Techniek: de stelbouten van een kettingspanner vervangen

De beide stelbouten om de kettingspanning te regelen zijn af en toe aan vervanging toe. Deze kunnen verbogen zijn maar ook zijn de zeskantkoppen onderhevig aan slijtage waardoor het bijstellen of de demontage moeilijk kan verlopen. En de bouten kunnen vast komen te zitten in de achterbrug waardoor een reparatie zich opdringt.

Het vastzitten komt door corrosievorming. Een stalen bout in een aluminium swing-arm kan erg vast komen te zitten door de verschillen in corrosie tussen staal en aluminium. U hebt dan penetratie-olie en een warmtebron nodig om de bout los te krijgen. In de video zie je hoe al de mogelijkheden om de bout te verwijderen. Monteer een nieuw setje stelbouten altijd met een anti-seize product.

Recent Posts

Triumph stelt de TF 450-RC Edition voor aan het grote publiek

Triumph Motorcycles onthult zijn allereerste 450cc crossmotor, ontworpen in samenwerking met de GOAT, Ricky Carmichael.…

1 uur ago

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

5 uur ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

6 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

8 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

8 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

17 uur ago