Terwijl zowat elke wiel in de vervoersector zonder binnenband functioneert rijden motorcrossers nog altijd met een binnenband of een mousse. Al twintig jaar zoekt de industrie naar een oplossing maar telkens werden de systemen overboord gegooid wegens te ingewikkeld, te duur, niet bedrijfszeker enz. Alleen Grand Prix rijders kregen toegang tot de technologie maar de firma Nuetech bleef volharden in de boosheid.
Zij hebben sinds 2008 een tubeless systeem op de markt onder de naam Nuetech Tubliss. Het product werd gedurende jaren steeds verfijnd tot een gebruiksvriendelijk systeem met enkele onmiskenbare voordelen. In het kort komt het hier op neer dat een soort fietsbandje als velglint wordt gebruikt om de zijkanten van de buitenband luchtdicht op de velg te drukken. De velgklemmen komen te vervallen en voortaan heb je dan twee ventielen in je velg staan: eentje om de “fietsband” op te pompen (ongeveer 7 bar) en de band op de velg te klemmen en eentje om de luchtdruk in je band te pompen.
Het Nuetech Tubliss systeem heeft enkele voordelen. Het gewicht van je achterwiel daalt drastisch omdat je geen gebruik maakt van een zware heavy duty binnenband of mousse. Het gewicht dat daalt in de aangedreven massa doet veel aan de handelbaarheid van de motor. Zowel de motor als de achtervering zullen veel directer reageren. Rij je je band lek dan kan je toch de reeks uit rijden zonder dat de band van de velg loopt. Bij gebruik van een binnenband zal de bandendruk altijd toenemen tijdens de race. Dat komt door de frictie tussen binnen- en buitenband. Met het Tubliss systeem is dit niet het geval. Met Nuetech Tubliss kan je bovendien met een veel lagere luchtdruk racen indien het circuit (lees modderige omstandigheden) daarom vraagt. Een bandenspanning van 200 gram is perfect haalbaar om grip te creëren.
Het Nuetech Tubliss systeem heeft een aparte werkwijze nodig bij montage. Kijk daarom goed naar de video. U dient een extra gat in de velg te boren (voor het tweede ventiel). Tussen de twee ventielen moeten vier spaken zitten. Schaf je een setje aan voor je beide wielen dan mag je rekenen op een bedrag van ongeveer 230 € om tubeless rond te rijden.
Foto’s: Nuetech
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…