Als u dacht dat een elektrische fiets iets is van de afgelopen tien jaar dan hebt u het mis. Al in 1895 werd er een eerste patent aangevraagd, echter zonder veel succes. In de 20ste eeuw bleven er pogingen komen maar het zou duren tot ergens rond de eeuwwisseling voor het concept echt een groot succes werd. Dit werd bewerkstelligd door een betere batterijtechnologie.
Ook de motoren werden steeds compacter waardoor de inbouw ervan in een fietsframe geen hinder vormde. De motoren zijn verkrijgbaar in verschillende types afhankelijk van het gebruik. Op een e-bike kunnen de motoren in het voor- of achterwiel zitten, of op de trapas. Wij leggen onze aandacht op deze laatste want dit is veruit de meest gebruikte aandrijving.
De motoren moeten bovendien aan wettelijke bepalingen voldoen. Een standaard elektrische fiets mag volgens de wetgever niet meer dan 250 Watt aan vermogen afleveren en de trapondersteuning moet wegvallen bij 25 km/u. Alle motoren die een hoger vermogen leveren worden ingedeeld onder de zogenaamde pedelecs en bieden trapondersteuning tot 45 km/u. En dan is er nog de categorie sportmotoren: deze machines kunnen een nog hoger vermogen leveren maar zijn verboden voor de openbare weg. Je kan deze e-bikes dus niet inschrijven.
Koop je een nieuwe e-bike dan kijk je best naar jouw gebruik ervan. Een stadsfiets zal een motor hebben met een lager koppel (uitgedrukt in Nm) dan een tourfiets die ook bergop voldoende kracht moet leveren. Een stadsfiets heeft voldoende aan 35 à 40 Nm terwijl een sportieve elektrische mountainbike tegenwoordig kan uitgerust worden met een motor die uitzonderlijk tot 120Nm levert. De belangrijkste gegevens van een elektromotor voor e-bikes zijn deze:
Intussen zijn er al heel wat fabrikanten die zich de techniek eigen hebben gemaakt. En het aandeel van elektrische mountainbikes wordt elke dag groter. Wij sommen de voornaamste motoren op die op een e-MTB geschroefd staan. Er zijn nog meer fabrikanten die zich een plekje trachten toe te eigenen maar in het onderstaande lijstje staan de belangrijkste motoren opgesomd.
BAFANG Zij waren de eerste producent die e-bikemotoren op de markt brachten. De M600 Drive System van deze Chinese fabrikant is een erg krachtige aandrijving voor e-MTB’s. Met een kracht van 120 Nm is dit één van de krachtigste van allemaal. Hij slorpt wel 500 Watt aan energie weg uit je batterij en weegt dan ook wat zwaarder dan bv een Bosch. Met 3,7 kg is het niet echt een lichtgewicht. Bafang heeft zelfs nog een krachtigere versie die tot 160 Nm kan gaan. Deze motor wordt gebruikt voor e-cargo fietsen, e-tandems en sommige high-end e-MTB’s. Je vindt een Bafangmotor in de fietsen van Amercan Eagle, het Nederlandse merk van Bart Brentjens en Henk Schipper.
BOSCH De Duitsers zijn al jaren marktleider in dit segment. De Performance Line CX is de krachtigste aandrijving van het merk die gebruikt word voor elektrische mountainbikes. De nieuwste generatie heeft een kracht tot 85 Nm en een gewicht van 2,9 kg. Er is ondersteuning tot 25 km/u en tot 120 trapomwentelingen per minuut. Deze motor worden o.a. gebruikt door Cannondale, Canyon, Conway, Cube, Orbea, Kona, KTM, Scott en Trek.
BROSE Het bedrijf was aanvankelijk één van de grote spelers in het aanleveren van elektromotoren voor de autosector maar spitst zich sinds 2014 meer toe op aandrijvingen voor elektrische fietsen. De Brose Drive S is geschikt voor e-MTB en heeft als grote voordeel op zijn concurrenten dat hij geen pedaalweerstand ontwikkelt wanneer de motor tijdens het fietsen wordt uitgeschakeld. Deze 250 Watt motor geeft een trapondersteuning tot 25 km/u. Met een krachtontwikkeling van 90 Nm is hij zeker een krachtpatser in uw mountainbike. Hij is echt een lichtgewicht want 2,9 kg is weinig voor zo een krachtige machine. Brose ligt in sommige fietsen van Specialized, Sunn, BH, en Decathlon.
FAZUA De Fazua Evation is een zeer compact systeem uit Duitsland. De 250 Watt-motor levert 60 Nm aan kracht op. Deze motoren worden gemonteerd onder het frame van merken zoals Focus, Nox, Kinesis, Wilier, Scapin en Lapierre.
PANASONIC Een minder bekende maar niet te onderschatten constructeur van elektromotoren voor fietsen. De GX 0-motor van het merk wordt gebruikt voor het aandrijven van e-MTB’s. Met 90 Nm is deze krachtbron geen sukkelaar in het bergop rijden en met 2,9 kg is hij dan ook nog een lichtgewicht. De GX 0 motor wordt veel gelinkt aan het Zwitserse fietsmerk Flyer.
SHIMANO Samen met Bosch en Yamaha is Shimano één van de bekendste leveranciers van elektrische motoren voor fietsen. Shimano is Japans en één van de grootste leveranciers ter wereld van versnellingsapparaten voor fietsen. Ook zij sprongen op de markt van de elektrisch aangedreven fiets en kunnen intussen een erg complete range van aandrijfsystemen aanbieden. Deze motoren kregen de naam Shimano Steps mee bij hun geboorte. Er zijn twee systemen beschikbaar voor een elektrische mountainbike: de Steps E7000 en de Steps E8000. De E8000 is wellicht de lichtste op de markt met zijn 2,8 kg. Het maximum koppel bedraagt 70 Nm en hij ondersteunt tot 25 km/u. De Shimano Steps motor is in gebruik bij vele bekende merken zoals BMC, Canyon, Ducati, Focus, Husqvarna, Merida, Stevens, Orbea, Ridley, Commencal en Scott.
TQ De HPR® 120S van het merk is erg duidelijk met haar marketing. 120 Nm komt uit dat blokje. Bam! TQ is een klein Duits bedrijf in elektronische componenten (o.a. voor de luchtvaart) dat wat zag in de markt van elektrische tweewielers. Deze motor is wellicht de krachtigste op de markt en laat toe om extreme hellingshoeken te overwinnen op een mountainbike. Hij is ook de zwaarste in gewicht met 3,9 kg droog aan de haak. Bij een maximale belasting zet hij uw trapkracht om naar een indrukwekkende 920 Watt. De TQ motor is meestal terug te vinden in de duurdere fietsen van het merk Haibike.
SPECIALIZED Het bekende fietsmerk maakt voor haar topmodellen eigen motoren. De Specialized 2.1 motor is meteen ook een pareltje en staat heel hoog in de testrankings. Wanneer je de hoogste trapondersteuning selecteert op het display wordt je trapkracht versterkt met een factor 4. Met 90 Nm is deze motor een straffe speler op de markt van e-bikes. Hij hangt onder het frame van de Specialized Turbo Levo. En deze fiets werd onlangs getest door MXMag. Je kan de test van Yente Dourte en Jurgen De Kinder hier nog eens nalezen. Deze motor is wellicht de soepelste op de markt. De combinatie motor/frame is ultralicht maar daar betaal je ook een flink bedrag voor. De motoren worden exclusief in eigen huis gebruikt en zie je dus nooit onder een frame van de concurrentie hangen.
YAMAHA De PW-X2 motor is deze die geschikt is voor zwaar mountainbike werk. De PW-X2 levert 250 W, 3,1 kg, een maxixum koppel van 80 Nm en trapondersteuning tot 25 km/u. De Japanse fabrikant maakt ook een iets minder krachtige motor voor e-mtb met de PW Series ST. Deze levert 70 Nm en weegt 3,4 kg. De Yamaha-motoren vindt je o.a. in de mountainbikes van het merk Giant en het Duitse merk Haibike.
Foto’s: Specialized, Shimano, Bafang, Ridley en Bosch.
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…