Voor 2021 ligt de focus van Yamaha op motorcrossvlak op de YZ250F. Na de grote vernieuwing voor de YZ450F neemt de blauwe MX2 machine tal van verbeteringen over van zijn grote broer. Hoe competitief Yamaha in deze klasse wel is, blijkt uit de resultaten wereldwijd. Zo pakte Dylan Ferrandis zijn tweede West Coast SX titel en won Jago Geerts de eerste MX2 GP van het seizoen.
De nieuwe YZ250F: Tunen. Racen. Winnen.
De YZ250F heeft al een grote naam gemaakt als een van de meest competitieve 250 cc viertaktmotoren die er zijn. Op elk niveau heeft deze uitstekende crossmotor bewezen dat hij alles in zich heeft om onder alle omstandigheden te winnen, zowel in MX als SX. Voor het modeljaar 2021 mikt Yamaha nog hoger met de introductie van de nieuwe YZ250F in deze ultracompetitieve klasse, uitgerust met een grondig verfijnde motor, herzien frame, nieuwe veringsinstellingen, nieuwe remmen en geavanceerde digitale technologieën.
Compleet opnieuw ontworpen motor
Elk belangrijk onderdeel is opnieuw ontworpen en verbeterd om Yamaha-rijders een echt voordeel op het circuit te geven. Met zijn toonaangevende omgekeerde cilinderkop, die de inlaatefficiëntie verbetert en het zwaartepunt optimaliseert, is de 250 cc vierkleppenmotor al een klasse apart.
Voor het modeljaar 2021 hebben de ingenieurs van Yamaha alle belangrijke componenten geanalyseerd en een groot aantal belangrijke wijzigingen aangebracht die zijn ontworpen om een breder bereik van krachtigere en vloeiende prestaties te geven, waarmee je races kunt winnen. Ook de transmissie is verbeterd om soepeler te kunnen schakelen.
Nieuw uitlaatnokkenasprofiel
Het vermogensgevoel van de motor voor 2021 is van het middelste toerentalbereik tot het overtoerenbereik verfijnd en verbeterd door het gebruik van een nieuwe uitlaatnokkenas met een herzien profiel dat klepoverlap vermindert. Samen met geoptimaliseerde brandstofinjectie-instellingen verbetert deze nieuwe nokkenas het motorkarakter van de YZ250F boven het middelste toerentalbereik, wat zorgt voor hogere prestaties en betere bestuurbaarheid.
De inlaat aan de voorkant van de YZ250F is een belangrijk kenmerk dat deze lichtgewicht viertakt een zeer reëel voordeel geeft. De inlaat zorgt niet alleen voor de toevoer van koele en verse lucht die rechtstreeks de motor instroomt voor een beter verbrandingsrendement en directe gasrespons, maar maakt ook het gebruik mogelijk van een unieke achteroverhellende cilinder. Hierdoor wordt het zwaartepunt verbeterd, wat de soepele wendbaarheid en uitstekende rijeigenschappen van de motorfiets ten goede komt.
Het inlaatsysteem van het model voor 2021 is helemaal nieuw. Door de opnieuw ontworpen airbox is de inlaattrechter niet meer nodig. De airbox is bovendien 20 mm ingekort om een vlottere en directere route voor de binnenkomende lucht mogelijk te maken. Een andere belangrijke verandering is de nieuwe afdekking van het luchtfilterhuis aan de voorkant van het zadel. De afdekking voor 2021 heeft nieuwe kanalen en vergroot het volume van de inlaatlucht voor nog betere prestaties bij hoge toerentallen.
Nieuwe krachtige uitlaatdemper
Als aanvulling op de verhoogde prestaties bij hoge toerentallen van de motor voor 2021 is een nieuwe uitlaatdemper met een grotere capaciteit gemonteerd. Het nieuwe systeem, dat slechts 70 mm langer is dan het vorige ontwerp, is ontworpen om een soepeler acceleratie te bieden, vooral bij hoge toerentallen, en levert een diep en ingetogen uitlaatgeluid dat het koppelrijke karakter van deze 250 cc viertaktmotor benadrukt.
Sterker koppelingshuis en soepel schakelende transmissie
Als aanvulling op de verbeterde prestaties van de nieuwe motor is het koppelingshuis opnieuw ontworpen. De koppelingshouder heeft dikkere wanden die aanzienlijk sterker zijn, wat de duurzaamheid verhoogt en de hele race lang consistent sterke prestaties garandeert. De 33de, 44de en 5de versnellingen op zowel de ingaande als de uitgaande as zijn opnieuw ontworpen om de prestaties van de transmissie te verbeteren. Bepaalde versnellingen zijn geglasparelstraald voor meer kracht om de verbeterde motorprestaties te evenaren.
Verfijnd dubbel wiegframe brengt het rijgedrag naar nieuwe hoogten
De YZ250F staat al bekend om zijn superwendbare en soepele rijgedrag, en door voortdurende evaluaties en tests hebben Yamaha’s ontwerpers de frameconstructie kunnen verfijnen en de chassisprestaties naar een hoger niveau kunnen brengen.
De 2021 YZ250F is uitgerust met een nieuw dubbel aluminium wiegframe, dat hoewel het van buiten lijkt op het vorige ontwerp, een aantal belangrijke veranderingen vertoont die aansluiten op de verbeterde prestaties van de 2021-motor. Ze zorgen voor een merkbare verbetering van zowel rijgevoel als prestaties. Door de stijfheidsniveaus van het frame op belangrijke plekken nauwkeurig te verfijnen, hebben de ontwerpers van Yamaha een chassis kunnen creëren dat lichtgewicht rijgedrag combineert met een nauwkeurig en zelfverzekerd gevoel. Andere chassiscomponenten, zoals de kroonplaat, de stuurbevestiging en de vooras, werden ook opnieuw ontworpen om bij het nieuwe frame te passen, allemaal bijdragend aan het toegenomen competitievermogen van het 2021-model.
Opnieuw ontworpen instellingen van de voor- en achterwielophanging geven meer controle
Van Yamaha’s motorcrossmodellen is algemeen bekend dat ze de beste veringspakketten in de branche hebben. Aan de voorkant zorgt de KYB® upside-down voorvork met snelheidsgevoelige demping voor uitstekende rijeigenschappen, terwijl aan de achterkant de KYB®-schokdemper en Monocross-wielophanging samenwerken om optimale controle te bieden met veel grip voor het achterwiel.
Om ervoor te zorgen dat het zijn naam behoudt als een van de allerbeste motorcross-veersystemen ‘direct vanuit de fabriek’, is het pakket voor 2021 verder verfijnd. De instellingen op de KYB®-voorvork zijn herzien om progressievere demping te bieden over de hele slag. Dit geeft de motorrijder een sterker contactgevoel met het baanoppervlak en levert tegelijkertijd een betere schokdemping die de rijder energie helpt te besparen. Aan de achterkant heeft de KYB®-schokdemper herziene instellingen die voor een stabielere rit zorgen met een verminderde neiging tot overhellen.
Deze belangrijke verbeteringen van de wielophanging, gecombineerd met de verfijnde stijfheidsbalans van het dubbele wiegframe, tillen de rijeigenschappen van de 2021 YZ250F naar een nog hoger niveau. Het nieuwe model is niet alleen gemakkelijker te hanteren, maar geeft ook een preciezer gevoel. Zo kan de rijder de gekozen lijn eenvoudiger vasthouden om sneller bochten te nemen. De tractie op het voorwiel en het achterwiel wordt ook verbeterd door deze chassiswijzigingen, waardoor de controle over de machine beter wordt. Dit biedt een wezenlijk voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Lichter en krachtiger remsysteem
Voor 2021 zijn de remprestaties verbeterd en is het gewicht van het remsysteem verminderd. De opnieuw ontworpen remklauw voor is 30% stijver dan voorheen en maakt gebruik van zuigers met een grotere diameter en nieuw ontworpen remblokken. Een nieuwe remschijf voor van 270 mm vergroot bovendien het contactoppervlak met 16% zonder gewichtstoename. Het ontwerp van de remklauw achter is ook nieuw. Samen met een nieuwe achterste remschijf van 240 mm biedt dit systeem hetzelfde remvermogen, terwijl het 120 gram minder weegt.
Het nieuwe remsysteem levert verbeterde remprestaties en meer gevoel. Het levert een belangrijke bijdrage aan het toegenomen competitievermogen en de verbeterde rijervaring van de 2021 YZ250F.
Herziene stuurpositie
Om de optimale rijpositie te bereiken voor verbeterde bestuurbaarheid, is het stuur van de 2021 YZ250F verder naar voren gemonteerd, zodat de berijder de voorkant kan belasten en zijn lichaamsgewicht over het voorwiel kan verplaatsen als en wanneer dat nodig is.
Het stuur heeft een nieuwe lichtere kroonplaat met nieuwe stuurklemmen, allebei met een herziene stijfheidsbalans om de armen van de bestuurder minder te belasten. De nieuwe chroommolybdeen-stalen voetsteunen zijn ook lichter, net als de nieuwe vooras, waardoor de Yamaha YZ250F slechts 106 kg weegt met een volle brandstoftank van 6,2 liter en 0,95 liter motorolie – slechts 3 kg meer dan de YZ250 tweetakt.
Dynamisch nieuw Icon Blue-kuipwerk met bijpassende nummerplaten
Yamaha Racing heeft blauw tot zijn eigen stijl gemaakt en voor een nog geraffineerdere en dynamischere look is de 2021 YZ250F uitgerust met nieuw Icon Blue-kuipwerk met bijpassende voor- en zijnummerplaten. Verder zijn ook de velgen, cilinderkop en andere motordetails uitgevoerd in het blauw. Daarmee heeft het model voor 2021 een krachtigere en stijlvollere uitstraling waarin het DNA van Yamaha duidelijk terug te zien is.
Yamaha Power Tuner
De toonaangevende Power Tuner is een gemakkelijk te gebruiken digitale technologie waarmee YZ250F- en YZ450F-rijders het motorvermogen van hun motorfiets op het circuit kunnen afstellen met hun smartphone. Rijders en monteurs kunnen eenvoudig de gratis Power Tuner-app voor IOS- of Android-apparaten downloaden. Vervolgens kunnen ze direct verbinding maken met de YZ250F om de brandstofinjectie en het ontstekingstijdstip te wijzigen via de CCU van de motor. In de Power Tuner-app kunnen rijders hun eigen instellingen maken en met behulp van de op het stuur gemonteerde knop kunnen ze schakelen tussen twee van de kenvelden.
De Power Tuner kan niet alleen wijzigingen aanbrengen in de prestaties van de motor, maar kan ook worden gebruikt om logboekgegevens van races vast te leggen en een reeks gegevens te bewaken, waaronder systeemdiagnostiek, looptijd en onderhoud. Bovendien is het mogelijk om racelogboeken en instellingen te vergelijken en te delen met andere coureurs.
Nieuwe kenmerken van de YZ250F voor 2021
· Opnieuw ontworpen krachtige motor met sterker vermogen bij hoge snelheden
· Vlottere gasrespons met een langer overtoerengevoel
· Geoptimaliseerd uitlaatnokkenasontwerp met nieuw profiel en minder overlap
· Ideale instellingen voor brandstofinjectie zorgen voor een verbeterd vermogenskarakter
· Volledig opnieuw ontworpen inlaatsysteem verhoogt de prestaties bij hoge toerentallen
· Uitlaatdemper met grotere capaciteit voor naadloze acceleratie bij hoog toerental
· Sterker koppelingshuis voor betere motorprestaties
· Opnieuw ontworpen versnellingen met geoptimaliseerde prestaties en kracht
· Dubbel wiegframe met nieuwe specificaties en een ideale balans tussen sterkte en stijfheid
· Herziene instellingen van de voor- en achterwielophanging bieden verbeterde bestuurbaarheid
· Lichtere en krachtigere voor- (Ø 270 mm) en achterremmen (Ø 240 mm)
· Lichtere kroonplaat en herziene stuurpositie
· Lichtere voetsteunen van chroommolybdeen-staal
· Lichtere vooras
· Icon Blue-kuipwerk en bijpassende blauwe voor- en zijplaten
· Vloeistofgekoelde DOHC-motor met 4 kleppen en omgekeerde cilinderkop
· Motorconfiguratie met centraal laag zwaartepunt en achterover hellende cilinder
· Zeer efficiënte naar voren gerichte inlaat en uitlaat aan de achterkant
· Lichtgewicht titanium kleppen voor ultra-responsieve prestaties
· Lichtgewicht uitlaat zorgt voor een sterk puls-effect
· Robuuste koppeling met uitstekend gevoel
· De speciale vorm van de schakelnokkenas maakt soepel en nauwkeurig schakelen mogelijk
· De Power Tuner-app voor smartphones maakt nauwkeurige, snelle en eenvoudige tuning op het circuit mogelijk
· Schakelaar voor 2 ECU-kenvelden voor het aanpassen van het motorkarakter tijdens het rijden
– Elektrische starter met lichtgewicht lithium-ion accu
· Toonaangevende KYB® upside-down voorvork met snelheidsgevoelige demping
· KYB®-achterschokdemper en Monocross-achterwielophanging
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…