Vijf jaar geleden stonden ze al een keer samen op het podium in Maggiora. Dat was tijdens de MX of Nations. Gisteren bezetten Jeffrey Herlings en Glenn Coldenhofff één en twee na een memorabele GP op hetzelfde circuit. Voor Team Nederland betekende Maggiora destijds een mijlpaal in het WK voor landenteams, the Hoff en Yamaha behaalden zondag ei zo na hun eerste GP samen.
Veel tevreden gezichten in het Yamaha kamp op zondagavond. Een reekszege en twee podiumplaatsen in de MX2, de contractverlenging van Jeremy Seewer en de sterke tweede plek van Coldenhoff in de MXGP.
Is dit nu een opluchting om het eerste podium van het seizoen te pakken?
Glenn Coldenhoff: “Nee, niet echt. In Rusland werd ik 17de maar het gevoel was wel super. Eigenlijk van het begin van het seizoen voel ik me goed. Daarom ben ik ook rustig gebleven, ik ben niet gek gaan doen. En je ziet nu wat er uit komt. Zowel met de motor als met het team voel ik me heel goed. Daar is dit podium de bevestiging van. In die zin is het wel een opsteker voor het team en mezelf. We hebben deze winter heel hard gewerkt en ik kan dus niet anders dan tevreden zijn.”
In de eerste manche werd je vierde op een handvol seconden van Romain Febvre. Qua snelheid zat het dus meteen goed want de onderlinge verschillen waren ontzettend klein.
Coldenhoff: “Klopt, in de eerste reeks zag ik tot de finish de mannen (Febvre, Prado, Cairoli) voor mij rijden. Ik heb er nog alles aan gedaan om Tony (Cairoli) te pakken door andere lijnen te kiezen maar dat bleek verloren energie. Daarom besloot ik om er gewoon achter te blijven. Dat aanvallen heeft me ook best vermoeid in die eerste ‘moto’.”
Op dit moment zijn er met Gasjer, Herlings, Febvre, Cairoli en Prado vijf grote tenoren in het WK. Jij zou stoorzender kunnen spelen tussen die titelkandidaten. En je hebt ze individueel ook allemaal al wel eens geklopt. Zie je dat zelf ook zo?
Coldenhoff: “Ik denk dat die analyse wel correct is. (glunderend) Hopelijk blijven ze het zelf ook zo zien! Voor mezelf wil ik gewoon constant in die top-3 rijden. We hebben vandaag ook gezien dat het er ook in zit. Ik moet gewoon constanter worden zodat ik constant top-3 haal tussen de grote mannen. De eerste twee wedstrijden was dat er nog niet uitgekomen maar ik weet voor mezelf zeker dat het er in zit.”
Kijk je nu stiekem naar de kalender waar een aantal wedstrijden aankomen die je zeker liggen?
Coldenhofff: “Daar kijk ik niet echt naar. Normaal kan ik overal wel uit de voeten. Rusland is normaal gesproken zeker niet mijn favoriete baan maar qua gevoel ging het rijden daar wel erg goed.”
Hoe lastig of makkelijk was het om na jaren op een stalen frame weer op een alu frame te stappen en opnieuw kennis te maken met dat ‘Japanse gevoel’?
Coldenhoff: “Natuurlijk is het een ander merk, een ander frame, alles is anders. Dit heb ik al vaker gezegd maar het is gewoon zo: alle fabrieksmotoren zijn gewoon héél goed. Zo is ook de Yamaha heel goed. Het heeft wel wat tijd gekost om ‘m aan te passen naar mijn rijstijl. Uiteindelijk zal daar het verschil niet zitten.”
Aan de andere kant teken je meestal ergens zonder met de motor te hebben gereden.
Coldenhoff: “Dat is altijd afwachten. Maar er is zoveel kennis binnen Yamaha met de Rinaldi groep, vanuit de fabriek en het team. Bovendien staan alle neuzen in dezelfde richting. Ik ben er altijd van overtuigd dat je wat kan bereiken met hard werken. Dat hebben ze ook gedaan en petje af voor het pakket dat er nu staat.”
Is er voor jezelf nu meer druk om als Nederlander als speerpunt naast Jeremy Seewer post te vatten in hèt Nederlandse topteam bij uitstek. Standing Construct was wellicht eerder een underdog in het kransje fabrieksteams.
Coldenhoff: “Zo heb ik dat zelf nooit beleefd. Wat dat betreft is er voor mij ook geen verschil. Ik heb me ook bij alle teams goed gevoeld en ben ook overal goed behandeld geweest.”
Veel succes in Oss!
Coldenhoff: “Dat komt goed!”
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Yamaha Racing, MXGP
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…