Update van het MX-masterplan

Beste motorsporter, Graag houden we jou op de hoogte van het eind vorig jaar aangekondigde MX-masterplan. Sinds de publicatie kreeg de KNMV van vele kanten reacties. Wij zijn dan ook blij dat het overgrote deel van die reacties zeer positief is. Dit is bemoedigend, want er staat ons allen een flinke uitdaging te wachten de komende jaren.

Even opfrissen wat er ook alweer aan de hand is? Alle informatie vind je HIER. Check daar ook meteen de gloednieuwe uitlegvideo over het plan!

Kritiek
Natuurlijk hebben we ook te maken met kritiek op het MX-masterplan. Sterker nog, we roepen zelf clubs, rijders, officials en andere betrokkenen actief op om contact met de KNMV op te nemen met vragen, kritiek, opmerkingen of ideeën. Iedereen die dit gedaan heeft is door ons teruggebeld om zo samen in gesprek te gaan en elkaar te voorzien van verdere tekst en uitleg.
Op basis van de reacties zagen we wat de knelpunten zijn en waar verdere uitleg over het plan op zijn plaats is. Twee thema’s springen er bovenuit: de betrokkenheid van Motorsport Organisatie Nederland (MON) en de verdeelsleutel. Daarover hieronder meer uitleg, met daarna nog wat algemene updates over de stand van zaken.

MON
De KNMV en MON werken binnen de motocross al op diverse gebieden samen. Bijvoorbeeld met betrekking tot circuitnormen en –keuringen en geluidsnormen. De KNMV heeft in de zomer van 2020 de eerste opzet van het MX-masterplan aan de MON gepresenteerd met de intentie om ook in dit plan gezamenlijk op te treden. De MON gaf aan de uitgangspunten van het plan te ondersteunen en dit met hun leden te bespreken. Dit overleg heeft echter, vanwege de coronacrisis, nog niet plaatsgevonden. Wordt vervolgd dus.

Verdeelsleutel
Het is niet zo dat de twee euro die je per 1 april per training extra betaalt altijd terugvloeit naar het circuit waar werd afgerekend. Alle bijdragen gaan naar een gemeenschappelijke pot waarmee het plan gefinancierd wordt. Dit ‘solidariteitsprincipe’ is cruciaal voor het behoud van een netwerk van MX-circuits door het hele land.

Wel houden we rekening met clubs die al geïnvesteerd hebben in legalisering, veiligheid en/of duurzaamheid. Naar hen komt geld terug als compensatie voor eerder gemaakte kosten. Of we kunnen kijken naar andere investeringen die het betreffende bestuur wil doen.

Dat het plan vanuit een gemeenschappelijke pot wordt betaald betekent ook niet automatisch dat clubs die tot op heden weinig zelf ondernemen, straks vanuit het niets een vergunningstraject en een gele vlagsysteem vergoed krijgen. Of dat circuits die onvoldoende vergund zijn überhaupt als eerste in de rij staan om financiering te ontvangen. Zo simpel kijken we er niet naar: er wordt een genuanceerde verdeelsleutel uitgewerkt. Hiervoor worden onder andere onderstaande punten meegenomen:

Wat is de status van de benodigde vergunningen?
– Hoe reëel is het verkrijgen van de juiste vergunningen op die locatie?
– Hoe is het gesteld met de veiligheid op een baan?
– Wat is de houding van het bestuur m.b.t. legalisering, veiligheid en duurzaamheid?
– Wat heeft een bestuur zelf al ondernomen?
– Hoe bereid is een bestuur om nieuwe stappen te zetten en te investeren?
– Aantal crossbewegingen: hoeveel wordt er op een circuit gereden?
– Openingstijden van de baan.
– Functie: (internationaal) wedstrijdcircuit, trainingscircuit, RTC.
– Geografische ligging van de accommodatie.
– Welke andere accommodaties zijn er in de buurt?
– Hoe is de situatie daar met betrekking tot bovenstaande zaken?

Voor de verdeelsleutel analyseren we dus per circuit harde feiten, maar ook minder tastbare zaken zoals de bereidheid van een bestuur om de schouders eronder te zetten.

Ondertussen…
Het betaalsysteem dat per 1 april 2021 ingevoerd wordt, is nog in ontwikkeling. In februari verwachten we te kunnen gaan testen. In eerste instantie zou er een scansysteem komen. In plaats daarvan wordt er hard gewerkt aan een betaalwijze in de KNMV-app. Nóg makkelijker!

Voor de gele vlagsystemen zijn er drie aanbieders die graag op de Nederlandse circuits aan de slag gaan. Elk systeem heeft eigen voor- en nadelen, met een bijbehorend prijskaartje. De keuze voor één van de aanbieders wordt binnenkort gemaakt.

Een volgende update zal niet heel lang op zich laten wachten. In de tussentijd blijven vragen, input en kritiek welkom via sport@knmv.nl. Laten we elkaar scherp en betrokken houden. Alleen dan kunnen we samen slagen, want ‘doen we NX, dan verdwijnt MX!’

Met vriendelijke groet,
Camiel van Berkesteijn
Sporttechnisch manager

Foto: #NiekFotografie

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

3 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

4 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

7 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

9 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago