Techniek: de GYTR Power Tuner

Wil je meer halen uit een Yamaha YZF dan moet je zeker dit apparaat aanschaffen. Met de GYTR Power Tuner kunt u snel en eenvoudig uw brandstof- en ontstekingswaarden op Yamaha’s met brandstofinjectie wijzigen. De compacte tuner kan tot negen verschillende mappings opslaan. Hij gebruikt twee AA-batterijen voor de stroomvoorziening.

De positie van het gashendel en het toerental worden gebruikt als parameters. Naast het wijzigen van de kaart kunt u ook de looptijd van de motor bekijken, de tijd van het stationair draaien aanpassen en verschillende sensoren controleren, terwijl u ook een zelfdiagnose-functie hebt. De tuner werkt met de huidige YZF’s, YZFX’s en ook met de WR’s maar voor deze laatste is echter een GYTR Competition Kit/ECU nodig.

De hoeveelheid brandstof is regelbaar in stappen van telkens 3% waarbij je maximaal 21% rijker of armer kan gaan. De uitersten liggen dus 42% uit elkaar. De ontsteking is regelbaar in stappen van telkens 1 graad met maximaal 4 graden voorontsteking en maximaal 9 graden vertraging van het ontstekingstijdstip.

Met slechts zes knoppen is de Yamaha GYTR Power Tuner erg eenvoudig in gebruik. Bij het aanpassen van een mapping kunt u de brandstof- en ontstekingswaarden in de lage, midden en hoge toerentallen wijzigen op ⅛, ⅜ en ¾ gasklepstand. Dit geeft u negen verschillende wijzigingen voor elk van de negen verschillende opgeslagen brandstof- en ontstekingsmappings.

Het duurt ongeveer vijf minuten om een mapping te maken wanneer u een beetje gewend bent geraakt met het toestel. Het hele proces van het wisselen van mappings duurt minder dan een minuut. Zelfs kleine ontstekings- en brandstofveranderingen zijn in staat om de vermogenskarakteristieken drastisch te veranderen. Het verandert meer het karakter dan het eigenlijke vermogen maar gevoelsmatig lijkt het een grote wijziging in het vermogen eens je op het circuit rijdt.

De Power Tuner kan een WR agressief en een YZ tam maken, indien gewenst. Het kan helpen om aftermarket onderdelen nog beter te laten werken en of de levering van vermogen te verfijnen. Hij kan het brandstofverbruik verbeteren of zelfs verslechteren. Bijvoorbeeld op een YZ250F, met een agressieve mapping, is het een zeer merkbare verandering ten opzichte van de standaardmapping. Het geeft de 250 iets meer vermogen en hij klimt sneller in de toeren. De zachtere en minder agressieve map zorgt daarentegen niet voor veel verandering in verhouding tot de standaardmap.

Bij het instellen moet u rekening houden met deze twee factoren: brandstof voegt tractie toe, dus meer brandstof = meer tractie. Ontsteking is gasrespons, agressievere ontsteking = agressievere gasrespons. Het toestel heeft vooraf ingestelde parameters om het veilig te houden en geen schade aan te richten in de motor.

De GYTR Power Tuner is erg handig om te kunnen tunen zonder dat je onderdelen moet los vijzen of een volwaardige laptop op de baan nodig hebt. De prijs van dit apparaatje schommelt rond de 350€. Yamaha verkoopt ook een Power Tuner app voor uw smartphone, deze bespreken we een volgende keer.

Foto: archief

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

30 minuten ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

1 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

13 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

17 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

17 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

17 uur ago