Techniek: de stelbouten van een kettingspanner vervangen

De beide stelbouten om de kettingspanning te regelen zijn af en toe aan vervanging toe. Deze kunnen verbogen zijn maar ook zijn de zeskantkoppen onderhevig aan slijtage waardoor het bijstellen of de demontage moeilijk kan verlopen. En de bouten kunnen vast komen te zitten in de achterbrug waardoor een reparatie zich opdringt.

Het vastzitten komt door corrosievorming. Een stalen bout in een aluminium swing-arm kan erg vast komen te zitten door de verschillen in corrosie tussen staal en aluminium. U hebt dan penetratie-olie en een warmtebron nodig om de bout los te krijgen. In de video zie je hoe al de mogelijkheden om de bout te verwijderen. Monteer een nieuw setje stelbouten altijd met een anti-seize product.

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

9 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

13 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

15 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

16 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

19 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago