Geerts en co over de seizoensopener

Het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team kende een moeizame WK-start in Rusland. Maxime Renaux eindigde zesde in Orlyonok, Thibault Benistant elfde en Jago Geerts – die met een knieblessure sukkelt – twaalfde.

Een heerlijk zonnetje, een spectaculaire omloop en – eindelijk – nog eens veel publiek: wat heb je nog meer nodig? Goede starts natuurlijk. Maar daar knelde het schoentje bij de drie Monster Energy Yamaha Factory MX2 rijders.

In de eerste reeks zaten ze alle drie diep in de buik van het peloton verscholen. Renaux dook als 17de in de eerst bocht, Geerts reed net buiten de top 20 en Benistant was zelf allerlaatste na een valpartij. Het trio stond dus voor een zware inhaalrace op de snelle en heuvelachtige baan, vlak naast de Zwarte Zee.

Renaux schoof al snel op naar de achtste plek, maar bleef dan iets te lang achter Pancar, Beaton en Hofer hangen. De Fransman, vorig jaar nog derde in het WK, bleef aandringen en kon het drietal uiteindelijk toch te grazen nemen. Na een kleine val in de slotfase, waarbij hij één plek verloor, bolde Renaux als zesde over de streep.

Geerts was in drie ronden tijd opgeschoven naar de 15de plaats, maar werd dan van de sokken gereden. De Balenaar verspeelde veel tijd en moest vanuit 22ste positie terugvechten. De vicewereldkampioen knokte voor ieder plekje en puntje en sleepte nog een 17de plaats uit de brand. Twee plaatsen achter zijn teammaat Beninstant, die na zijn val in de start een degelijke inhaalrace uit de mouwen schudde.

Geerts zesde

In de tweede reeks opnieuw geen al te beste start van de Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijders. Renaux dook nog wel als achtste in de eerste bocht, maar ging al in de eerste ronde onderuit op de whoops. De Fransman kon als 26ste aan een remonte beginnen.


Geerts, die als elfde uit het starthek schoot, schoof al meteen op naar de zevende plaats. Rubini was zijn volgende slachtoffer. Jago bleef die zesde plek vasthouden, ook toen hij in de slotfase eerst door De Wolf en daarna door teammaat Benistant – die van de 16de plek was komen opzetten – nog fel onder druk werd gezet. Geerts kraakte, maar brak niet. Benistant finishte net in zijn wiel. En Renaux? Die zette sterke rondetijden neer en knokte zich van de 26ste naar de 9de plaats. Een knappe remonte.

Maxime Renaux, 6de: “Dit is niet de beste start van het seizoen. In de eerste reeks moest ik hard werken na een zwakke start. Ik kwam terug tot de vijfde plaats, maar maakte dan een kleine crash en verloor opnieuw een plaatsje. Mijn start was al een stuk beter in de tweede reeks, rond de achtste plek, maar in de eerste rond ging het weer mis. Ik kwam iets te hard in een spoor terecht en ging tegen de grond. Ik moest als laatste aan een inhaalrace beginnen. Eentje die me naar de negende plaats bracht. De snelheid was vrij goed, maar mijn starts moeten veel beter. Als je voor het podium wil meespelen, moet je vooraan meteen mee zijn. Dat is de belangrijkste les die ik vandaag geleerd heb.”

Thibault Benistant, 11de: “Die crash in de start van de eerste reeks maakte mijn job meteen een pak moeilijker. Tja, valpartijen zijn nu eenmaal ook een onderdeel van motorcross. Na die crash had ik wel moeite om een goed ritme te vinden en om andere rijders te passeren, waardoor ik pas 15de finishte. In de tweede reeks nam ik een matige start, rond de vijftiende plek. Ditmaal vond ik wel vrij snel een goed ritme. Op het einde voelde ik me eindelijk echt goed in mijn vel op deze baan. Ik kwam nog heel dicht bij Jago. Hij is mijn teammaat zodat ik toch ietsje voorzichtiger was. Ik wilde geen gekke dingen doen en crashen. Mijn globaal gevoel? Dat we nog redelijk wat werk voor de boeg hebben.”

Jago Geerts, 12de : “Normaal gezien is een twaalfde plaats geen goed resultaat voor mij. Maar vandaag ben ik toch blij met die 19 punten. Eén week geleden leek het er nog op dat ik niet zou kunnen starten in Rusland, nadat ik een knieblessure had opgelopen in Ernée. Ik mag dus niet klagen over dit resultaat. In de tijdtraining voelde ik me nog onzeker, maar in de loop van de dag ging het steeds beter. Spijtig dat ik in de eerste reeks onderuit werd gereden. Anders had ik misschien nog vier of vijf punten meer kunnen pakken. Mijn tweede reeks was degelijk. Op het einde kwam ik nog fel onder druk te staan, maar ik kon die zesde plek toch vasthouden. Niet slecht. En vooral belangrijk: mijn knieblessure is niet verergerd.”

Foto’s: CDS & shotbyBavo

 

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

5 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

13 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

14 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago