Het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team kende een moeilijke dag in Mantova, waar de tiende ronde van het FIM Wereldkampieonschap plaatsvond. Jago Geerts eindigde zevende, teammaat Ben Watson negende. Met een vijfde (Geerts) en een achtste tijd (Watson) in de kwalificatie, verzekerden beide Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders zich van een redelijk goede startplaats in de tweede van drie wedstrijden in Mantova.
Geerts nam een goede start in de eerste reeks (vierde) en ging vanaf de eerste bocht meteen in de aanval. In de eerste ronde nam hij eventjes Renaux, Haarup en Gifting te grazen om de leiding te nemen. De Belg sloeg meteen een kleine kloof en leek alles onder controle te hebben totdat hij in de vijfde ronde plots vooraan onderuit schoof. Geerts moest in zevende positie hervatten, net achter teammaat Watson, die enkele rondjes nodig had om de juiste snelheid en het juiste ritme te vinden.
Geerts was boos op zichzelf en begon aan een inhaalrace. De Balenaar wipte over Haarup, Watson en Van De Moosdijk, dichtte ook het gat op de top drie, maar ging dan opnieuw onderuit. Jago zakte weg naar plek acht en was niet in staat om daarvan te herstellen. Watson had intussen zijn tweede adem gevonden. De Brit perste in de eindfase nog enkele snelle rondjes uit zijn lijf en kwam erg dicht bij de top drie, maar net niet dicht genoeg, en finishte vierde.
Agressief
De Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders namen allebei een zwakke start in de tweede reeks: Geerts dook als achtste het veld in, Watson was zelfs allerlaatste na een crash in de eerste bocht en stond dus voor een mission impossible.
Geerts wilde duidelijk iets rechtzetten na die tegenvallende eerste reeks. Hij raasde door het peloton en serveerde knappe inhaalmaneuvers op Van De Moosdijk en Beaton. The Belg vloog en had daarna amper drie rondjes nodig om een kloof van zes seconden te dichten op leider Vialle. Geerts wilde geen tijd verliezen en plaatste meteen een aanval langs de binnenkant. De Fransman deed de deur echter dicht, Geerts raakte zijn achterwiel en ging tegen de grond. In plaats van de leiding over te nemen, moest Jago tevreden zijn met de vijfde plaats in reeks twee en de zevende in de GP.
Watson – een echte vechtjas – maakte nog een kleine schuiver in het begin en moest opnieuw van achteraan hervatten. De Brit gaf echter niet af en bolde nog als dertiende over de meet. Spijtig genoeg werd hij na de race nog twee plaatsen teruggezet voor het niet zien van een gele vlag. Watson eindigde daardoor negende in de Grote Prijs.
#193 Jago Geerts
“We slaagden er maar niet in om de juiste setup te vinden voor de tijdtraining en de eerste reeks. Ik voelde me dan ook niet helemaal op mijn gemak en crashte twee keer. Voor de tweede reeks hebben we de setup aangepast. Iedereen kon zien dat het een groot verschil was. Ik voelde me top, schoot naar voor en kon zonder moeite het gat op Vialle dichten. Ik wou hem meteen pakken, maar we raakten elkaar en ik ging neer. Nee, ik was niet te hevig. Het was gewoon pech. Nog maar eens. Dat is best frustrerend. Ik hoop dat het geluk eens snel aan mijn kant zal staan. De enige positieve noot: mijn niveau in de tweede reeks. Die snelheid moet ik meenemen naar de volgende GP.”
#919 Ben Watson
“Een dag met gemengde gevoelens. Ik zette een degelijk rondje neer in de tijdtraining, waardoor ik een redelijk goede startplek had. Mijn start in de eerste reeks was helaas matig. Ik reed ook iets te traag in het begin. Na vijf ronden kwam ik eindelijk los en kon ik naar voor rijden om net buiten de top drie te finishen. Mijn tweede reeks startte rampzalig. Ik ging, samen met enkele andere rijders, al in de eerste bocht onderuit. Ik maakte nog een andere schuiver in de tweede ronde en moest dus van helemaal achteraan terugvechten. Ik kon nog terugkomen tot plek 13. Op zich geen geweldig resultaat, maar ik was wel tevreden over het rijden op zich. Die straf? Ik heb geen enkel idee waarom. Wellicht heb ik een gele vlag gemist.”
Marnicq Bervoets
“Een ontgoochelende dag voor ons allemaal. Het circuit lag er vies en verraderlijk bij en we vonden de juiste setup maar niet voor Jago. Voor de tweede race hebben we de setup aangepast en je zag meteen dag Geerts zich beter in zijn vel voelde. Hij reed naar Vialle alsof het niks was. Hij ging meteen voor de aanval, misschien had hij toen eventjes moeten afwachten. Maar Jago zat in een goede flow, vol adrenaline. Dan is het normaal dat je er meteen voorbij wil. Maar Vialle deed de deur dicht en Jago ging plat. Weg reekszege. Watson reed een straffe eerste reeks. Hij kwam van ver terug, tot bijna in het wiel van de top drie. Knap. In de tweede reeks bleef hij vechten na die vroege val. We zien weer de oude Ben, de goede Ben. Dat doet deugd.”
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…