De gloednieuwe combinatie SDM Corse – Jeremy Van Horebeek bewees het ongelijk van de de twijfelaars. Op minder dan 7 maanden ontwikkelden ze een totaal nieuwe crossmotor voor het WK MXGP. The Jerre reed de Beta RX 450 niet alleen naar het beoogde doel, de top-10, in Loket werd hij zelfs één reeks zevende.
Voor teameigenaar Daniele Marchese was het project met Beta een stap in het ongewisse. Jarenlang kwamen de Italianen uit met steun van Yamaha. Van 2017 tot 2019 runde SDM Racing -in samenwerking met David Philippaerts het officiële Yamaha EMX250 team. Vorig jaar herlanceerde Ruben Fernandez zijn carrière met SDM Corse, hij eindigde 9de in het WK MX1 als één van de beste privé-rijders.
Het valt meteen op dat Daniele Marchese, hoewel enthousiast, ook erg realistisch is. Een groot contrast met sommige andere Italiaanse projecten in het verleden. Gezien de historisch grote concurrentie -zeven fabrikanten zijn officieel vertegenwoordigd in de MXGP- valt er één ander te zeggen voor de weloverwogen aanpak van het team uit Varese.
Marchese: “We zijn heel blij met verloop van onze samenwerking met Jeremy (Van Horebeek) en met Beta. Door de resultaten in het Italiaans kampioenschap wisten we al wel dat we in de juiste richting zaten, maar de eerste ronde van het WK in Rusland zorgde voor bevestiging. Vooraf had ‘Jerre’ aangegeven dat Orlyonok één van zijn minst geliefde banen is. Daardoor waren de verwachtingen vooraf een beetje getemperd. Als je dan achteraf merkt dat Van Horebeek ondanks mindere starts een gedeelde achtste plaats bereikt, weet je hoe hoog hij de laat legt. Dat is motiverend voor iedereen, voor ons als team, voor Beta.”
Dit seizoen werd heel bewust gekozen voor één kopman die top-10 aan kan met een jongere rijder naast zich. Dat werd de 22-jarige Jimmy Clochet (foto boven). Clochet werd vijfde in het Franse MX1 kampioenschap in 2019 en won vorig jaar vier van de zes EMX Open reeksen waaraan hij meedeed. Voorlopig wil het nog niet echt lukken voor de Franse Beta rijder. Clochet miste de openingswedstrijd in Rusland na een hersenschudding en gekwetste rechterschouder eerder op het seizoen. Na 7 GP’s staat hij pas 32ste met 4 punten achter zijn naam.
Daniele Marchese: “We hadden gehoopt dat Jimmy zich iets sneller zou ontwikkelen maar het niveau in de MXGP is gewoon waanzinnig hoog. Natuurlijk heeft hij minder ervaring dan Van Horebeek en ook voor hem was alles nieuw. Dankzij Jimmy krijgen we wel een ander soort feedback dat dichter aanleunt bij dat van de eindklant die Beta voor ogen heeft. Van Horebeek heeft de visie van een toprijder die lang met fabrieksmateriaal reed, het is goed om input te krijgen van twee verschillende rijdersprofielen.”
In de EnduroGP zet Beta al enkele jaren de toon met wereldkampioenen Steve Holcombe en Brad Freeman. Dat de fabrikant uit Firenze zo snel een basis kon neerzetten in de MXGP is ook de verdienste van sportief manager Fabrizio Dini (foto onder). De boomlange Italiaan was een vaste waarde in het WK 500cc, hij werd 7de in 200”, is al jarenlang test-en ontwikkelingsrijder voor Beta. “Van elke rijder krijgen we lovende commentaar over hoe makkelijk de motor wel stuurt. Dat was ook wat Van Horebeek meteen zo beviel aan de Beta RX 450 toen hij er voor de eerste keer mee reed. Hij kende Beta zelfs helemaal niet als motorfabrikant!” lacht Dini.
Hoewel Beta nu al hoge ogen gooit qua stabiliteit met het fraai gebalanceerde frame in combinatie met de Kayaba vering is er nog werk aan de winkel om ’n volgende stap te zetten met de prestaties van het motorblok.
Daniele Marchese: “We weten erg goed waar we aan moeten werken om dichter te komen bij de absolute top in de MXGP. Regelmatig krijgen we van de fabriek dan ook updates van het blok. Testen is op dit moment echter een groot probleem. Er is heel weinig tijd tussen de GP’s en de rijders verkiezen om te trainen als voorbereiding voor de volgende wedstrijden. Dat is begrijpelijk maar door dat gebrek aan tijd moeten we soms dingen proberen tijdens een GP. Bovendien is ook daar minder tijd want we rijden slechts op één dag.”
Hoewel het wegvallen van de Zweedse en Finse GP’s nu voor een adempauze zorgt, ligt het op dit moment ook niet voor de hand om sommige onderdelen snel te integreren. De impact van de coronacrisis laat zich immers nog steeds voelen bij veel technische leveranciers.
“Eigenlijk verwachten we de grootste evolutie komende winter wanneer de fabriek ons een belangrijk pakket van nieuwigheden kan bezorgen. We zijn realistisch genoeg om te beseffen dat we niet onmiddellijk gaan meespelen voor GP zeges. Daar heb je ten slotte ook uitzonderlijke rijders voor nodig maar we hebben wel al getoond dat we onze plaats in de MXGP zeker paddock verdienen!”
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Beta / Davide Messora
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…