Waar tweetaktliefhebbers al jaren zaten op te wachten gaat nu gebeuren. Yamaha geeft hun YZ125 eindelijk de update die het verdiende. Er komt meer vermogen, een verbeterd chassis en een slanker en radicaler design. Daarmee lijkt Yamaha het gat te willen dichtrijden op hun concurrenten uit Oostenrijk.
Het merk met de gekruiste stemvorken moest wel iets doen aan deze YZ want buiten het wijzigen van wat stickers en kleine technische ingrepen werd er nauwelijks R&D toegepast sinds 2005. We hebben het altijd moedig gevonden dat Yamaha de tweetakten in leven hielden in tegenstelling tot Suzuki, Honda en Kawasaki. Deze laatste drie blijven koppig vasthouden aan kurkdroge boekhoudkundige beslissingen terwijl de verkoopcijfers van tweetaktcrossers al vijf jaar in de lift zit.
De nieuwe YZ125 levert een aanzienlijk hoger vermogen en een betere bruikbaarheid – en biedt een responsievere besturing, een sterkere remkracht en verbeterde ergonomie – en is ontworpen om de standaardkeuze te worden voor opkomende rijders die hun vertrouwen en ervaring willen vergroten en hun prestaties naar een hoger niveau willen tillen.
Nieuwe 125 cc-motor: Verhoogde prestaties met verbeterde bruikbaarheid
Voor 2022 hebben de ingenieurs van Yamaha hard gewerkt om de krachtigste motor te creëren die ooit in een productie-YZ125 is gemonteerd. In hun zoektocht naar sterkere, succesvolle prestaties heeft het ontwerpteam een volledig nieuwe 125 cc tweetaktmotor gebouwd die een aanzienlijk hoger vermogen ontwikkelt in het gemiddeld tot hoog toerentalbereik.
Vrijwel elk belangrijk onderdeel van de 2022-motor is nieuw en het uitgebreide herontwerp zorgt voor een aanzienlijke toename van het maximale vermogen, om de YZ125 een echt winnend voordeel te geven wanneer het hek valt. Het verhoogde vermogen, samen met een verbeterde bruikbaarheid en een beter overtoerengevoel, stellen motorcrossers in staat om maximaal te profiteren van de winst in pk’s en op alle delen van het circuit beter te presteren dan de tegenstanders.
Volledig nieuwe kop, cilinder en zuiger
De cilinderkop, cilinder en zuiger van de YZ125 zijn volledig opnieuw ontworpen als onderdeel van het streven naar betere prestaties en verbeterde vermogenskenmerken. De belangrijkste veranderingen zijn onder meer een hervormde verbrandingskamer, een kortere uitlaatpoort en herziene cilinderpoorten die een aanzienlijke verbetering van het verbrandingsrendement opleveren.
Nieuw ontworpen YPVS
Als aanvulling op de veranderingen aan de kop en cilinder, is er een nieuwe YPVS ontworpen. De maximale lift op de nieuwe uitlaatklep is herzien en de timing van het openen en sluiten is ook gewijzigd om de motorprestaties te verbeteren en ook de rijeigenschappen te verbeteren.
Nieuwe Keihin carburateur en V-Force membraanklepmontage
Een belangrijk kenmerk van de nieuwe motor is het gebruik van een Keihin PWK 38,1 mm carburateur die is uitgerust met een solenoïdegestuurde krachtstraal die indien nodig direct een boost geeft. De nieuwe carburateur is voorzien van een TPS (Throttle Position Sensor) en een 3D-kaartgestuurde CDI die zorgt voor een geoptimaliseerd ontstekingstijdstip. Samen met een nieuwe V-Force-membraanklep en een herzien ontwerp van het spruitstuk, geven deze nieuwe inlaat en carburateur de YZ125-rijder een sterkere acceleratie vanaf het starthek en meer explosieve kracht bij het uitrijden van bochten.
Langere drijfstang en zwaardere krukas
Andere interne veranderingen die bijdragen aan het verhoogde vermogen van de nieuwe motor zijn onder meer een langere drijfstang en een iets zwaardere krukas. Dit resulteert in een verhoogde inertie die het motorgedrag optimaliseert, en de herziene balans van de krukas is ontworpen om te passen bij het verhoogde vermogen van de nieuwe motor.
Nieuw en uiterst efficiënt luchtinlaatsysteem
Een belangrijk kenmerk van de nieuwe YZ125 is het volledig opnieuw ontworpen luchtinlaatsysteem. Door het achterframe en de beide zijpanelen opnieuw te ontwerpen en de stoelbasis opnieuw vorm te geven, hebben de ingenieurs van Yamaha de weerstand tegen binnenkomende lucht met 15 % verminderd en zijn ze erin geslaagd de algehele inlaatefficiëntie van het nieuwe model drastisch te verhogen. Dit draagt niet alleen aanzienlijk bij aan het verbeteren van de trekkracht van het gemiddeld tot hoog toerental en het verbeteren van het overtoerenbereik, het verscherpt ook de gasrespons bij een laag tot gemiddeld toerental voor stabieler rijden bij lagere toerentallen.
Nieuwe uitlaatpijp en kortere demper
De afmetingen en vorm van de uitlaat zijn voor 2022 gewijzigd om overeen te komen met de andere wijzigingen aan de motor voor geoptimaliseerd vermogen en bruikbaarheid. De diameter van de expansieleiding is op het breedste punt iets kleiner en de geluiddemper is 50 mm korter.
Sterker en soepeler schakelende transmissie
De zesversnellingsbak van de YZ125 is voor 2022 versterkt om de toename van het maximale vermogen aan te kunnen. De secundaire reductieverhouding is iets verhoogd door het gebruik van een 13/49 voor/achtertandwielset – voorheen 13/48 – en voor betere rijeigenschappen lopen de 5e en 6e tandwielen met een iets lagere overbrengingsverhouding.
Een nieuwe schakelas en een opnieuw ontworpen retourveer geven een veel soepeler schakelgevoel, en om het toegenomen motorvermogen aan te kunnen is de nieuwe YZ125 voorzien van opgewaardeerde koppelingsveren.
Atletische en compacter design
De 2022 YZ125 is uitgerust met een slankere tank, een nieuw zadel en herziene graphics die de motorfiets een radicale, moderne en atletische look geven als aanvulling op de verbeterde motorprestaties en de rijder in staat stellen om een nog hogere mate van chassiscontrole te bereiken.
Platter zadel
Voor een verbeterde rijvaardigheid, een vrijere bewegingsvrijheid en gemakkelijker verplaatsen van het lichaamsgewicht is het bovenoppervlak van het zadel afgeplat door de voorkant met 6 mm te verlagen en de achterkant met 5 mm te verhogen, terwijl de nieuwe brandstoftank naadloos aansluit op de voorkant van het zadel – en voor eenvoudiger onderhoud er is ook een nieuwe zadelbevestiging met één bout.
Smallere tank en radiatorschermen
De YZ125 is al een van de lichtste en meest wendbare crossmotoren in zijn klasse en het nieuwe model is nog slanker dankzij het gebruik van een nieuwe brandstoftank en smalle radiatorschermen, waardoor dit de meest compacte YZ125 ooit is. De breedte tussen de knieën van de rijder is met bijna 36 mm verminderd om een echt gevoel van slankheid en wendbaarheid te geven voor verbeterde ergonomie en mobiliteit van de rijder.
Nieuw ontworpen spatborden en zijpanelen
Om het nieuwe zeer efficiënte luchtinlaatsysteem te realiseren, zijn de zijpanelen, het achterspatbord en de onderkant van het nieuwe zadel opnieuw ontworpen voor een onbeperkte luchtstroom in het luchtinlaathuis. De vorm van het voorspatbord is ook herzien voor een meer aerodynamische en dynamische look.
Nieuw ontworpen achterframe
De YZ125’s is uitgerust met een performant, hoogwaardig en licht aluminium semi-dubbel wiegframe. En voor 2022 heeft het afneembare achterframe een nieuw bevestigingspunt voor de kortere geluiddemper, terwijl een nieuw ontworpen verhoogde dwarsbalk een verbeterde inlaatefficiëntie mogelijk maakt door een duidelijke route voor inkomende lucht te geven. Deze nieuwe dwarsbalk bevat ook het nieuwe zadelmontagepunt met één bout voor eenvoudiger onderhoud.
Herziene veringsinstellingen
De KYB voor- en achterwielophanging van de YZ125 wordt beschouwd als een van de beste in zijn klasse, met een klepontwerp die een uitstekende demping geeft bij middelhoge snelheden. Voor 2022 worden deze hoogwaardige ophangingssystemen verder verfijnd, en zowel de voorvork als de achterschokdemper hebben herziene dempingskenmerken bij lage snelheid voor verbeterde chassisprestaties.
Krachtigere voorrem en lichtere achterrem
Voor meer remkracht en een nauwkeuriger gevoel is het nieuwe model uitgerust met een nieuwe, stijvere dubbele remklauw en een opnieuw ontworpen schijf met een diameter van 270 mm. Met zuigers met een grotere diameter van 25,4 mm en nieuwe remblokken die het contactoppervlak met de schijf met 30 % vergroten, stelt dit nieuwe, krachtigere remsysteem vooraan rijders in staat om rondetijden te verkorten door harder en later te remmen.
Nieuwe generatie kleuren en graphics
De nieuwe YZ125 gebruikt de nieuwste Icon Blue-kleuren, bestaande uit een duotone afwerking die Yamaha’s beroemde Icon Blue combineert met een donker matblauw. De volledig nieuwe carrosserie en nieuwe ingegoten graphics accentueren de dynamische en atletische uitstraling van dit 125 cc-model van de nieuwe generatie en tonen duidelijk Yamaha’s toewijding om de kampioenen van morgen het meest competitieve en aantrekkelijke pakket te bieden.
YZ125 Monster Energy Yamaha Racing-editie
Naast de Icon Blue YZ125 heeft Yamaha de YZ125 Monster Energy Yamaha Racing-editie gecreëerd, die elke beginnende tienerrijder de kans biedt om een motorfiets met echte fabriekslook te bezitten en ermee te racen. Met een exclusief zwarte kleurenstelling en graphics geïnspireerd op de motorfietsen van het Monster Energy Yamaha Factory MXGP en MX2 team, is de YZ125 Monster Energy Yamaha Racing Edition de ultieme productie-racemotor met 125 cc van Yamaha.
De technische specificaties voor de YZ125 en de YZ125 Monster Energy Yamaha Racing Edition zijn hetzelfde.
Technische kenmerken YZ125
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…