Technische keuring van motorfietsen: België vraagt om een afwijking

Is een periodieke technische keuring voor twee- en driewielers binnenkort verplicht in de Europese Unie? Over deze kwestie wordt al maandenlang gediscussieerd in de kleine wereld van de motorrijders alwaar de maatregel verre van unaniem wordt gesteund. Met inbegrip van de enduro-rijders wier geregistreerde machines in principe om de twee jaar aan een technische keuring moeten worden onderworpen.

De Europese richtlijn voorziet in de uitvoering door de lidstaten van deze technische controleregeling vanaf januari 2022. De deadline nadert. Er zijn veel stemmen opgegaan om de geldigheid te betwisten van deze maatregel. Die is rechtstreeks afgeleid van hetgeen voor vierwielers wordt gedaan, maar die volgens vele verenigingen van motorrijders uiteindelijk irrelevant is voor motorfietsen. De reden is dat minder dan 1% van de ongevallen waarbij een motorfiets betrokken is, verband houdt met een technisch defect aan de machine in kwestie.

De mechanische staat van de motorrijwielen, waaraan de eigenaars over het algemeen veel aandacht besteden omdat hun persoonlijke veiligheid op het spel staat, zou dus slechts een ondergeschikte rol spelen in vergelijking met de staat van de wegen, de vaardigheden van de berijder of zijn uitrusting, zowel bij het aantal geregistreerde ongevallen als bij de ernst daarvan.

Net als veel andere Europese landen zoekt België een compromis

Frankrijk heeft, onder druk van veel motorrijdersverenigingen, de EU al om een afwijking gevraagd om de richtlijn volgend jaar januari niet toe te passen. Het is ook bekend dat in de komende weken soortgelijke verzoeken van andere lidstaten worden verwacht. Ook België dient een verzoek om afwijking in bij de Europese autoriteiten. Het kabinet van minister De Bue is van plan deze nieuwe maatregel slechts gedeeltelijk toe te passen. Er zal geen sprake zijn van een systematische periodieke controle maar veeleer van een verplichting die beperkt blijft tot gevallen van wederverkoop van het voertuig of het optreden van een ongeval. Dit met het doel de consument te beschermen. Een maatregel die unaniem zou worden gesteund door de 3 regionale regeringen.

De maatregel van gedeeltelijke toepassing van de richtlijn zal door Europa moeten worden aanvaard. Het ziet ernaar uit dat ons land niet klaar zal zijn tegen januari 2022 zoals eigenlijk voorzien is. De maatregel zal alleen gelden voor machines van meer dan 125 cc.

Recent Posts

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

1 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

4 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

6 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

23 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago