd iets interessant te zeggen heeft én het feit dat hij als één van de weinige toppers ook al een 2021 contract vastheeft, maken hem tot een uitgelezen gesprekspartner.
Na twee vice-wereldtitels in de MX2, bevestigde de 25-jarige Zwitser al in zijn tweede MXGP seizoen (2019) met een knappe tweede plaats. Dat deed hij met de regelmaat die hem zo typeert. Zijn volgende uitdaging? Een GP winnen in de koninginnenklasse en de kloof met de absolute top dichten.
Hoe kijk je tegen het ééndags formaat aan dat werd aangekondigd voor de herneming van het WK?
Jeremy Seewer: “Het wordt sowieso lastig. Een GP over één dag is een grote verandering en is veel intensiever. Niemand weet echt hoe het er aan toe zal gaan.”
Wedstrijden die week op week volgen, zouden het belang van regelmaat nog kunnen vergroten. Denk jij dat de nieuwe kalender iets zal veranderen aan het sportieve verloop van het kampioenschap?
Seewer: “De afweging tussen risico en rendement moet je altijd maken. En ook nu is regelmaat een topprioriteit, maar als je een kampioenschap wilt winnen, moet je ook pushen. Bij een normale GP kan je op zaterdag referenties opbouwen over het ciruit, je bouwt een gevoel op krijgen en dan kan je zondag aanvatten met een andere mentaliteit.”
Veel GP’s op korte tijd, dat is ook fysiek extra belastend?
Seewer: “Klopt, op die manier vallen rijders die niet fit zijn sneller door de mand. Voorbereidingstijd tussen de GP is er dan niet meer. Als je een slechte dag hebt, krijg je meteen de rekening gepresenteerd. Maar in amateurwedstrijden is dat niet anders! We zullen er snel aan moeten wennen, want het wordt waarschijnlijk een kampioenschap van slechts twee tot drie maanden.”
Sommige rijders verkiezen ook in normale niet-corona omstandigheden Grote Prijzen over één dag. Wat denk jij?
Seewer: “Tja, één dag minder betekent minder risico’s omdat we minder lang op de motor zitten, maar ik begrijp de fans hoor. Zeker voor de Europese MXGP rondes draait het voor fans om meer dan alleen die twee manches. Mensen reizen en maken er een ‘kleine vakantie’ van. Ze gaan met vrienden, drinken een paar biertjes, kamperen naast het circuit. Die sfeer merk je goed als je op vrijdag en zaterdag op het circuit komt. Als we alleen maar op zondag racen, dan valt een deel van die beleving weg.”
In de voorbije periode heb je tijd in Zwitserland en België doorgebracht, hoe verliep jouw training?
Seewer: “Niets speciaal eigenlijk, twee keer per week rijden. Eigenlijk is het meer een kwestie van jezelf te onderhouden en spieren op te bouwen want er is nog meer dan genoeg tijd. Bovendien zal het seizoen supersnel verlopen als het éénmaal begint!”
Veel fabrikanten en teams zagen zich verplicht om te bezuinigen op salarissen. Soms tot wel 40%. Jij hebt ook volgend jaar nog een contract met Monster Energy Yamaha. Wat is jouw kijk op de economische gevolgen van de coronacrisis?
Seewer: “Ik begrijp het wel hoor dat merken de vinger op de knip houden. Iedereen moet zijn steentje bijdragen in deze situatie. Daarom sta ik open voor de bezuinigingen omdat we niet racen. Aan de andere kant hangt het ook af van hoeveel GP’s we uiteindelijk doen en ik ben het er niet mee eens als er teveel moet ingeleverd worden. Uiteindelijk hebben we ook een contract. Ik geloof en hoop dat we dit als sport, goed zullen doorstaan. Ik denk dat mensen nog steeds motoren zullen kopen en de recente lockdowns hebben ervoor gezorgd dat mensen het nog meer waarderen om te kunnen rijden.”
De kans is héél groot dat we straks het kortste wereldkampioenschap motorcross krijgen sinds 2003 (red. het laatste seizoen onder promotor Dorna telde het WK 12 rondes). Wat betekent dit voor de sportieve waarde?
Seewer: “Dat is een goede vraag. Ik heb hier nog niet echt over nagedacht, maar het zal zeker niet helemaal hetzelfde zijn. Dat weten we allemaal, maar 2020 zal nog steeds de geschiedenisboeken ingaan. Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Om kampioen te worden moet je de beste zijn in alle omstandigheden en in alle wedstrijden die meetellen voor het kampioenschap. Natuurlijk zal het anders zijn, vanwege de omgeving, hoeveel races er zullen zijn, of er fans zullen zijn. Lastig wordt het sowieso en het zal niet hetzelfde zijn als normaal, maar we zullen er het beste van maken!”
Tekst: Adam Wheeler/Tom Jacobs
Foto’s: Yamaha Racing
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…