Je kan er niet omheen. In de MXGP, AMA Supercross en de AMA Nationals zwaaien de viertakten de plak. Maar wereldwijd is er discussie ontstaan over het feit of 250cc tweetakten al dan niet moeten worden toegelaten in een klasse met 250F-motoren.
De stelling heeft voor- en tegenstanders. In het Europees kampioenschap EMX250 rijden de Italiaanse Fantic’s iedereen op een hoopje en dat zorgt voor zure reacties bij de concurrentie. Een 250cc tweetakt zou oneerlijk zijn omdat ze meer vermogen spuwen dan een viertakt. Die stelling is echter wat oppervlakkig en verdiend een woordje uitleg.
Heeft een 250cc tweetakt meer power dan een viertakt?
Puur theoretisch? Zeer zeker. Een tweetaktmotor levert arbeid bij elke neergaande beweging van de zuiger. Dit in tegenstelling tot een viertaktmotor, waarvan de zuiger arbeid levert bij elke tweede neergaande beweging. Meer arbeidslagen is meer power. Basta! Echter zijn er een paar belangrijke nuances te maken. De powerband van een tweetakt is een stuk minder breed dan die van een viertakt. Een bredere powerband heeft een pak voordelen als je b.v. uit een bocht accelereert.
Ook lijken de viertaktmachines flink te zijn doorontwikkeld waardoor het mindere vermogen verwaarloosbaar is, zeker bij de fabrieksfietsen. Ook de technologie van elektronische injectie is een groot voordeel voor een viertakt. In de motorcross zien we injectie op een tweetakt voorlopig niet verschijnen alhoewel die beschikbaar is.
Een andere nuance die we moeten maken is die van de leeftijd van Nicholas Lapucci. Hij is in de EMX250 met zijn 22 jaar zowat de oudste deelnemer terwijl de meeste van zijn concurrenten 4 à 5 jaar jonger zijn. Dat geeft dus een vertekend beeld. Lapucci zou aan boord van een 250F wellicht evengoed vooraan rijden in dit kampioenschap.
250cc is 250cc!
Dan zijn er nog de regels van de FIM. In de EMX250 zijn 250cc metende tweetakten toegelaten om te racen tegen 250cc viertakten. Echter, in de MX2 klasse is deze regel niet van toepassing. Daar zijn wel tweetakten toegelaten maar ze mogen maar een maximale cilinderinhoud van 125cc hebben. Stel dat Lapucci volgend jaar zou overstappen naar de MX2 dan zal hij verplicht moeten overschakelen naar een 250F als hij resultaten wil rijden.
In Canada en Australië zijn de regels intussen zodanig gewijzigd dat 250cc tweetakten toegelaten worden in de reeksen met 250cc viertakten. 250cc is 250cc ongeacht de gebruikte technologie. In de VS is de discussie over een eventuele reglementswijziging gaande maar de uitkomst is onzeker.
In een recente video geeft David Pingree zijn mening over dit onderwerp. Hij vindt dat de tweetakten hun plaats verdienen in dezelfde klasse omdat ze zoveel goedkoper zijn in aanschaf en onderhoud. En dat is sowieso een opsteker voor een sport die wereldwijd onder druk staat. Dat Honda, Kawasaki en Suzuki geen tweetakten produceren is geen belemmering, zij zullen blijven racen met viertakt-technologie. Hebt u zelf een mening over dit onderwerp? Laat een comment achter onder dit bericht.
Foto’s: KTM, GasGas en Fantic
Tekst: Danny Hermans
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…