Techniek: het tubeless systeem voor motorcross

Terwijl zowat elke wiel in de vervoersector zonder binnenband functioneert rijden motorcrossers nog altijd met een binnenband of een mousse. Al twintig jaar zoekt de industrie naar een oplossing maar telkens werden de systemen overboord gegooid wegens te ingewikkeld, te duur, niet bedrijfszeker enz. Alleen Grand Prix rijders kregen toegang tot de technologie maar de firma Nuetech bleef volharden in de boosheid.

Zij hebben sinds 2008 een tubeless systeem op de markt onder de naam Nuetech Tubliss. Het product werd gedurende jaren steeds verfijnd tot een gebruiksvriendelijk systeem met enkele onmiskenbare voordelen. In het kort komt het hier op neer dat een soort fietsbandje als velglint wordt gebruikt om de zijkanten van de buitenband luchtdicht op de velg te drukken. De velgklemmen komen te vervallen en voortaan heb je dan twee ventielen in je velg staan: eentje om de “fietsband” op te pompen (ongeveer 7 bar) en de band op de velg te klemmen en eentje om de luchtdruk in je band te pompen.

De voordelen

Het Nuetech Tubliss systeem heeft enkele voordelen. Het gewicht van je achterwiel daalt drastisch omdat je geen gebruik maakt van een zware heavy duty binnenband of mousse. Het gewicht dat daalt in de aangedreven massa doet veel aan de handelbaarheid van de motor. Zowel de motor als de achtervering zullen veel directer reageren. Rij je je band lek dan kan je toch de reeks uit rijden zonder dat de band van de velg loopt. Bij gebruik van een binnenband zal de bandendruk altijd toenemen tijdens de race. Dat komt door de frictie tussen binnen- en buitenband. Met het Tubliss systeem is dit niet het geval. Met Nuetech Tubliss kan je bovendien met een veel lagere luchtdruk racen indien het circuit (lees modderige omstandigheden) daarom vraagt. Een bandenspanning van 200 gram is perfect haalbaar om grip te creëren.

Montage

Het Nuetech Tubliss systeem heeft een aparte werkwijze nodig bij montage. Kijk daarom goed naar de video. U dient een extra gat in de velg te boren (voor het tweede ventiel). Tussen de twee ventielen moeten vier spaken zitten. Schaf je een setje aan voor je beide wielen dan mag je rekenen op een bedrag van ongeveer 230 € om tubeless rond te rijden.

 

Foto’s: Nuetech

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

5 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

6 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

17 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

21 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

21 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

22 uur ago