Vijf minuten met Danny Joos (KMC Mol)

Vorig jaar werd de halfoogstklassieker van de Keiheuvel in Balen het slachtoffer van wijzigingen in de WK kalender. Deze keer zit het de organiserende club, KMC Mol, eens mee. Voorzitter Danny Joos en de zijnen kunnen het publiek namelijk een uitgelezen deelnemersveld aanbieden. Hoog tijd voor een update! 

Je kan er niet om heen, de Keiheuvel heeft nog maar eens de wereldtop weten te strikken. Naast MXGP superster Jeffrey Herlings pakt de Flanders Masters Motocross uit met een ijzersterke MX2 affiche. Naast WK leider Maxime Renaux en thuisfavoriet Jago Geerts (foto onder) verschijnen maar liefst vijf andere toprijders aan de start, waaronder wereldkampioen Tom Vialle en rijzende ster Kay De Wolf.

Het kan snel veranderen. Deze keer gelukkig wel in jullie voordeel! 
Danny Joos: “Klopt, eerst was er geen GP gepland op 15 augustus. Dan kwam de GP van Zweden op de proppen hierdoor hadden wij onze zinnen gezet op een nationale wedstrijd zonder grote namen. Een mooie VLM race zeg maar. Door Corona-perikelen werd de Zweedse GP even later echter afgevoerd. We hebben dan meteen een versnelling hoger geschakeld om een internationaal deelnemersveld samen te stellen zoals de fans dat van ons gewoon zijn. Dat betekende wel dat we het werk dat anders drie maanden in beslag neemt, nu op vier weken hebben klaargespeeld!”

Dat een internationale wedstrijd met (hoge) startgelden al lang geen evidentie is, toont ook de internationale kalender aan. De internationale wedstrijden her en der in Europa leggen er één na één het bijltje bij neer. Bovendien moet de club door corona rekening houden met verminderde inkomsten. Wordt daar rekening mee gehouden in de hoogte van de startvergoedingen?
Joos: “Nee, eigenlijk niet. De situatie is voor eke rijder anders maar voor ons als club is het sowieso een enorme investering om zo’n deelnemersveld aan te bieden. Aan de ene kant zijn er publiekstrekkers die we er als motorcross op de Keiheuvel absoluut bij moeten hebben. Dan denk ik in de eerste plaats aan Jago Geerts, onze vedette uit eigen gemeente. Dat we Jeffrey Herlings, de beste motorcrosser ter wereld naar hier kunnen halen, is een enorme troef voor het grote publiek die hem alleen kennen van op TV. Sportief gezien willen we natuurlijk zoveel mogelijk sterke rijders bij elkaar brengen maar niet iedereen heeft voldoende aantrekkingskracht om meer volk op de been te brengen. Aan de andere kant hebben we verschillende toprijders die letterlijk om de hoek wonen. Dan is het makkelijk meegenomen om de Keiheuvel mee te pakken. Het is ook niet zo dat de onderhandelingen met de grootste namen het moeilijkst verlopen. In tegendeel zelfs, met Jeffrey Herlings (foto onder)was de zaak zo beklonken.”


Waar moeten jullie en de toeschouwers rekening mee houden met betrekking tot covid-19 richtlijnen?
Joos:
“Net zoals in Lommel hoeven mensen geen PCR test voor te leggen. Ook wij mogen maximaal 5.000 toeschouwers ontvangen en de richtlijnen voor onze wedstrijd zijn eenvoudig en getuigen van gezond verstand. Als mensen zich in de menigte begeven, in de biertent en in de VIP, is een mondmasker verplicht. Dat is niet nodig als je in het bos loopt. Ook als je aan een drankenstand staat om iets te nuttigen mag het mondmasker af, hetzelfde geldt als mensen in de VIP zitten om te eten, ook dan mag je het mondmasker afzetten. We willen er een feest van maken, maar mensen moeten wel hun gezond verstand gebruiken.”

In 2019 heeft een vernieuwd bestuur de fakkel overgenomen binnen KMC Mol. Die eerste editie was meteen een schot in de roos, dat moet deugd gedaan hebben?
Joos:
“Zeker, iedereen is erg gemotiveerd om verder te bouwen op die mooie traditie van de Keiheuvel. Dat was nooit mogelijk geweest zonder de inzet van alle mensen die voordien de kar trokken. Ook nu kunnen we gelukkig rekenen op heel wat vrijwilligers die het klappen van de zweep kennen. Hetzelfde geldt voor onze trouwe groep aan sponsors en de steun van de gemeentes Balen en Mol. Dat het publiek nog steeds de weg vindt naar de Keiheuvel is en blijft echter de grootste motivatie. Ik denk dat iedereen die nauw betrokken is bij de Motorcross op de Keiheuvel zich ook bewust is van onze speciale positie. We zijn zowat de laatste grote internationale motorcross in België. Het zou heel spijtig zijn als die traditie verloren gaat.”


Je bent ook al sinds jaar en dag sponsor van Kemea Yamaha, nu Monster Energy Yamaha Factory Racing MX2, dat maakt deze editie van de Keiheuvel gezien de huidige hoogconjunctuur van het team waarschijnlijk extra speciaal?
Joos: “Wat we dit jaar meemaken is zeker bijzonder! De resultaten van het team waren de voorbije jaren altijd al goed maar om het WK te leiden met Maxime (Renaux) en om met alle drie rijders te schitteren en de top-5 te bezetten is echt uniek. Natuurlijk hebben we een goede band met Monster Energy Yamaha Factory Racing MX2 om meer dan één reden. Maar op dezelfde manier probeer ik een goede ambassadeur voor KMC Mol te zijn als ik als toeschouwer naar de GP’s ga. Ook met veel andere teams en rijders hebben we daardoor een goede verstandhouding. Dat is ook belangrijk als de timing ons niet mee zit. Volgend jaar valt 15 augustus op een maandag. We weten dus nu al dat het niet makkelijk zal zijn om een sterk deelnemersveld te verzamelen. Aan de andere kant hebben we ook in het verleden al getoond dat het mogelijk is!

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s:
Gino Maes, shotbyBavo, Kabouter Trek (introfoto)

Steven

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

28 minuten ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

2 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

19 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

23 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago