Het gyroscopisch effect van uw crossmotor uitgelegd

Er zijn een aantal natuurkundige wetten die invloed hebben op het rijden met een crossmotor. Tijdens de MXGP-uitzendingen heeft commentator Paul Malin het af en toe over een “huge panic rev”. Hij heeft het over het gyroscopisch effect van een crossmotor en dit leggen we even voor u uit.

Die befaamde “panic rev” is dus niet zomaar een snok aan het gashendel. Het is een kwestie van actie en reactie. Als u tijdens een sprong de achterrem aanraakt, stopt het achterwiel met draaien. Dat is het “actie”-gedeelte. Deze actie veroorzaakt een reactie op het gedeelte van de motorfiets dat aan het achterwiel (het frame) is bevestigd. Als het achterwiel stopt met draaien, zal het frame van de motorfiets in de tegenovergestelde richting reageren. Dat is de reactie op de actie. Als u de achterrem in de lucht bedient, zal de voorkant van de motorfiets naar beneden duiken. Vergeet niet dat de motor en de berijder nagenoeg gewichtloos zijn, dus er is maar een klein beetje kracht nodig om het frame van de motor te verplaatsen als beide wielen de grond niet raken.

Wat als u merkt dat de voorkant van de motor te fel naar beneden duikt tijdens de sprong? Dezelfde natuurkundige regel zorgt ervoor dat de voorkant naar boven draait als je het gashendel in de lucht opendraait. Door het achterwiel sneller te laten draaien (actie) reageert het frame zodat de voorkant omhoog komt. Hoe abrupter de acceleratie, hoe groter de kracht van de reactie en hoe sneller de voorkant omhoog komt. Dat is dus die befaamde “panic rev”.

Thomas Kjer Olsen in “flightmodus”

Hoe gevoeliger u omgaat met dit gegeven hoe zachter de reactie zal zijn. Door zachtjes op de rem te tikken, daalt de voorkant van de motor zachtjes. Door de rem te bedienen laat u de voorkant van de motor onmiddellijk zakken. Hou er wel rekening mee dat eens het wiel gestopt is met draaien in de lucht, het aantikken van de achterrem geen effect meer zal hebben. Omgekeerd zal, zodra de toerentalbegrenzer ingrijpt , de voorkant van de motor niet meer omhoog komen. Denk er ook aan om de koppeling in te trekken als u in de lucht de achterrem bedient, anders rem je je motor dood. In de video zie je op 1:05 min. een perfect uitgevoerde panic rev.

Foto’s: archief

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

4 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

5 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

16 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

20 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

20 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

20 uur ago