De waarheid achter de haperende Husaberg van Joël Smets

Onze collega’s van MXVintage stellen al jaren 12 vragen aan ex Grand-Prix rijders en een paar weken geleden was Joël Smets aan de beurt. De Leeuw van Dessel werd gevraagd naar het verleden, het heden en de toekomst van onze sport maar ook naar wat er in 1999 mis was met zijn Husaberg.

Dat laatste jaar op de Zweedse machine wordt in het interview eindelijk uit de doeken gedaan want de supporters hadden destijds de wildste verhalen opgedist over wat er mis was met de motor. (n.v.d.r.: De Husaberg viel tijdens het seizoen 1999 vele malen stil terwijl Smets op weg was naar een reekszege en het duurde bijna een gans jaar voor het euvel gevonden werd. Allerlei verhalen verschenen in de pers en de supporters kwamen opdraven met sabotage-theorieën. KTM had intussen Husaberg opgekocht en één van die verhalen was de Oostenrijkers liever een KTM de wereldtitel zagen winnen. Peter Johansson reed dat jaar op een KTM maar moest de duimen leggen voor Andrea Bartolini die met een experimentele viertakt Yamaha aan de haal ging met de wereldtitel.)

MXVintage: Jouw laatste jaar met de Husaberg was vrij dramatisch met telkens die weerkerende technische problemen. Er werd in motorcrossmiddens geheimzinnig gedaan over dit probleem en daarom vragen wij u om dit verhaal eindelijk eens uit de doeken te doen voor onze lezers. Joël Smets: “Het probleem was dat we pas op het einde van het seizoen duidelijk hadden over het euvel met deze Husaberg. Het probleem werd veroorzaakt door de cilinderkop. Het onderblok was identiek aan de versies van de jaren ervoor maar om de prestaties te bevorderen werd er een nieuwe cilinderkop ontwikkeld. Die werkte eigenlijk perfect wat betreft het vermogen maar het probleem was dat deze kop net iets meer hitte genereerde. Daardoor werd het blok een 5 à 10 graden warmer en dat kan juist niet of wel de grens zijn van wel of niet marcheren. In het begin van het seizoen hadden we verscheidene keren problemen met de ontsteking dus wij dachten dat de hogere temperatuur invloed zou hebben op de ontsteking. Wij zijn dan gaan zoeken samen met de ingenieurs en de fabrikant van de ontsteking en hebben een aantal dingen aangepast. We dachten toen dat het euvel was opgelost maar helaas was dat niet het geval. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat de lichtjes verhoogde temperatuur in de cilinderkop zorgde voor een spontane ontbranding van het mengsel. Het was dus een soort van detonatie. Daardoor ging de motor erg onregelmatig lopen en viel hij soms stil. Als de motor weer wat was afgekoeld liep hij perfect. Ga het probleem maar eens zoeken bij een koude motor als alles op dat moment perfect loopt.”

Het volledige interview met Joël Smets kan je lezen op de website mxvintage.be

Foto’s: archief

Recent Posts

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

6 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

7 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

19 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

23 uur ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

23 uur ago

MX-Handel Racing met Brumann in de MXGP

Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…

23 uur ago