KNMV en MON zetten samen schouders onder MX-Masterplan

Aan de vooravond van de tweede seizoenshelft is er goed nieuws over de voortgang van het Nederlandse MX-masterplan. MON sluit volledig aan bij het initiatief van KNMV. Dit betekent dat de kar van het MX-masterplan per direct door beide bonden gezamenlijk wordt getrokken.

Eind vorig jaar lanceerde KNMV een plan waar MON in eerste instantie niet bij betrokken was. Onlangs is de kwestie van het MX-masterplan in de algemene ledenvergadering van MON besproken, wat geresulteerd heeft in een samenwerking.

Koen Pijpers (vicevoorzitter van MON): “We zijn blij dat we nu samen kunnen optrekken in de doorontwikkeling van het MX-Masterplan. Na een succesvolle ALV, waarin de clubs het initiatief voor 100% steunden, hopen we samen met de KNMV de komende tijd mooie stappen te zetten.”

Camiel van Berkesteijn (sporttechnisch manager bij KNMV): “De samenwerking is een sterk signaal, voor zowel binnen- als buiten de crosswereld, dat nu aanpakken nodig is. Hoewel ook wij het graag anders zouden zien, is de realiteit dat de druk op circuits blijft toenemen. Gelukkig is het écht waar dat je samen sterker staat. Er liggen veel uitdagingen voor de komende jaren, maar daar gaan we vol enthousiasme en vertrouwen mee aan de slag.”

Begin september volgt meer informatie over de invulling van de samenwerking en voortgang van het plan. Het doel is om eind september het MX-masterplan gezamenlijk opnieuw te lanceren, om in 2022 het gas volledig open te kunnen trekken.

Over het MX-masterplan

Het voortbestaan van motocrossaccommodaties is in gevaar. Bij nog geen vijfde deel van de circuits in Nederland zijn het bestemmingsplan en de vergunningen in orde. Bij de rest van de circuits, het overgrote deel dus, ontbreken vergunningen of zijn deze onvoldoende. Ook past een crosscircuit niet overal bij het bestemmingsplan. Accommodaties in zo’n situatie worden in het gunstigste geval enkel gedoogd.

Dit zijn feiten die reden geven tot zorgen, want de wereld verandert. De druk op de motorsport toe, terwijl het draagvlak afneemt. Vooral met betrekking tot uitstoot en geluid krijgen critici steeds meer voet aan de grond.

Daarom is een MX-masterplan opgesteld dat steunt op drie pijlers: legalisering, veiligheid en duurzaamheid & ecologie. Door hierin te investeren maken we motocross in Nederland klaar voor de toekomst.

Alle stappen die we zetten dragen bij aan de legalisering en het voortbestaan van de accommodaties, een positief beeld van motocross bij de buitenwereld en begrip en acceptatie bij stakeholders. Dit alles is geen garantie voor honderd procent succes. Maar niets doen is geen optie. Langer wachten ook niet. Want: ‘Doen we NX, dan verdwijnt MX’.

Tekst: Bas Vis/KNMV
Foto:
Gino Maes

Steven

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

1 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

18 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

22 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago