Twee keer werd hij in de eerste bocht onderuit gekegeld. Evenveel keer maakte Monster Energy Yamaha Factory rijder Jago Geerts indruk met zijn inhaalrace in Alghero, waar de tweede manche van het Italiaans kampioenschap werd gereden.
Geerts was de enige rijder van het Monster Energy Yamaha Factory MX2-team aan de start in Alghero. Thibault Benistant herstelt nog van een sleutelbeenbreuk. Normaal gezien zal de Fransman midden maart de motortraining hervatten. Zijn landgenoot Maxime Renaux ontwrichtte zijn schouder afgelopen zondag in Riola Sardo. Onderzoek wees gelukkig uit dat er geen operatie nodig is. Renaux staat nu voor een revalidatie van vijf à zes weken.
Bowling
De start van de MX2-race had meer weg van een spelletje bowling waarbij heel wat kegels omvervielen. Bijna tien rijders gingen onderuit in de eerste bocht. Onder hen ook Jago Geerts. Het duurde even vooraleer de Balenaar zijn weg kon verderzetten. Hij begon in 38ste positie aan zijn inhaalrace. Na 25 minuten hard werken, bolde Jago als zesde over de streep.
Een gelijkaardig verhaal in de Superfinale, waarin Geerts het moest opnemen tegen de MXGP-rijders op hun krachtige 450cc-machines. De Belg nam een kanonstart (hij dook als derde in de eerste bocht), maar werd opnieuw van de sokken gereden door een andere rijder. Geerts zat vast onder een andere motor en had heel wat tijd nodig om weer op zijn Yamaha te springen. Geerts hervatte in 40ste positie, maar vond snel het goed ritme. Ronde na ronde schoof hij enkele plaatsen op, om uiteindelijk als tiende te eindigen.
“Een korte start, gevolgd door een scherpe bocht: dat is om problemen vragen”, zei teammanager Marnicq Bervoets. “Geerts was in beide reeksen het slachtoffer. Twee keer kon hij er totaal niets aan doen. Zijn inhaalraces waren wel ferm om te zien. Echt sterk. Maar het allerbelangrijkste was toch dat hij die crashes zonder kleerscheuren doorkwam.”
#93 Jago Geerts
“Twee valpartijen in de start. Telkens zonder dat ik er iets aan kon doen. Heel vervelend. Gelukkig liep ik geen blessure op. Ik ben dan ook best wel tevreden met het rijden op zich vandaag. Ik voelde me echt goed op de motor. Achteraf gezien was het een heel goede training. Het resultaat is totaal niet belangrijk nu. Ik pas voor de wedstrijd in Mantova volgende week. Het is nog altijd niet helemaal duidelijk wanneer het FIM wereldkampioenschap zal starten. Dat maakt het moeilijk om een voorbereidingsprogramma samen te stellen. Ik ga nu weer wat gas terugnemen. Het is nu vooral belangrijk om de conditie te onderhouden. Niets meer, niets minder.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Photographic Art
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…