BMB en circuituitbaters in overleg over geluidsproblematiek

Op woensdag 14 april organiseerde BMB voorzitter Jos Driessen een overleg met de Belgische MX-circuituitbaters, de FMWB en Motorsport Vlaanderen omtrent de geluidsproblematiek. Aanleiding was de plotse sluiting van het Hondapark in Olmen als gevolg van een beslissing van de Raad van State.

Onmiddellijk na deze beslissing werden reeds diverse stappen ondernomen. Zo vond er begin maart een overleg plaats tussen Motorsport Vlaanderen, de minister van sport, Ben Weyts en de minister van omgeving, Zuhal Demir. Beide ministers engageerden zich om een oplossing te zoeken. Zij vroegen echter ook dringende actie vanuit de sector om het geluid te verminderen.

Er werden ook reeds de eerste contacten gelegd met een aantal constructeurs die klaar zijn om de nodige technische oplossingen te zoeken indien de FIM de geluidsnormen vermindert. FIM Europe zond ondertussen een enquête naar alle Europese bonden om een overzicht te bekomen van deze problematiek in de verschillende Europese landen. De FIM kondigde zopas aan weldra een webinar gewijd aan dit thema te organiseren met alle bonden.

De BMB, Motorsport Vlaanderen, de FMWB en de Belgische MX circuits vragen dat de FIM dringend werk maakt van een drastische verlaging van de minimale geluidslimieten in de motorcross. Momenteel zijn deze vastgelegd op 114 dba gemeten volgens de FIM 2-meter max methode (geluidsmeter op 2 meter van de motor in een hoek van 45 ° met motor op maximaal toerental). De wens is deze terug te brengen naar een niveau tussen 95dba en 100 dba. Dit is technisch haalbaar en is uiterst belangrijk voor de toekomst van onze trainingscircuits en onze sport tout cours.

De BMB zal verdere stappen ondernemen, samen met onze buurlanden die dezelfde problemen kennen, naar de FIM toe om dit doel trachten te bereiken. Er werd overeenkomen op regelmatige basis verder overleg te voorzien tussen de bonden en de circuits om deze kwestie van dichtbij op te volgen.

Ondertussen lanceert de BMB een oproep aan alle motorcross rijders om voor het vertrek naar het trainingscircuit het geluidsniveau van hun machine te controleren om ter plaatse problemen te vermijden. De toekomst van onze sport hangt ervan af!

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

12 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

16 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

18 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

18 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

21 uur ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago