Op korte tijd is Outlaw Racing in Nederland en België ’n begrip geworden als webshop. De duizenden fans en vele lovende reviews spreken dan ook boekdelen. Veel minder mensen kennen echter Jelle van Huizen, de gedreven oprichter van Outlaw Racing. MXmag sprak met hem over motorsport, zijn business en zijn passie: vintage crossmotoren.
Wie Outlawracing.nl alleen kent van hun online activiteiten zou verbaasd zijn van een fysiek bezoek aan de winkel. Aan de Apolloweg in Leeuwaarden betrekken de ‘Outlaws’ -zes voltijdse medewerkers en enkele parttimers- namelijk ’n fraaie showroom van 250m2, met werkplaats én ’n uitgebreid magazijn. In die showroom zijn de verschillende projectbikes, gebouwd door Jelle en z’n vader, de grote blikvangers. Je voelt er meteen de passie voor mooie spullen. Dat matcht leuk met het aanbod!
Wat is jouw verleden als rijder?
Jelle van Huizen: “Ik heb 10 jaar aan grasbaan gedaan en nog een tijdje supermoto. Maar geen wedstrijden. Grasbaan is hier ook erg populair trouwens, daar hebben we ook veel klanten in. En daar is Outlaw Racing ook uit ontstaan als winkel.”
Hoe ben je bij destijds bij de naam Outlaw Racing terecht gekomen?
van Huizen: “Ik begon met banden en urentellertjes. Van die urentellers verkocht ik er veel op eBay. Die kocht ik bij PitPosse in Amerika, zij hadden outlaw als merknaam en ze vonden het wel een leuk idee dat ik die naam zou gebruiken in Nederland. Zo is het eigenlijk gegaan, de naam heb ik dus niet zelf bedacht. Ik vind het wel een mooie naam, hoewel we helemaal geen outlaws zijn hoor. Totaal niet!”
Waar was je voordien mee bezig, voor je met de winkel begon?
van Huizen: “Ik zat nog op school, waar ik hbo elektronica deed. Ik heb maar één jaar een andere baan gehad, dat was het ontwikkelen van elektronica. Een serieuze baan ook. Op den duur was dat ook moeilijk te combineren met de winkel.”
Maar logisch en gestructureerd denken en handelen wat zo typisch is voor e-commerce zat dus al wel in je bloed?
van Huizen: “Dat is zo. Daar ben ik ook heel blij mee. Met die specifieke kennis over elektronica doe ik nu op zich niet veel maar de denkwijze en gestructureerd werken, hebben me zeker geholpen. Bovendien had ik ook al wat meegekregen over software, ICT en techniek. Al bij al een goede combi voor wat ik nu doe.”
Sommige handelaars bekeken e-commerce in de beginjaren wel een beetje als outlaws. Online handel was het jeugdig geweld dat de markt kwam verstoren.
van Huizen: “Dat is zo. Ondertussen is het wel meer aanvaard. Toen wij begonnen met een webshop hadden grote motorzaken helemaal geen webshop. Je hoorde inderdaad wel die kritiek: een webshop werd per definitie gerund door een soort nozem dat vanaf zijn zonder zolderkamertje verkocht zonder kosten en alles was lekker goedkoop. Voor ons was het nooit e insteek omdat op die manier te handelen. Maar veel motorzaken bij ons in de omgeving waren wel altijd maar aan het stoken zeg maar! Zo zeiden ze aan leveranciers ‘als jullie daaraan leveren dan kopen wij niets meer.’ Het is best lastig geweest om bepaalde merken in huis te krijgen in die beginjaren. Op een gegeven moment hoorden ze wel wat je doet en wat je kan. Dan loopt het wel los, gelukkig. Zo werden we op een gegeven moment klant bij Parts Europe. Al had dat in het begin ook best veel voeten in de aarde. Stap voor stap hebben we vervolgens ons assortiment uitgebreid met andere leveranciers.”
Wanneer ben je met Outlaw Racing van start gegaan?
van Huizen: “De aanzet werd in 2009 gegeven, maar dat was dus eerst op eBay. Daarna deed ik het naast mijn baan, als ik het me goed herinner zijn we in 2012 met de fysieke winkel begonnen. Daarvoor hadden we alleen een webshop met een showroom. De volgende stap was een ander pand met een echte winkel. Drie jaar nadat we begonnen met de fysieke winkel zijn we verhuisd naar een nog groter pand waar we nu zitten. Op zich een serieuze winkel dus, maar de corona-periode zet je ook wel aan het denken. Een tijd mochten de mensen niet winkelen en de vraag is natuurlijk hoe belangrijk fysieke winkels überhaupt blijven. Ik denk wel dat winkels blijven al zal er wel iets veranderen.”
In veel sectoren betekende 2020 de definitieve doorbraak van e-commerce. Hoe verliep dat voor jullie?
van Huizen: “Ons 2020 was goed, ons beste jaar ooit zelfs. De acceptatie van e-commerce speelt daarin zeker een rol. Maar crossers willen ook graag naar een winkel. Ze willen ook graag passen, zien of gewoon een praatje. En ze willen het snel: ze denken ‘vandaag ik moet een paar oliefilters en een paar liter olie hebben’. Het liefst meteen nog. Dat blijft wel denk ik. Al hebben we wel gemerkt dat er veel nieuwe klanten zijn bijgekomen. Vaste klanten in de winkel hebben we dan weer minder gezien. Ze rijden minder of ze hebben minder nodig. Zoals je zegt lijkt het inderdaad wel dat de drempel voor e-commerce lager begint te liggen. Cooblue en bol.com zijn ondertussen zowel in Nederland als in België een ruim begrip geworden. Mensen zijn het nu gewoon om online te bestellen.”
E-commerce zorgt ook voor een bepaald verwachtingspatroon, het idee dat alles meteen beschikbaar is.
van Huizen: “Klopt, daar denk ook zelf over na. We mikken op een zo breed mogelijk assortiment, zodat er minder pakketjes hoeven verstuurd te worden en dat er meer gecombineerde zendingen de deur uit kunnen. Dat is ons plan. Voor sommige mensen is het misschien raar om daarover te praten als je aan de slag bent in een branche die niet milieuvriendelijk is. Een chauffeur van PostNL wees me erop hoe vaak ze onderweg zijn voor kleine pakketjes, met heel veel stops en een bestelwagen die grotendeels leeg is. Dat stemt wel tot nadenken. Ik denk ook dat de mensen wel bewuster gaan worden na deze tijd.”
Waar staat Outlaw Racing ten opzichte van de concurrentie in Nederland, is dat in de top-drie?
van Huizen: “Ik heb er geen zicht op hoeveel anderen verkopen. Maar ik hoop wel dat we in de top drie staan! Toch zijn er altijd mensen die ons niet kennen, al denk ik dat we ondertussen wel bekend en populair zijn. Het is niet per sé de insteek om de grootste te zijn. We willen wel de beste zijn, we willen de beste service bieden. Daar gaan we voor!”
Typisch voor Outlaw Racing is inderdaad de klantendienst die een hoge toegevoegde waarde heeft. Als je belt krijg je iemand met verstand van zaken over technische producten. Dat is geen evidentie.
van Huizen: “Je slaat de plank raak wat dat betreft. Voor mij is dat heel belangrijk. Het zit in mijn aard om klanten tevreden te maken. Ik vind ook dat het zo hoort. Want ook over vijf of 10 jaar wil ik toch aan dezelfde klant kunnen verkopen. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. Hoe drukker het is, hoe groter de kans dat er iets fout gaat. Als er eens wat fout loopt dan proberen we alles zo goed mogelijk op te lossen voor de klant. Daar hamer ik erg op binnen ons team. Het is belangrijk dat de klant zijn spul krijgt want die wil gewoon weer rijden! Hij of zij heeft er geen boodschap aan dat er iets verkeerd is gegaan bij een leverancier of wat dan ook. Die klant wil zondag weer crossen. Daarom zeg ik: doe er alles aan om dat voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld, is er iets niet leverbaar beter dan een alternatief aan en reageer zo snel mogelijk. Daar zijn we constant mee bezig. Er is altijd wel een beetje afstand omdat je niet in de fysieke winkel komt. Daar zijn we ons van bewust. Er blijft toch een beetje een barrière die je moet overbruggen. Net daarom is klantenservice voor ons de hoogste prioriteit.”
Jullie zit in het noorden, maar ondertussen leven jullie in het hele land en ook in België. Hoe is dat geëvolueerd?
van Huizen: “Het is zeker niet zo dat we alleen bij ons in de buurt verkopen. Integendeel we hebben heel veel klanten in Brabant en in de Achterhoek. Dan volgt België als regio op nummer drie. Sinds kort hebben ook een Duitse webshop die steeds beter loopt. Dat Brabant en de Achterhoek belangrijk zijn voor ons is ook logisch want daar wordt het meest gecrosst. Op zich is het wel bijzonder dat we zoveel Belgische klanten hebben want ook daar is serieuze concurrentie online. Gear2Win en Sixstar zijn toch gevestigde waarden. Ik vind het altijd wel leuk om zaken te doen met een Belg, ze zijn steeds vriendelijk. Dat siert de Vlamingen wel.”
Kom je zelf nog wel een beetje aan rijden toe?
van Huizen: “Nou, veel te weinig. Eén of twee keer per jaar. We zijn hier zes dagen op de week waarvan twee of drie avonden. Je weet zelf dat er bij crossen meer komt kijken dan de motor pakken en enkele rondjes rijden. Het moet weer schoon, het moet weer klaar. Op zondag zijn er ook wel eens andere dingen die moeten gebeuren. (lachend) Als ik mijn vrouw wil houden kan ik niet zondag maar de baan! Het is ook een beetje geweest. Op een gegeven moment is rijden jouw hobby en nu is het serieuze business, niet puur plezier. Ik mis het heel soms maar ik krijg wel heel veel voldoening van het bouwen van mooie replica’s, dat soort dingen.”
Je bent erg enthousiast over vintage motorcross. Wat was jouw mooiste bouwproject tot hiertoe?
van Huizen: “Ik heb drie Kawasaki’s gebouwd maar… de mooiste is toch de Suzuki RM250AF. Een Suzuki 250cc tweetakt blok van 2008 in een 2020 RM-Z frame. Eigenlijk heeft mijn vader die voor 80% gebouwd. Dat is echt een hele mooie motor geworden. Op die Kawa’s ben ik ook trots hoor. Die zijn zo goed als nieuw: een Mike Brown replica, een Mike Kiedrowski replica en een Jamie Dobb replica. Daarnaast heb ik nog enkele Suzuki staan waarvan ik denk dat het mijn mooiste project zal worden! We zijn ook nog bezig met een KTM 125 blok in een Suzuki RM-Z 250 frame. Die wordt ook leuk.”
Hoe selecteer je voor jouw volgende projecten. Gaat het om een technische uitdaging, een bepaalde kleurstelling of de rijder die er mee reed?
van Huizen: “Die drie criteria zijn allemaal belangrijk. Wie was jouw favoriete supercrosser vroeger?”
Tom Jacobs: “Ik ben weinig origineel vrees ik: Jeremy Mcgrath!”
van Huizen: Precies! Mijn vader was altijd een grote Suzuki fan. Daarom heb ik meer met iemand als Greg Alberteijn of Travis Pastrana. Dus dat zal nog wel op mijn verlanglijstje. Maar meestal komt er iets op jouw pad, hé dit is een goede basis en dan ga je dingen combineren. Wat je zelf mooi vindt zeg maar en zo begint het. Van Pastrana zijn er al zat veel replica’s. Ik wil niet de zoveelste in de rij zijn!
Wie zijn je favoriete rijders van de huidige generatie?
van Huizen: “In de eerste plaats denk ik natuurlijk aan Jeffrey Herlings. En daarnaast ook Glenn Coldenhoff. Dat we in Nederland twee zo’n wereldtoppers tegelijkertijd hebben, is toch heel bijzonder. Daar mogen we best trots op zijn! Andere rijders die ik het graag goed zie doen? Er zijn natuurlijk veel uitstekende rijders in het WK maar wat ik dit moment als Suzuki man een beetje mis zijn RM-Z jongens in de GP’s natuurlijk… Hopelijk komt daar toch snel verandering in. We proberen ook zelf het gele vuur toch te laten branden, daarom steunen we in het buitenland enkele teams die op Suzuki zitten.”
Merk je dat vintage motorcross in de lift zit als je op jacht gaat naar een nieuwe projectbike?
van Huizen: “Ja absoluut. Op zich is dat ook niet verkeerd want het zou zonde zijn om dat soort dingen op de sloop te gooien. Het is er geen oud ijzer! Eigenlijk zijn alle crossmotoren best duur. Het aanbod aan vintage crossmotoren is bovendien niet zo groot op dit moment. De meeste motoren hebben blijkbaar een goed plekje.”
Wat gebeurt er met een afgewerkt project? Wordt die tentoongesteld in de winkel, wordt er meegereden of wordt-ie verkocht?
van Huizen: “Die worden in de winkel tentoongesteld. We hebben een mooie balustrade waar de motoren opstaan. Ik heb er twee verkocht maar met spijt in mijn hart. In het verkopen ben ik niet zo goed. Zelfs motoren die hier al een aantal jaren staan blijf ik mooi vinden om naar te kijken. Als ik ze ooit zou gaan verkopen dan moet het aan de juiste persoon zijn!”
Eens ze klaar zijn wordt er wel nog meegereden?
van Huizen: “Eigenlijk zijn ze te mooi om nog mee te rijden! Dat zou zonde zijn.”
Als jonge ondernemer heb je outlaw Racing uitgebouwd tot een succes. Jullie hebben zes medewerkers en enkele parttime mensen in dienst. Wat is jouw raad voor jonge mensen die met een eigen zaak willen starten?
van Huizen: “Gewoon doén, je moet er gewoon aan beginnen. Hou er rekening mee dat je een heel lange adem moet hebben. Met veel geduld en hard werken moet het altijd goed kunnen komen. Zorg ervoor dat je de kosten beheersbaar houdt. Dat zijn de basics. Een eigen zaak is ook een beetje als een hond. Hoeveel liefde stop je erin? Wat stop jij in je zaak? Hoeveel tijd kan of wil je erin steken? Dat zal er ook voor zorgen of het al dan niet een succes wordt. Sowieso moet je voor ogen houden dat het een lange weg wordt.”
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Outlaw Racing
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…