Vertrek je volgend seizoen met een nieuwe motor of met nieuwe wielen? Dan hou je best je spaaksleutel bij de hand. De spaken van je nieuwe wielen hebben tijd nodig om zich te zetten en verliezen dus hun spanning tijdens de eerste ritten.
Het is dus belangrijk om voor elke rit de spanning van uw spaken te controleren. Doe dit zeker tijdens de eerste vijf ritten. Elke motorcrossdealer verkoopt spaaksleutels maar indien je niet de finesse hebt om de nippels met de juiste spanning aan te trekken gebruik je best een spaakmomentsleutel. Je stelt het aanhaalmoment in op de sleutel, zo zit je altijd juist. Als je oudere wielen controleert spuit je best kruipolie op de nippels en laat dit 48 uren inwerken. Anders meet je geen juiste waarde omdat de nippels door vuil en vocht vast kunnen zitten.
Bij het aanspannen van spaken is het niet de bedoeling om kromme wielen weer recht te maken. Dat doe je op een wielrichter en met een gedemonteerde band. Hier wil je gewoon dat elke spaak de juiste spanning heeft. Stel de spanning van de spaken in door elke vierde spaak aan te trekken. Zo creëer je een gelijkmatige spanning op de naaf.
Foto: archief
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…