Vijf minuten met Rene Hofer

De 19-jarige Rene Hofer is zoveel meer dan KTM’s eerste Oostenrijkse fabrieksrijder sinds Robert Jonas begin nillies. De MX2 rookie kwam vorig jaar binnen door de grote poort en pakte meteen verschillende top-5 noteringen. Helaas zat zijn WK campagne er al vlug op toen hij in Kegums zijn rechterbovenarm en -schouder brak. Nu mikt de ambitieuze teammaat van wereldkampioen Tom Vialle op sportieve revanche!

Na een voorzichtige herstelperiode is Hofer weer helemaal terug. Middels een eindzege in het Zweeds kampioenschap in Uddevalla liet de voormalige jeugdwereldkampioen zien dat hij er klaar voor is!

Wat was voor jou de belangrijkste les van 2020?
Rene Hofer:
 “Meer dan welke les dan ook heb ik gewoon meer ervaring opgedaan. Ik weet wat me te wachten staat voor 2021. Ik weet ook dat ik de snelheid heb om vooraan mee te draaien in het WKMX2. Het betekent dat ik wat rustiger het seizoen in kan gaan.”


Was die schouderblessure het grootste obstakel dat je tot nu toe moest overwinnen?
Hofer: “Ik heb in 2018 mijn bekken zwaar gekwetst en dat was een grote blessure. Een schouderbreuk is echter gecompliceerd en niet zo makkelijk om van te herstellen. Het is een groot deel van het lichaam en het bereik van de beweging betekent ’n schouder niet het meest stabiele gewricht is! Het heeft dus wat tijd gekost.  Ik heb lange dagen in het Red Bull Athlete Performance Centre doorgebracht en dat heeft me echt geholpen met de revalidatie. Hierdoor kan ik nu weer pijnvrij rijden. Mentaal maak ik me geen zorgen om mezelf te pushen. Ik ben helemaal klaar voor het seizoen.”

Het is lang geleden dat je in een GP hebt gereden. Sinds wanneer kun je weer normaal rijden en trainen?
Hofer: “De eerste keer dat ik reed was net na de jaarwisseling. Ik heb het de eerste maand rustig aan gedaan. Sinds eind februari ben ik weer in staat om aan een zekere snelheid te rijden. Toen ik weer begon in het Italiaans kampioenschap, was dat mijn eerste race in negen maanden! Het was best zwaar. Racen is zo anders dan trainen, maar ik maak me geen zorgen. We zetten nu de puntjes op de voor een druk seizoen begint. Ik zal er aan blijven werken.”


Als rookie heeft het team in 2020 misschien niet al te veel van je gevraagd op het gebied van afstellingen. Is dat voor 2021 veranderd? Heb je nu meer inbreng?
Hofer: “Eigenlijk is het min of meer hetzelfde, want KTM is erg goed in het afstellen van de racemotor en dat had ik in 2020 ook. Het was niet zo dat ik op een motor reed die voor Tom (Vialle) was gemaakt. Zo was het niet. Ik kon vrij kiezen, en we hebben al wat verbeteringen aangebracht. Als die technische kant rond is, kan ik me meer op het rijden zelf concentreren. We hebben het frame, de motor en de vering getest, maar dat waren geen grote aanpassingen omdat we vorig seizoen al een geweldige motor hadden.”

In 2020 was je een onbekende Oostenrijkse rookie in het Red Bull KTM Factory Racing team. Zullen de de verwachtingen en die aandacht dit jaar wat minder groot zijn?
Hofer: “Ik denk dat de resultaten in Groot-Brittannië [5de en een 2de plaats in de tweede manche] en Nederland [9de met een 4de plaats in de eerste manche] me geholpen hebben voordat ik die blessure opliep. Daardoor weet ik waar ik stond en wat mogelijk is. Mentaal is dat zeker een opsteker. Ik ben rustiger dan in 2020, dat is zeker. Tom moet voor het kampioenschap gaan en ik denk dat ik wat meer vrijheid heb om ervaring op te doen in plaats van die druk te hebben om altijd eerste te zijn. Ik ben nog steeds een beetje een ’tweede rijder’. Dat betekent dat ik het race per race kan bekijken en me gedurende het jaar kan verbeteren. Met Mattia [Guadagnini] hebben we zeker een sterke derde MX2-rijder.Ik denk dat we allemaal onze doelen kunnen bereiken.”


Wanneer zal 2021 voor jou een goed seizoen zijn geweest?
Hofer: “Het eerste doel is om een volledig seizoen af te werken en te proberen blessurevrij te blijven. Daarna wil ik voor zoveel mogelijk podiumplaatsen gaan. Op mijn goede dagen denk ik dat ik podiums zeker mogelijk zijn. Er zullen zeker wat ups en downs zijn, maar het zou geweldig zijn om af en toe dat podiumgevoel te krijgen!”

Tekst: KTM & Tom Jacobs
Foto’s: Juan Pablo Acevedo, shotbyBavo, MXcarro

 

Steven

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

2 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

18 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

22 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago