KNMV en MON zetten samen schouders onder MX-Masterplan

Aan de vooravond van de tweede seizoenshelft is er goed nieuws over de voortgang van het Nederlandse MX-masterplan. MON sluit volledig aan bij het initiatief van KNMV. Dit betekent dat de kar van het MX-masterplan per direct door beide bonden gezamenlijk wordt getrokken.

Eind vorig jaar lanceerde KNMV een plan waar MON in eerste instantie niet bij betrokken was. Onlangs is de kwestie van het MX-masterplan in de algemene ledenvergadering van MON besproken, wat geresulteerd heeft in een samenwerking.

Koen Pijpers (vicevoorzitter van MON): “We zijn blij dat we nu samen kunnen optrekken in de doorontwikkeling van het MX-Masterplan. Na een succesvolle ALV, waarin de clubs het initiatief voor 100% steunden, hopen we samen met de KNMV de komende tijd mooie stappen te zetten.”

Camiel van Berkesteijn (sporttechnisch manager bij KNMV): “De samenwerking is een sterk signaal, voor zowel binnen- als buiten de crosswereld, dat nu aanpakken nodig is. Hoewel ook wij het graag anders zouden zien, is de realiteit dat de druk op circuits blijft toenemen. Gelukkig is het écht waar dat je samen sterker staat. Er liggen veel uitdagingen voor de komende jaren, maar daar gaan we vol enthousiasme en vertrouwen mee aan de slag.”

Begin september volgt meer informatie over de invulling van de samenwerking en voortgang van het plan. Het doel is om eind september het MX-masterplan gezamenlijk opnieuw te lanceren, om in 2022 het gas volledig open te kunnen trekken.

Over het MX-masterplan

Het voortbestaan van motocrossaccommodaties is in gevaar. Bij nog geen vijfde deel van de circuits in Nederland zijn het bestemmingsplan en de vergunningen in orde. Bij de rest van de circuits, het overgrote deel dus, ontbreken vergunningen of zijn deze onvoldoende. Ook past een crosscircuit niet overal bij het bestemmingsplan. Accommodaties in zo’n situatie worden in het gunstigste geval enkel gedoogd.

Dit zijn feiten die reden geven tot zorgen, want de wereld verandert. De druk op de motorsport toe, terwijl het draagvlak afneemt. Vooral met betrekking tot uitstoot en geluid krijgen critici steeds meer voet aan de grond.

Daarom is een MX-masterplan opgesteld dat steunt op drie pijlers: legalisering, veiligheid en duurzaamheid & ecologie. Door hierin te investeren maken we motocross in Nederland klaar voor de toekomst.

Alle stappen die we zetten dragen bij aan de legalisering en het voortbestaan van de accommodaties, een positief beeld van motocross bij de buitenwereld en begrip en acceptatie bij stakeholders. Dit alles is geen garantie voor honderd procent succes. Maar niets doen is geen optie. Langer wachten ook niet. Want: ‘Doen we NX, dan verdwijnt MX’.

Tekst: Bas Vis/KNMV
Foto:
Gino Maes

Steven

Recent Posts

Standing Construct stopt met hun motorcross-team

Vanavond kregen we het bericht binnen op de redactie dat het Belgische Standing Construct Team…

1 uur ago

Hermans/Van den Bogaart winnen de ONK te Lierop!

Koen Hermans en Ben van den Bogaart hebben de ONK Zijspancross in Lierop gewonnen en…

8 uur ago

VIDEO: MX Of Nations Highlights

De voorbije MX of Nations in Matterley Basin waren er zeker één met een gouden…

9 uur ago

Van Grinsven neemt de leiding over in Lierop

In het zonnige Lierop heeft Jan Vlaeymans de achtste wedstrijd van het KNMV Open Nederlands…

12 uur ago

Reacties van bronzen Team NL!

Na een 6de plek in de kwalificatieraces op zaterdag reed TeamNL onder leiding van een…

1 dag ago

Karlis Reisulis wint de Ricky Carmichael Award

Tijdens de Monster Energy Motocross of Nations 2024 heeft Karlis Reisulis de Ricky Carmichael Award…

1 dag ago