Of je nu gaat crossen, graag wil touren of met de scooter rijdt, je helm is zonder twijfel het belangrijkste onderdeel van jouw uitrusting. Hoe die motorhelm er uit ziet, is natuurlijk een bepalende factor. Niemand wil immers gezien worden met ’n lelijke kookpot op z’n kop! Toch komt er meer bij kijken om de hoofdbescherming te vinden die het best bij jou past.
Eerst en vooral moet je nagaan welk soort motorhelm je nodig hebt. Deze keuze is gebaseerd op jouw motor of scooter, hoe je die gebruikt en jouw persoonlijke smaak. Elke helm heeft qua gebruik bovendien plus- en minpunten. Daarom is het belangrijk om na te gaan wat voor jou écht telt.
Welke soorten helmen zijn er?
Jethelm: Op de scooter of lichte motor, korte ritten, gebruik in de stad.
Plus = makkelijk op en af zetten, veel ventilatie, uitstekend zicht rondom
Min= géén bescherming voor gezicht of ogen, géén kinstuk
Qua looks zit je met de trendy jethelmen sowieso goed. Wie meer bescherming voor wind, insecten (of regen) zoekt, kiest voor ’n jethelm met vizier
Integraalhelmen: Een integraalhelm past eigenlijk bij alle straatmotoren. Wie op een racecircuit wil rijden, is verplicht dit soort helm te gebruiken. De integraalhelm biedt dan ook de best mogelijke bescherming.
Plus= volledige bescherming van gezicht en kin, ingebouwd vizier, stiller dan andere helmen
Min= minder ventilatie, iets moeilijker op en af te zetten, de juiste maat is cruciaal voor het draagcomfort
Systeemhelmen: Eigenlijk is de systeemhelm ’n slimme variant op de integraalhelm. Door zijn veelzijdigheid -je kan ‘m open of gesloten dragen- zijn veel pendelaars, toerrijders en professionele motorrijders (politie, koeriers) gek op dit soort helm
Plus= Makkelijk op en af zetten, comfortabel voor wie ’n (zonne)bril draagt, kinstuk kan omhoog klappen, veel draagcomfort
Min= Zwaarder en minder stil dan integraalhelm, de scharnierpunten aan het kinstuk maken de systeemhelm kwetsbaarder, niet bedoeld om te gebruiken in ‘open’ stand
Crosshelmen: Motorcrosshelmen werden specifiek ontworpen voor motorcross en enduro
Plus= Makkelijk om een crossbril te dragen, veel ventilatie, klep biedt bescherming tegen stof en steenslag, licht van gewicht
Min= Minder stil dan systeemhelmen, niet geschikt voor op straatmotoren
Adventure helmen: De adventurehelm verenigt de kwaliteiten van een straathelm en een crosshelm. Ideaal dus voor rijders die met een trail- of adventuremotor rijden.
Plus= Comfortabel, bescherming op straat en off-road, stiller dan een crosshelm, kan gecombineerd worden met een crossbril.
Min= Minder ventilatie, zwaarder dan een crosshelm, niet geschikt voor motorcross of endurocompetitie.
Welke maat heb ik nodig?
Zowel voor het draagcomfort als de best mogelijke bescherming is het cruciaal dat de helm goed past. Naargelang het merk, model en de binnenvoering kunnen er toch verschillen zijn in dezelfde maat. Daarom moet je dus echt meten.
Hoe ga je te werk om jouw maat op nemen?
1. Neem een meetlint (of een touw en een meter)
2. Meet de omtrek van je voorhoofd of beter nog vraag iemand om je hier mee te helpen. Vooraan plaats je het meetlint 1,5 à 2,5 cm boven de wenkbrauwen, houd het lint over het grootste/breedste deel van je hoofd.
3. Vergelijk de hoofdomtrek met de onderstaande maattabel.
Hoe weet ik dat de maat klopt?
Dat een helm knelt terwijl je ‘m opzet is normaal. Een motorhelm moet immers goed passen als je ‘m aan hebt! Een goede helm moet wel goed aansluiten ter hoogte van de wangstukken. Je zal een beetje het gevoel krijgen dat je wangen wat naar boven worden gedrukt. Jethelmen zijn hierop wel een uitzondering omdat de binnenvoering geen wangstukken heeft. Check zeker ook dat je oren lekker zitten! En hou er ook rekening mee dat de binnenvoering na een twintigtal uren minder strak aansluit.
Sommige merken gaan nog een stap verder dan andere om optimaal draagcomfort te verzekeren. Zo maakt Scorpion gebruik van het AirFit systeem. Dit ingenieuze pompje in het kinstuk laat toe om de wangstukken op te blazen voor een meer aansluitend gevoel. Je kan de lucht met één druk op de knop ook weer laten leeg lopen. Klinkt interessant? Check hier Scorpion helmen van Helmonline
Wanneer vervangen?
1. Na een val
Kijk je helm goed na als je bent gevallen. Zeker na een zwaardere crash is de kans groot dat de helm stuk is. De enige manier om dit zeker te weten is een scan. Ook barstjes in het piepschuim zijn een teken aan de wand. Een kapotte helm -zelfs een dure- zal je niet meer beschermen zoals het hoort. Zorg dus voor dat je een helm vervangt als dat nodig is.
2. Intensief gebruik
Hoe vaker je een helm gebruikt hoe groter de impact van het gebruik op de integriteit van de helm. Zeg maar de deugdelijkheid. Extreem of intensief gebruik spelen uiteraard ook een rol.
3. Helm op leeftijd
Fabrikanten geven zelf vaak aan dat 5 jaar een aangewezen moment is om je motorhelm in te ruilen voor ’n nieuwer exemplaar. Het gebruik, weer, vuil en andere factoren beïnvloeden allemaal de integriteit in van jouw helm.
4. Schade binnenkant
Meestal zal de slijtage van een motorhelm het meest zichtbaar zijn aan de binnenkant. De voering en of het piepschuim dat los komen of barstjes in het piepschuim, het zijn allemaal indicaties dat het tijd is om te veranderen van helm.
5. Schade buitenkant
De buitenschaal die broos wordt, barstjes vertoont of andere schade opliep, wijzen allemaal op de structuur van de helm die is aangetast. Een helm die beschadigd is, kan je bij een val niet beschermen zoals het hoort.
6. Helm zit los
Na verloop van tijd zal de binnenvoering minder strak zitten. Je kan makkelijk testen of de padding in jouw motorhelm aan vervanging toe is. Schud je hoofd van links naar rechts. Blijft de helm lekker zitten of beweegt hij over en weer? Als de helm op je hoofd schudt, is het tijd voor een nieuwe binnenvoering.
7. Sluiting stuk of versleten
Krijg je de helmsluiting niet vlot meer dicht of beginnen de metalen stukjes te roesten? Dit is een teken dat je de sluiting dient te vervangen of een nieuwe helm moet kopen.
Vergelijken en kiezen
Het spreekt voor zich dat duurdere motorhelmen meer specificaties bieden en een hoger technisch niveau hebben. Vergelijk goed wat elke helm te bieden heeft. Daarnaast kan je ook nagaan wat andere gebruikers of journalisten in reviews of beoordelingen zeggen over een bepaalde helm.
Tot slot kunnen we moeilijk bepalen wat jij mooi of lelijk vindt qua vormen of kleuren. Als weggebruiker (en zelf als competitierijder) is het misschien wel interessant om eens na te denken of je wel goed wordt gezien met een bepaalde kleur. Zeker in het verkeer kan een felgekleurde helm helpen om goed op te vallen. Veel succes in de zoektocht naar jouw perfecte helm!
Snel, veilig en tegen een scherpe prijs een motorhelm kopen? Check dan zeker helmonline.nl
Tekst: redactie
Foto’s: Shark, Scorpion, MT helmets, Schuberth, Pexels
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…