KNMV en MON zetten samen schouders onder MX-Masterplan

Aan de vooravond van de tweede seizoenshelft is er goed nieuws over de voortgang van het Nederlandse MX-masterplan. MON sluit volledig aan bij het initiatief van KNMV. Dit betekent dat de kar van het MX-masterplan per direct door beide bonden gezamenlijk wordt getrokken.

Eind vorig jaar lanceerde KNMV een plan waar MON in eerste instantie niet bij betrokken was. Onlangs is de kwestie van het MX-masterplan in de algemene ledenvergadering van MON besproken, wat geresulteerd heeft in een samenwerking.

Koen Pijpers (vicevoorzitter van MON): “We zijn blij dat we nu samen kunnen optrekken in de doorontwikkeling van het MX-Masterplan. Na een succesvolle ALV, waarin de clubs het initiatief voor 100% steunden, hopen we samen met de KNMV de komende tijd mooie stappen te zetten.”

Camiel van Berkesteijn (sporttechnisch manager bij KNMV): “De samenwerking is een sterk signaal, voor zowel binnen- als buiten de crosswereld, dat nu aanpakken nodig is. Hoewel ook wij het graag anders zouden zien, is de realiteit dat de druk op circuits blijft toenemen. Gelukkig is het écht waar dat je samen sterker staat. Er liggen veel uitdagingen voor de komende jaren, maar daar gaan we vol enthousiasme en vertrouwen mee aan de slag.”

Begin september volgt meer informatie over de invulling van de samenwerking en voortgang van het plan. Het doel is om eind september het MX-masterplan gezamenlijk opnieuw te lanceren, om in 2022 het gas volledig open te kunnen trekken.

Over het MX-masterplan

Het voortbestaan van motocrossaccommodaties is in gevaar. Bij nog geen vijfde deel van de circuits in Nederland zijn het bestemmingsplan en de vergunningen in orde. Bij de rest van de circuits, het overgrote deel dus, ontbreken vergunningen of zijn deze onvoldoende. Ook past een crosscircuit niet overal bij het bestemmingsplan. Accommodaties in zo’n situatie worden in het gunstigste geval enkel gedoogd.

Dit zijn feiten die reden geven tot zorgen, want de wereld verandert. De druk op de motorsport toe, terwijl het draagvlak afneemt. Vooral met betrekking tot uitstoot en geluid krijgen critici steeds meer voet aan de grond.

Daarom is een MX-masterplan opgesteld dat steunt op drie pijlers: legalisering, veiligheid en duurzaamheid & ecologie. Door hierin te investeren maken we motocross in Nederland klaar voor de toekomst.

Alle stappen die we zetten dragen bij aan de legalisering en het voortbestaan van de accommodaties, een positief beeld van motocross bij de buitenwereld en begrip en acceptatie bij stakeholders. Dit alles is geen garantie voor honderd procent succes. Maar niets doen is geen optie. Langer wachten ook niet. Want: ‘Doen we NX, dan verdwijnt MX’.

Tekst: Bas Vis/KNMV
Foto:
Gino Maes

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

14 minuten ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

8 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

9 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

20 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago