Jago Geerts over zijn terugkeer in competitie

Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijder Jago Geerts hervat dit weekend in Dalecin, waar de eerste ronde van het Tsjechische kampioenschap plaatsvindt. Het zal de eerste wedstrijd voor de Balenaar zijn sinds de Grote Prijs in Valkenswaard op 8 maart.

Geerts’ teammaat Ben Watson verkiest om tot 2 augustus te wachten om zijn seizoen – in het Franse Magescq – te herstarten na de ‘coronabreak’

Jullie laatste wedstrijd dateert al van 3,5 maand geleden. Hoe moeilijk was de coronaperiode voor jullie?
Geerts:
 “Best wel moeilijk. Vooral de periode in volledige lockdown, waarin het niet toegestaan was om met de motor te rijden. Dat waren erg saaie weken.”
Watson: “Het is nooit plezant als je niet mag rijden. Maar ik probeerde het toch positief te bekijken. Zo spendeerde ik veel meer tijd met mijn familie en nam ik zelfs een korte break. Ik probeerde mezelf dan maar op een andere manier beter te maken. Door goed na te denken over wat beter kan. Wat zijn mijn zwakke punten? Hoe kan ik die verbeteren? De antwoorden daarop kunnen me nu helpen.”

Hoe zag jullie trainingsprogramma eruit tijdens de lockdown?
Watson:
“Het kwam er eigenlijk op neer om gewoon in vorm te blijven. Niks speciaal dus. Slim zijn, zeker niet te veel doen. We hadden en hebben nog steeds geen zicht op de nieuwe kalender en wanneer het WK herstart. Dat maakt het heel moeilijk om al een doelgericht programma op te stellen.”
Geerts: “Zoals Ben zegt, het was en is nog steeds onderhoudswerk. Niet meer, niet minder. Wat fitness, lopen, fietsen, skeeleren… Ik zal mijn conditie op die manier blijven onderhouden tot we weten wanneer het WK herstart wordt. Pas dan gaan we mijn programma specifiëren.”
Jullie waren veel thuis. Hebben jullie nieuwe hobby’s ontdekt tijdens de lockdown?
Geerts:
“Ik vertoefde veel in de keuken. Ik kookte vroeger al wel eens, maar nu kreeg ik er plots veel meer tijd voor. Ik sta graag aan het fornuis. Mijn favoriete gerechten? Alles soorten pasta. En altijd gezond.”
Watson: “Tijdens het seizoen leef ik op mijn eentje in België. Ik kook dus al langer mijn eigen potje. Tijdens de lockdown woonde ik bij mijn ouders in Engeland. Het weer was bijna altijd prachtig, waardoor we veel buiten aan de slag waren en onze tuin een make-over konden geven.”
Hoe groot was de opluchting toen jullie enkele weken geleden groen licht kregen om de motortraining te hervatten?
Watson:
“Geloof me, het was heerlijk om weer op mijn Yamaha te stappen. Vergeet niet dat we dik twee maanden niet mochten rijden. Geen motorcross, ook geen trial. Dat was langer dan tijdens de winter. Ons geduld werd serieus op de proef gesteld.”
Geerts: “Ik was zo blij als een klein kind toen ik opnieuw mocht rijden. Mijn eerste training was echt genieten. Op dat moment besefte ik weer hoe veel ik van motorcross hou.”
Hoe roestig waren jullie tijdens die eerste motortraining?
Geerts:
“Dat viel eigenlijk heel goed mee. Je verleert dat niet in twee maanden. Ik had vrij snel een goed gevoel op de motor.”
Watson: “Idem voor mij. Ik voelde me meteen prima op mijn machine. Het was wel belangrijk om het in die eerste trainingen rustig aan te doen en zeker geen gekke dingen te doen.”
Sommige rijders kregen door deze coronabreak meer tijd om te herstellen van een blessure. Was deze break een voor- of nadeel voor jullie?
Geerts:
“Goh, dat is moeilijk te zeggen. Aan de ene kant is het misschien een nadeel omdat ik sterk aan het WK was begonnen en die goeie flow onderbroken werd. Aan de andere kant ligt de nieuwe kalender me misschien nog beter en is het een voordeel. We zullen pas na het seizoen weten of het een na- of voordeel was.”
Watson: “Voor mij is het eerder een nadeel. In Valkenswaard was ik, na een handblessure, eindelijk weer zo goed als de oude. Mijn ritme werd dus onderbroken.”
Hoe ver staan jullie van jullie beste niveau?
Watson: “Dat is moeilijk te zeggen. Ik wil nu nog niet honderd procent zijn, dat is te vroeg. Ik moet nog aan mijn intensieve training beginnen. Daar begin ik twee à drie weken voor de herstart mee.”
Geerts: “Ik denk dat ik nu aan ongeveer 80 procent van mijn kunnen zit. Zodra we de datum van de herstart kennen, begin ik aan een strikt trainingsschema om alles te finetunen.”
Ik veronderstel dat jullie doelstellingen onveranderd zijn gebleven?
Geerts:
“Klopt! Ik mik minimaal op de top drie dit seizoen. Ik wil tot het einde meespelen voor de wereldtitel.”
Watson: “Ik wil gewoon plezier hebben op de motor. Als ik me amuseer ben ik op mijn best. Natuurlijk heb ik bepaalde doelstellingen, maar die ik hou ik liever voor mezelf.”
Het WK zal zeker niet uit 20 races bestaan, zoals eerst voorzien. Misschien 12 of zo. Kunnen we dan wel over een volwaardig WK spreken?
Watson: “Natuurlijk. Een WK is een WK. Ons WK telt normaal 20 wedstrijden. Dat is veel meer dan eender welk kampioenschap. De Nationals in Amerika: 12 wedstrijden. Nationale kampioenschappen: 5 tot 8 races. Zelfs als we nu slechts 12 Grote Prijzen rijden is het een volwaardig WK. En de beste zal winnen.”
Geerts: “12, 15 of 20 Grote Prijzen… Ik denk dat het bij de eindafrekening geen verschil zal uitmaken.”
Jago, jij rijdt dit weekend je eerste wedstrijd na de coronabreak. Ben, jij wacht tot augustus. Twee verschillende aanpakken. Leg uit?
Geerts:
“Ik ben het gewoon beu om alleen maar te trainen. Ik hunker naar een wedstrijd en Dalecin was een van de eerste mogelijkheden. Ik wil het gevoel van een wedstrijddag nog eens meemaken. Eén verschil wel: het resultaat is nu helemaal niet belangrijk.”
Watson: “Ik denk dat het nog wel twee maanden kan duren vooraleer het WK herstart wordt. Ik zie deze periode eigenlijk als de voorbereiding in de winter. Ook dan rij ik mijn eerste wedstrijd maar een paar weken voor de WK-start. Ik hou me nu aan hetzelfde plan. Daarom zal ik pas begin augustus in Magescq in actie komen.”Foto’s: shotbyBavo, Photographic Art

 

Steven

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

2 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

19 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

23 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago