Na een break van vijf maanden werd het FIM wereldkampioenschap MX2 weer op gang geschoten in Kegums, Letland. Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijder Jago Geerts ging twee keer tegen de grond in de eerste reeks, maar herstelde zich daarna met een reekszege. Hij finishte zesde, één plek achter teammaat Ben Watson, die twee degelijke reeksen reed.
Het FIM wereldkampioenschap maakte een herstart op het Zelta Zirgs circuit in Kegums, met een eerste van drie Grote Prijzen in Letland in acht dagen tijd. Het parcours, zanderig maar hard onderin, lag er harder en verraderlijker bij dan de voorbije jaren. En dat resulteerde in veel fouten bij de meeste rijders. Watson zette de zesde tijd neer in de tijdtraining, Geerts achtste. Niet geweldig, maar ook niet slecht.
Zware crash
Geerts dook in de eerste reeks met zijn YZ250FM als tweede in de eerste bocht, net achter WK-leider Vialle. De Belg werd al heel snel met een kapotte roll-off geconfronteerd, met een schuiver als gevolg. Daardoor zakte de Balenaar terug naar de negende plaats. Vier ronden later verging het hem nog slechter: een nieuwe crash, een zware deze keer. Geerts wou niet opgeven , verbeet de pijn en raapte zijn motor op om vanuit 22ste positie terug te vechten. Met heel veel doorzettingsvermogen kon de Kempenaar nog een 16de plaats – en dus vijf punten – uit de brand slepen.
Watson werkte intussen een solide eerste reeks af. De Brit startte net in de top tien, maar miste wat gezonde agressiviteit in de beginfase. Eens die gevonden, kwam Watson onder stoom en kon hij nog opschuiven naar de zesde plaats.
Stram & stijf
Geerts, stram en stijf na zijn valpartijen, schoot ook in de tweede reeks sterk uit de startblokken. De Belg dook als derde de eerste 180 graden bocht in, vlak achter Vialle en Boisramé. De Belg, kwaad op zichzelf na de eerste reeks, verbeet de pijn en ging meteen ten aanval. Zijn eerste slachtoffer: Boisramé, in de derde ronde. Daarna: Vialle, drie ronden later. De Fransman beet echter stevig van zich af en bleef tot het einde van de race in Geerts’ nek hijgen. In de laatste ronde zag Jago hem zelfs even voorbij schieten, maar de Belg counterde die aanval meteen met een knap maneuver. Goed voor de reekszege!
Ben Watsons tweede race was vergelijkbaar met zijn eerste. De Brit startte in zevende positie, was nu wel bij de les in het begin en kon nog twee plekjes winnen om vijfde te eindigen. Watson eindigde ook vijfde in de Grote Prijs en klom ook naar plek vijf in de WK-stand. Geerts blijft tweede in het WK, met 22 punten achterstand op leider Vialle.
De Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders krijgen niet veel tijd om te herstellen van deze zware Grand Prix. Woensdag moeten ze opnieuw aan de bak in deel twee van het Letse drieluik, opnieuw in Kegums.
Jago Geerts, zesde: “Mijn roll-off was na een halve ronde al kapot. Ik wilde Vialle dan ook snel passeren om een beter zicht te hebben. Helaas schoof ik bij mijn aanval onderuit. Ik moest daarna verder zonder bril. Niet ideaal, zo bleek. Ik kreeg zand in de ogen, waardoor ik een put niet zag en zwaar tegen de grond ging. Gelukkig is er niets gebroken. Ik was wel echt pissig na die reeks. Ik was bont en blauw, maar had maar één ding in gedachten: de tweede reeks winnen. En dat lukte. Goed voor het vertrouwen. Volgende opdracht: woensdag wat punten proberen terug te pakken op Vialle.”
Ben Watson, vijfde: “Vijfde plaats, daar ben ik best wel tevreden nemen. Het is een solide start, iets waarop ik kan bouwen. Ik weet nu ook waar ik nog aan moet werken. Zo was ik niet agressief genoeg in het begin, er was te weinig intensiteit. En dan zijn er natuurlijk mijn starts. Een duidelijk werkpunt, want ze lieten me vandaag serieus in de steek. Dat maakte mijn job vandaag een pak moeilijker. De start is alles, die bepaalt de rest van je reeks. Het rijden op zich was wel goed, heel regelmatig ook. Il wil graag nog eens op het podium staan. Ik weet wat ik dan moet doen: beter starten.”
Marnicq Bervoets teammanager: “Geerts zijn tweede crash was een zware. Ik hield mijn hart vast. Eerlijk, ik had niet verwacht dat hij na zo’n val nog punten zou pakken, maar dat deed hij wel. Straf. De impact van die crash op zijn lichaam was enorm. Hij had pijn, maar zijn antwoord in de tweede reeks was nog veel straffer. Ik ben fier op Jago. Oké, hij verspeelt hier wat punten, maar het WK is nog lang. Ook over Watson ben ik tevreden. Ben reed twee heel degelijke races. Hij reed ook slim, beperkte de foutenlast. Zesde en vijfde was vandaag allicht het hoogst haalbare. Hij klimt ook naar plek vijf in het WK. Goed gewerkt dus.”
Foto’s: shotbybavo, yamaha racing
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…