De 22-jarige Mitch Evans (HRC-Honda) liet zich in zijn eerste MXGP seizoen meteen opmerken. Hoewel Evans plaats nam naast de latere wereldkampioen, Tim Gajser, vocht hij in Matterley Basin al voor podiumplaatsen. Hij zou uiteindelijk vijfde worden, maar blessures wierpen een schaduw over zijn seizoen.
Een ontwrichte schouder in Valkenswaard en een gebroken pols tijdens de Spaanse GP in oktober ondermijnden zijn potentieel. Vier top-4 noteringen in een manche en een top-5 in de eindstand van Mantova III bevestigden het gelijk van Australiër. Zelf was hij er immers rotsvast van overtuigd beter uit de verf te komen op ‘n 450 dan op de kwartliter.
Die breuk in jouw pols bleek achteraf toch erger dan gedacht?
Mitch Evans: “Klopt, meer zelfs het was veel erger dan wat ze oorspronkelijk hadden vastgesteld met x-rays en MRI scans. Toen ik deze winter werd geopereerd in Australië zou dat eigenlijk maar een uurtje duren. Uiteindelijk werden het drie uur! Mijn chirurg legde me achteraf uit hoe erg het was.”
Australië heeft erg strikte quarantaine regels voor reizigers. Je hebt eerst twee weken in ’n hotel verbleven vooraleer je weer naar huis mocht. Hoe was dat?
Evans: “Sommige dagen gingen snel en andere duurden eeuwig. Maar eens die quarantaine achter de rug is, weet je waarom je het allemaal doet. Het was geweldig om weer eens twee maanden thuis te zijn.”
Net zoals vorig jaar speelt het verschuiven van de kalender in jouw voordeel. Je kreeg extra tijd om te herstellen.
Evans: “In dat opzicht heb ik inderdaad geluk. Na vijf maanden zonder motor klom ik begin maart weer op de CRF450R in Italië. Er rest ons nu nog enkele weken om zo sterk mogelijk voor de dag te komen in Rusland. Ik weet wat ik waard ben en ik heb al ’n beetje kunnen laten zien wat ik in mijn mars heb vorig jaar. Dat wil ik nu doen op regelmatige basis. Makkelijk is dat niet omdat de concurrentie in MXGP zo sterk is.”
Hoe is het om de teamgenoot van de wereldkampioen te zijn?
Evans: “Het it fantastisch om deel uit te maken van het sterkste team in de paddock en om met de CRF450RW te rijden. Dat package geeft mij de beste kansen op succes. Doordat ik naast Tim Gajser, de regerende MXGP wereldkampioen sta, weet ik ook wat er nodig is om zo ver te komen. Dat is de beste motivatie om te blijven verbeteren en om mijn droom om wereldkampioen te worden, waar te maken.”
Tekst: Adam Wheeler, Tom Jacobs, HondaProRacing
Foto’s: shotbyBavo
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…