De werking van een traditionele koppeling is eenvoudig maar er zijn ook aftermarket koppelingen die net iets anders werken. Het verschil tussen een slip- en een automatische koppeling leggen we hier uit.
Hoe werkt een slipkoppeling?
Een slipkoppeling zoals de Hinson schakelt de aandrijving van het achterwiel uit als de motor aanzienlijk vertraagt. Dit maakt dat de achterwielophanging vrij kan in- en uitveren. Als u het gashendel lost voor bijvoorbeeld remknippen, dan trekt het systeem de koppeling in zodat de achterschokbreker vrij kan bewegen. Een slipkoppeling blijft echter niet ingeschakeld. Zodra de vertraging en de motorremming afnemen, wordt de koppeling weer ingeschakeld. Wil u tot stilstand komen dan moet u de koppeling nog altijd intrekken om te vermijden dat de motor afslaat. Een slipkoppeling is dus ontworpen om de wieldruk bij het afremmen en het terugschakelen in de bochten te beperken. Voor de rest werkt ze als een traditionele koppeling.
Hoe werkt een automatische koppeling?
Een automatische koppeling, zoals de Rekluse, is een volautomatische koppeling. Hij ontkoppelt niet alleen wanneer u vertraagt maar de aandrijving blijft ook ontkoppeld tot u weer gas geeft. Met een automatische koppeling hoeft u de koppeling niet in te trekken als u tot stilstand komt, want dat doet hij ….. jawel, automatisch. Wanneer u het gashendel weer opendraait gaat de auto-koppeling vanaf een vooraf ingesteld toerental weer koppelen en voor aandrijving zorgen. Dit wordt gedaan met zogenaamde centrifugaalgewichten. Deze gewichtjes worden door middelpuntvliedende kracht naar buiten geslingerd en grijpen in het koppelingshuis en zorgen zo voor aandrijving naar het achterwiel.
Bij een automatische koppeling hoeft de rijder het koppelingshendel niet meer aan te raken. U kunt volledig tot stilstand komen, in de versnelling, met een autokoppeling en u hoeft zich nooit meer zorgen te maken over het afslaan van de motor. U kunt weer starten vanuit stilstand door gewoon het gashendel te bedienen. Een automatische koppeling zal je versnellingsbak nooit in een automatische bak veranderen: u moet nog altijd schakelen. Dit type koppeling vergt wel af en toe het nodige afstelwerk.
Foto’s: Hinson, Rekluse en Sutercluth
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…