Jawel, uw favoriete site liet de laptop een tijdje links liggen en maakte voor het eerst de handen vuil aan een project. We verlieten ons kantoor en trokken de werkplaats in voor een flinke brok sleutelwerk. De keuze viel op een Suzuki RM125 uit 2006.
Wij bouwden nog nooit een motor maar de goesting was er al een tijdje. De Suzuki RM125 is samen met de RM250 de laatste tweetakt van het merk. De RM werd nog in 2007 en in 2008 op de markt gebracht maar buiten wat stickers is de machine dezelfde als die van 2006. De RM125 was in 2006 een degelijke crosser maar door de opkomst van de viertakten kreeg hij niet meer de updates die hij verdiende. En net daar wilden wij op inspelen met dit project. De Suzuki was erg betrouwbaar maar miste toch wat vermogen in vergelijking met de KTM SX125 van toen.
Waar wilden wij naartoe met dit project? Wel, het doel was om de kwaliteiten van deze Soes extra dik in de verf te zetten. Suzuki heeft met haar RM-serie altijd crossmotoren gebouwd die erg strak sturen in het bochtenwerk. Dat wilden we zeker behouden en nog lichtjes verbeteren. Om het vermogen wat bruikbaarder en de powerband wat breder te maken openden we de traditionele trukendoos door een aftermarket reedvalve en uitlaat te monteren maar we wilden meer, veel meer! Het was de bedoeling dat onze lezers konden zien wat er allemaal mogelijk is om een standaard crossmotor op vele vlakken te verbeteren zonder studies te moeten volgen op ingenieursniveau. Met andere woorden: we wilden de ultieme funbike bouwen zonder een doorgedreven motortuning.
Elke “greasmonkey” met een gereedschapskist kan dus een gelijkaardig project in het schuurtje achteraan in de tuin volbrengen. En wij laten u zien wat er allemaal kan. Wij keken op geen cent voor dit project maar adviseren jullie om de voor u belangrijke updates eruit te pikken. Sommige zijn louter visueel en brengen dus niks bij aan de eigenschappen van de motor maar hey, het is aan jou om te beslissen wat belangrijk is. Wij wilden u alleen maar laten zien wat er allemaal mogelijk is met een motor uit 2006.
En zo geschiedde. De zoektocht naar een geschikte motor was kort. Na enkele bezoekjes aan potentiële kandidaten viel onze keuze om een RM125 die in de collectie zat van Outlaw Racing in Leeuwarden. U kent hen van hun fraaie webshop. We lieten de machine verzenden via een transport want door de coronaregels was het niet mogelijk om de grens te passeren. De RM125 van 2006 bleek een geweldig goed exemplaar te zijn want bij het uitpakken bleek de motor weinig geleden te hebben. Er was veel compressie, de motor startte meteen en de voetsteuntjes hingen nog netjes zonder speling in het frame. Bij een afgejakkerde crosser hangen die altijd op “half zeven” en dan weet je het wel. Visueel had de RM ook weinig geleden. Wat steenslag op de buitenste vorkpoten waren zowat de enige gebruikssporen. Dat was alvast een geweldige start van dit project.
De crossmotor is nog niet klaar en heeft nog een paar dingetjes nodig zoals een stickerset, zadel en wat afstelwerk. Zodra hij helemaal af is hoor je weer van ons want wij delen graag alle details over dit project. Bovendien geven we de motor een namiddagje aan Nick Kouwenberg die er flink mee aan de slag zal gaan op een motorcrossbaan. We zijn erg benieuwd wat zijn oordeel zal zijn. Braaaaaaaap!
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…