Sinds de KTM-groep 60% van de aandelen van de Spaanse motorfabrikant GasGas overnam gaat het hard voor het merk. GasGas gaat net als KTM en Husqvarna inzetten op elektrisch crossen en dat doen ze slim door het uitbrengen van motoren beginnende crossertjes.
Het is deze generatie die zal opgroeien met elektrisch crossen en telkens zal kunnen overschakelen naar zwaardere elektrische crossers. Wedden dat KTM binnen een viertal jaren het equivalent uitbrengt van een 85cc machine?
Hoe dan ook, de elektrische minicrosser voor 2021 heet MC-E 5 en is buiten wat punten en komma’s een kloon van de KTM en Husky. De MC-E 5 is een no-nonsense junior motorcrosser die super stil is en Ideaal voor jongeren om op te leren crossen. Hij is uitgerust met een snel oplaadbare elektrische powerpack en biedt 6 verschillende rijmodi voor volledige ouderlijke controle. Maar vergis je niet, de MC-E 5 is geen speelgoed – het is een volwaardige wedstrijdmotor voor zowel beginners als gevorderde crossertjes.
Deze GasGas is makkelijk te vervoeren en heeft geen uitstoot en bijna geen geluid. Met zijn superduurzame frame, premium WP-vering, algemene lichtgewicht constructie, verstelbare zadelhoogte en hoogwaardige onderdelen is het een motor die garant staat voor uren en uren plezier. Kinderen willen met hun voetjes de grond kunnen raken en dus is de MC-E 5 in hoogte verstelbaar van 616 mm tot 665 mm. Verder kan de hoogte nog bepaald worden door de instellingen van de voor- en achtervering.
Rondom de 5kW motor zit een superstevig chromoly stalen frame. Het frame is zo ontworpen dat het precies de juiste mate van flexibiliteit en stijfheid biedt, waardoor de stabiliteit, het gebruiksgemak en de nauwkeurigheid van de bochten gegarandeerd zijn. De 5kW motor is super compact en heeft de perfecte pasvorm voor het kleine chassis. De aandrijving is bovendien luchtgekoeld, stof- en waterbestendig en bovendien slijtvast en onderhoudsvrij. De geïntegreerde regeleenheid (ECU) garandeert een directe, maar zeer controleerbare vermogensafgifte.
En dan is er het zogenaamde Control Center, een klein doosje met lampjes dewelke aangeeft in welke modus je rijdt. Er zijn zes verschillende modi, voor beginners tot meer ervaren rijders. Maar het moet ook veilig zijn, daarom is de GASGAS MC-E 5 uitgerust met een roll-over sensor die de stroom onderbreekt als een rijder crasht of valt. Met een koordje aan zowel de pols als de motor, wordt de motor bij een val van de rijder gestopt. De instelbare rijmodi kunnen ook worden ingesteld en opgeslagen met een dongle, waardoor wordt voorkomen dat prikkelbare racers naar een krachtigere rijmodus overschakelen voordat ze er klaar voor zijn!
Technische gegevens
ENGINE
CHASSIS
Foto: GasGas
Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…
Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…
Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…
Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…
De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…
Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff…