Techniek: de voordelen van Lock-On handvaten

Steeds meer fabrikanten van handvaten stappen over op de zogenaamde Lock-On Grips. Elke motorcrosser heeft nu de keuze om de oude technieken met ijzerdraad en/of lijm naar de eeuwige jachtvelden te sturen.

Maar wat zijn Lock-On Grips? Het zijn plastic tubes die met een aluminium ring op het stuur worden geklemd. De tubes zijn nagenoeg één geheel met de eigenlijke handvaten waardoor deze nimmer of nooit zullen loskomen. Dit soort van handvaten geeft de rijder meer vertrouwen en bij elke vervanging heb je een vers gashendel in je rechterhand. De bekendste fabrikant van dit soort handvaten is ODI uit de VS.

Aan de koppelingszijde wordt de Lock-On Grip vastgezet met een inbusboutje. Deze klemt een aluminium ring op je stuur. Aan de gashendelzijde heb je dezelfde tube die over het stuur schuift maar je krijgt er ook telkens een verse gashendelnok bij om je gaskabel in te hangen.

De meest gebruikte techniek om handvaten te monteren is met ijzerdraad of lijm. Gebruik je lijm dan moet je wachten tot deze droog is alvorens je weer kan gaan rijden. Dat lijkt ons zeer onhandig om uit te voeren tussen twee reeksen. Gebruik je ijzerdraad dan loop je het risico dat deze door het rubber snijdt wanneer de draad te hard word aangespannen. Lock-On Grips worden nooit verlijmd op de tubes. Een handvat dat onderweg van het stuur floept is met dit systeem onmogelijk.

In het geval van ODI Lock-On Grips wordt elk setje geleverd met zes verschillende gashendelnokken zodat je altijd in het bezit bent van de juiste nok voor je motor. Optioneel zijn er nog 11 andere nokken verkrijgbaar voor de minder courante modellen. De KTM, Husqvarna en GasGas modellen zijn standaard uitgerust met Odi Grips maar met de specificaties van de Oostenrijkers. Wil je die kwaliteit behouden dan moet je langs deze drie dealers voor nieuwe handvaten.

Foto’s: ODI

Recent Posts

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

1 uur ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

2 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

4 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

4 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

13 uur ago

Josh Gilbert met Lexa MX in de Europese GP’s

Na een bijzonder moeilijk seizoen met Gabriel-SS24-KTM zal Josh Gilbert toch actief blijven in het…

14 uur ago