De G2 GEB21 Racing, ingevoerd door Maris Racing, is niet zomaar een mountainbike. Deze pittige, Spaanse e-mountainbike neemt het namelijk tegen de gevestigde waarden op met ’n aantrekkelijk en scherp geprijsd package. Ex-cyclocross prof en motorcrosser Jan Denuwelaere voelt zich thuis op alles met twee wielen en was dus dé geknipte man voor deze test!
Zonder veel omwegen begon Jan aan zijn inspectieronde. “Op het eerste zicht kreeg hij al eigenlijk al goeie punten. Afgemonteerd met de BoXXer downhill voorvork van RockShox. Aangepaste remmen met 4 pistons vooraan en achteraan zijn zeker op hun plaats. Het extra gewicht die de motor met zich meebrengt kunnen ze zonder probleem tot stilstand brengen. In het algemeen dus een een stevige afmontering wat voor een bike als deze eerder een must dan overbodige luxe is. Sterke 27,5” wielen. Standaard uitgerust met Maxxis plus banden is deze G2 GEB Racing meteen klaar om ruig terrein in te duiken.”
Tijd om te zien wat deze bike in zijn mars heeft. Testen deden we in Hamme. Geen kwaad woord 0ver de thuishaven van Herman Brusselmans maar om het (grote) potentieel van deze bike te benutten was toch uitdagender terrein nodig!
Comfort troef
Jan: “Al heel snel had ik door dat dit niet het parcours was waarvoor deze e-mountainbike gemaakt is. Met 200mm veerweg vooraan en 180mm achteraan was het wel heel comfortabel rijden. De kleine putten werden met gemak opgevangen waardoor je heel lang kan blijven zitten, bijtrappen, en de motor zijn werk laten doen. Als testbike kregen we deze fiets in de maat medium. Wat voor mij zeker te klein was.
Aan de andere kant gaf het mij nog steeds een goede positie op de bike. Daarnaast kwam de G2MR zo extra speels en wendbaar over. Het extra gewicht die een E-bike met zich meebrengt vraagt voor de fervente mountainbiker enige aanpassing qua lichaamspositie, remtechniek en stuurgedrag. Voor de motorcrossers voelt deze fiets daarentegen heel vrij en speels aan. Hierdoor heb je weinig tijd nodig heeft om te wennen aan het rijgedrag van deze GEB21 Racing.”
“Daarnet gaf ik aan dat het eerder vlakke testparcours niet dé spot is waarvoor G2 deze e-bike ontwikkelde. Wat gelukkig niet belette om er een super toffe bike-dag van te maken! Zelf zie ik deze fiets veel meer tot zijn recht komen op zeer ruige trails. Terrein waar de elektrische motor je zonder veel energie boven brengt, om daarna met volle geweld over grote wortels en stenen naar beneden te vliegen. Wat je toch wel een beetje de sensatie van een crossmotor biedt. Maar dan wel met 80 kg minder tussen je benen en in stilte.
Krachtig én zuinig
Na enkele uren van testen, op de krachtigste stand, had de batterij nog maar 20 procent van zijn capaciteit verbruikt. Best indrukwekkend, en ook een zeer grote troef voor dit type van fiets. Niemand wil voortijdig stoppen omdat de batterij het laat afweten! Met deze 250 W sterke motor en batterij zal je dan ook eerder op je eigen limieten stuiten dan die van de fiets. De motor brengt je in no- time op hoge snelheid door de platte verbindingen naar een volgende technische zone waar we in de eerste plaats toch naar op zoek zijn.
Voor deze prijs, 4.460€, krijg je een mooie afmontering en veel waar voor je geld. De G2 GEB21 Racing BoXXer is zondermeer een stevige bike waarbij je je niet hoeft in te houden. Je kan gewoon doorgaan tot je eigen limieten bereikt zijn. Deze eerste kennismaking smaakte zeker naar meer. We zijn dan ook razend benieuwd om deze of een ander lid van de G2 familie onder handen te nemen in zijn natuurlijke speeltuin!
Klik hier voor meer informatie over de verschillende G2 modellen. Interesse in deze bikes? Neem dan contact op met Maris Racing, via alain@marisracing.be of telefonisch via 03/744 00 59 of 0475/233 134.
SPECIFICATIES G2 GEB21 Racing
Power: 250 W (Adjustable 9 s.)
Engine: Advanced Tech v3 48V 90Nm
Battery: 850 W
Display: Multifuntion
Charge time: 5 – 6 h
Range: 120 km
Max. Speed: 25 km/h
Frame: Aluminium
Front suspension: RockShox BoXXer 200 mm
Shock absorber: RockShox Monarch 200 – 51 mm
Transmission: Chain
Secondary transmission: Shimano XT 11v
Front brake: KUN4 – 4 pistons
Rear brake: KUN4 – 4 pistons
Front brake disk: 203 mm
Rear brake disk: 180 mm
Rims: 27,5″ / 29″
Front tire: 27,5″ x 2.80 / 29″ x 2.60
Rear tire: 27,5″ x 2.80 / 29″ x 2.60
Handlebar: Variable section
Seat: Hight comfort
Seatpost: Adjustable
Pedals: Aluminium
Wheel base: 1.210 mm
Weight: 27 kg
Tekst: Jan Denuwelaere
Foto’s: Gino Maes
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…