Kan Eli Tomac zijn titel prolongeren?

Voorbeschouwing AMA Supercross 450SX 2021.

De laatste keer dat het AMA Supercross Kampioenschap NIET in Anaheim begon was 1998. Toen wist Sebastien Tortelli de wedstrijd in Los Angeles op zijn naam te schrijven. Om de serie buiten Californië te laten beginnen moeten we iets verder terug, namelijk 1996! Toen werd het kampioenschap afgetrapt in Orlando en morgen begint het allemaal in het NRG Stadium van Houston en wij kijken vooruit!

Kawasaki
Met regerend kampioen Eli Tomac heeft Team Kawasaki volgens ons de beste papieren in handen om de titel te verlengen. Tomac is bloedsnel en hij heeft de meeste overwinning van het startveld op zijn naam. De 28-jarige crosser heeft echter nog maar 1 titel op zijn naam. En dat is evenveel als Cooper Webb en Jason Anderson. Tomac zal zijn starts moeten verbeteren want hij loopt te vaak een grote achterstand op in de beginfase van de finale. Deze weet hij vaak goed te maken maar in het middenveld loop je ook meer risico’s! Net als vorig jaar is Adam Cianciarulo de teamgenoot van Tomac. De 24-jarige Amerikaan is op pure snelheid moeilijk te kloppen. Het is echter een feit dat hij vaak tegen de grond gaat en vaak niet zonder gevolgen. Cianciarulo is voor ons een belangrijke kandidaat om Tomac zijn titel afhandig te maken.

Honda
De zware crash van Ken Roczen in Anaheim2 in 2017 leek een einde te maken aan zijn carriere. De Duitser kwam echter terug op niveau en wist vorig seizoen weer te winnen. Hij deed lang mee in de titelstrijd maar later zorgde gezondheidsproblemen voor een terug val. De Honda-rijder besloot de ‘AMA Nationals’ aan zich voorbij te laten gaan. Misschien is die extra rust nu wel doorslaggevend voor de 26-jarige Roczen. Na een seizoen moet Justin Brayton plaats maken bij Team HRC USA voor Chase Sexton. Na twee 250SX EastCoast-titel maakt de 21-jarige Sexton de overstap naar de zwaarste klasse. Eenvoudig zal het niet worden aan de zijde van Roczen maar wij zien Sexton als de ‘Rookie of the Year’ in 2021!
Brayton (36) is nog altijd actief in het kampioenschap, hij komt uit voor Muc-Off Honda maar wanneer hij in de top tien finisht moet hij heel tevreden zijn! Met vier rijders mogen wij het SmarTop Motoconcepts Racing Team niet vergeten. Broc Tickle heeft de plek van Justin Hill overgenomen terwijl Shane McElrath niet is in het team en de zwaarste klasse. Vince Friese en Benny Blose rijden ook in de kleuren van Mike Genova en Tony Alessi.

KTM
Naast Tomac en Roczen heeft Cooper Webb volgens ons de beste papieren voor de titel. De 25-jarige crosser won de titel in 2019. Vorig jaar vocht hij tot het einde maar was het toch Tomac die de titel pakte. Onder de vleugels van Roger DeCoster en Ian Harrison kwam Webb weer helemaal tot leven. Lukt het Webb om dit jaar zijn tweede 450SX-titel te pakken. De KTM-rijder uit North-Carolina won al twee keer de 250SX West Coast! Een zware blessure zorgde ervoor dat Marvin Musquin het gehele Supercross Kampioenschap van 2020 moest missen. Het is een grote vraag hoe de Fransman terug komt. Het zal een zware klus worden voor de tweevoudige wereldkampioen maar hij zal er alles aan doen om hoge ogen te gooien en waarschijnlijk ook wedstrijden weten te winnen.
Met het Team Rocky Mountain ATV/MC-KTM-WPS-BBMX heeft KTM nog een team achter het starthek. Justin Bogle en Joey Savatgy vormen dit team waar Blake Baggett zeer onverwacht is vertrokken. Momenteel is de toekomst van Baggett nog altijd onduidelijk. Savatgy (26) zou wel eens kunnen verrassen in diverse wedstrijden maar een vaste waarde in de top 8 is te hoog gegrepen. Daarbij wel opmerken dat wij dat ook dacht van Webb in 2019…..

Husqvarna
Het Rockstar Energy-Husqvarna Factory Racing USA stond vorig seizoen tijdens de finale met drie rijders op het podium. Hetzelfde trio zal ook dit jaar voor het Oostenrijkse merk in actie komen. Anderson heeft zich los gewerkt van Aldon Baker, zal dit de voormalig kampioen goed doen? Zach Osborne won de finale in Salt Lake City en verbaasde de afgelopen zomer door de 450MX-titel te winnen. Wij denken dat Anderson, Osborne en Dean Wilson blij moeten zijn met podiumplaatsen in het komende seizoen.

Yamaha
Het officiële Yamaha team heeft hun activiteiten over gedragen aan Star Racing dat het in 2021 heeft groot gaat aanpakken. Het 450SX team zal bestaan uit drie rijders en allemaal 250SX-kampioenen! Dylan Ferrandis stond na twee WestCoast-titels natuurlijk in de belangstelling van andere merken. De Fransman blijft trouw aan Yamaha en zal met Sexton vechten voor de rookie-titel. Ferrandis brak tijdens de voorbereidingen zijn hand, gaat hem dit parten spelen tijdens de drie wedstrijden in acht dagen? Aaron Plessinger keert terug bij het team waarmee hij zijn 250SX-titels won. Plessinger heeft het zwaar in de koningsklasse en nog maar weinig indruk kunnen maken. Dit is tevens zijn laatste seizoen van het contract dus hij zal zich moeten bewijzen voor de toekomst! Op de MCR-Honda maakte Malcolm Stewart diverse keren indruk. Het 28-jarige broertje van James Stewart kan regelmatig verrassen maar is waarschijnlijk niet constant genoeg om in de top vijf te finishen.

GasGas
Voor het komende seizoen is GasGas nieuw in de USA. In 2020 maakt het merk zijn entree in de MXGP met een GP-overwinning voor Glenn Coldenhoff. Het Team Troy Lee-RedBull-GasGas heeft Justin Barcia aangetrokken. In 2019 en 202 won ‘BamBam’ de eerste wedstrijd van het seizoen. Gaat hij voor de ’triple’ en weet hij zijn nieuwe werkgever te verblijden met hun eerste SX-overwinning?

Suzuki
De beste dagen van Suzuki liggen ver achter ons en met het terug trekken van Joe Gibbs Racing zal het er niet gemakkelijker op worden voor het Japanse merk. Gelukkig blijft het merk wel actief in de USA door een samenwerking aan te gaan met HEP Motorsports. Het team heeft met Max Anstie en Brandon Hartranft twee rookies in hun gelederen. De derde man is Adam Enticknap die het vooral van zijn voorkomen moet hebben. Anstie is eerder deze week nog hard onderuit gegaan tijdens een training. De Brit zal de wedstrijden in Houston dan ook niet in actie komen. Hartranft zal tevreden moeten zijn met een vaste plek in de finale, iets wat wij Enticknap niet zien doen.

Met maarliefst 16 fabrieksrijders achter het starthek zal het een bijzonder seizoen gaan worden. Wie heeft na de 17 wedstrijden de meeste punten en pakt na de MXGP de belangrijkste titel in motocrossland? Volgens onze glazen bol gaat het tussen Tomac, Roczen en Webb!

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Merken

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

2 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

3 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

6 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

8 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago